غنیتر شدن بروندادهای علمی و فناورانه استانها چگونه ممکن است؟
سعید نبیزاده استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در پاسخ به این پرسش که گستره علمی در استانهای کشور را چگونه ارزیابی میکنیدولت و وظیفه دولت چهاردهم در این راستا چیست؟ به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: به نظر میرسد باید کاوش همهجانبه در این رابطه انجام گیرد که سهم هر استان به لحاظ تولید علم در چه سطحی است؟
{$sepehr_key_584}
وی ادامه داد: در نگاه کلی اینگونه دریافت میشود که بررسی شاخصهای پژوهشی و فناوری نشاندهنده حرکت رو به جلو همه عرصههای علم و فناوری بوده بهگونهای که در پارهای از علوم و فناوریها بهعنوان قطب علمی منطقه و جهان مطرح شدهایم؛ اما باید به استانهای محروم کمک بیشتری در زمینه تزریق امکانات علمی که یکی از آنها تأسیس شعبههایی از دانشگاههای معتبر است، انجام داد.
باید به استانهای محروم کمک بیشتری در زمینه تزریق امکانات علمی که یکی از آنها تأسیس شعبههایی از دانشگاههای معتبر است، انجام داد
دکتری رشته مهندسی صنایع اظهار کرد: بعضی از استانهای کشور در راستای صنعتیسازی و تجاریسازی علوم، پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشتهاند که مهمترین دلایل آن دیدگاه مسئولان آن استان نسبت به این مقوله، وجود دانشگاههای متعدد در آن استانها، نسبت تعداد زیاد دانشجویان به جمعیت آن استان، وجود پارکهای علم و فناوری در آنها و ... را شامل میشود.
به گفته نبیزاده، ضعف و ناکارآمدی روشهای مدیریتی، موجب گسترش ناپایداری در بسیاری از بخشهای کشور ازجمله حوزه علم و فناوری و این توزیع ناعادلانه امکانات در استانهای کشور، موجب نابرابری اجتماعی –اقتصادی در زمینه اشتغال شده که نتیجه آن؛ عدم تعادل منطقهای در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور بوده و این اتفاق نه تنها کیفیت زندگی مردمان آن مناطق را به شدت کاهش داده؛ بلکه باعث بروز مشکلات زیادی در آن مناطق شده است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان تشریح کرد که با این حال تمرکززدایی از تجمیع امکانات و بودجهها در پایتخت و توزیع متناسب آن در استانهای مختلف، تصمیمسازی علمی و فارغ از جناحبندیهای سیاسی در شهرها و استانها، توجه به توانمندی نخبگان و محققان داخلی و توجه ویژه به قشر جوان و باتجربه در کنار هم میتواند منجر به غنیتر شدن بروندادهای علمی-فناورانه استانهای مختلف شود.
انتهای پیام/