رسوخ فناوری در صنعت رستوران/ هوش مصنوعی فرایند تهیه غذا را متحول میکند
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، درحالیکه فناوری بهسرعت در حال رشد بوده و به بسیاری از صنایع سود میرساند، اما هنوز صنایع خاصی وجود دارند که برای بقا تلاش میکنند. یکی از این صنایع که نبرد استقامت را در میان همتایان خود تجربه میکند، تجارت رستوران است. 52 درصد از صاحبان رستورانها این واقعیت را قبول دارند که به نظر میرسد بالا بودن هزینههای عملیاتی و غذا از مهمترین مشکلاتی است که هنگام کار با آنها مواجه میشوند. رستورانها بدون تردید با اجرای قانونی فناوری در تجارت خود، میتوانند بر همهچیز ثابتقدم بمانند.
گفته میشود یکی از چنین فناوریهایی که تأثیر مهمی بر این صنعت دارد، هوش مصنوعی است. بهطورقطع استفاده از هوش مصنوعی در رستورانها مزایای مختلفی مانند بهبود تجربه مشتری، فروش بیشتر، اتلاف مواد غذایی کمتر و غیره دارد.
از زمانبندی کارمندان گرفته تا پیشبینی فروش و سازماندهی تبلیغات، همگی از مزایای هوش مصنوعی هستند. از این گذشته، این فناوری هزینههای کار و غذا را به حداقل رسانده و سود را به حداکثر میرساند. در ادامه برخی از کاربردهای هوش مصنوعی مورداستفاده در صنعت رستوران را مرور میکنیم.
پیشبینی فروش
آبوهوا عامل مهمی در میزان فروش یک رستوران است. مطالعات نشان میدهد که از هر 10 رستوران 7 مورد اظهار میکنند که پیشبینیهای هواشناسی بر میزان فروش آنها تأثیر میگذارد. شاید در یک روز روشن و آفتابی نوشیدنیهای خنک ایدئال باشد یا در هوای سرد یک شکلات گرم به شما انرژی دهد. صرفنظر از اینکه هوا روشن، ابری، بارانی، برفی یا گرمتر از حد انتظار باشد، مشتریان به غذاها و نوشیدنیهای خاص وابسته به شرایط خارج از رستوران جذب میشوند. بنابراین بر اساس غذا و نوشیدنیهایی که یک رستوران سرو میکند، آبوهوا بر تعداد مشتریان رستوران تأثیر میگذارد.
رستورانها با فناوری یادگیری ماشینی میتوانند دقیقاً فروش خود را طبق فرارسیدن هفته، عملکرد فروش گذشته و شرایط آبوهوایی پیشبینی و برنامهریزی کنند. بهعنوانمثال، اگر یک رستوران سال گذشته در روزهای بارانی مقدار زیادی نوشیدنی به فروش برساند، راهحلهای پیشبینی مبتنی بر یادگیری ماشین به هر یک از آن نقاط دادهها مراجعه میکنند و برای شما مشخص میکنند که کدامیک از منوها بیشترین فروش را برای آن فصل و شرایط آبوهوایی دارند.
قابلیتهای برنامهریزی
کارمندان رستورانها معمولاً برنامه پیشبینیشدهای دارند. توانایی ایجاد و تغییر برنامههای کاری کارمندان برای مدیران کمی چالشبرانگیز است. هوش مصنوعی میتواند این برنامهریزی را انجام دهد و شیفتهای کارمندان را باتوجه به میزان ساعت کار آنها تنظیم کند.
بهعنوانمثال ی نرمافزار هوش مصنوعی میتواند بررسی کند درمجموع کدامیک از کارکنان رستوران بیشترین فروش را انجام داده است تا کارفرما اولویت کار در شیفتهای با حجم بالا را به او بسپارد.
دستیارهای شخصی مجازی
در زمینه دستیاران مجازی و فناوریهای مرتبط پیشرفت سریعی صورت گرفته است. امروزه افراد قبل از اینکه قصد بازدید از یک رستوران را داشته باشند، ابتدا در دستگاههای هوشمند (موبایل، تبلت، و غیره) به دنبال اطلاعات آن رستوران میگردند.
این دستگاهها طیف وسیعی از اطلاعات قابلتوجه را از رستورانها جمع میکنند که شامل فاصله، زمان کاری، منوها، شعبهها و موارد دیگر است و آنها را به کاربران نشان میدهد. علاوه بر این مشتریان میتوانند میز خود را نیز رزرو کنند. ازاینرو، این مورد نیز میتواند روی فروش بیشتر یک رستوران تأثیر داشته باشد.
پیشبینی پیشرفت
تصور کنید که یک ایده باورنکردنی برای تبلیغ رستوران خود دارید. شما آن را تنظیم کرده و کارمندان خود را برای راهاندازی آن آماده میکنید. بااینحال، در آن مرحله متأسفانه شکست میخورد. یکی از مفیدترین بخشهای استفاده از هوش مصنوعی در رستوران، داشتن این گزینه است که بتوانید مواردی را که باید در تبلیغات برای افزایش عملکرد رستوران گنجانده شود، پیشبینی کنید. هوش مصنوعی میتواند رفتار خرید مشتری را درک کند و موجب اتخاذ تصمیمهایی مناسب در راستای پیشرفت رستوران شود.
سیستم خرید و موجودی واحد
سیستمهای POS (صندوق فروشگاهی یا POS رایانهی کوچکی است که نرمافزار حسابداری روی آن نصب شده و تمامی اطلاعات خریدوفروش روزانه، موجودی کالا و محاسبه سود و زیان را بر عهده دارد.) میتوانند بازدهی داشته و ضرر و زیان را کاهش دهند.
وقتی عملکردهای مختلفی در POS گنجانده شود، آنها میتوانند بر اساس فروش واقعی مواد غذایی، منوها و دستورالعملهای پخت غذا، ردیابی و سفارش کالاها را انجام دهند. با مقایسه این اطلاعات لحظهبهلحظه با میزان واقعی عرضه، میتوانید متوجه شوید که آیا کارکنان آشپزخانه شما دستورالعملهای پخت غذا و مصرف میزان وعدههای غذایی خود را بهدرستی رعایت میکنند یا خیر و احتمالاً منابع هدر رفتن موادغذایی و سرقت آشکار میشود. خودکارسازی این کارها با استفاده از یک سیستم مدیریت رستوران یکپارچه توسط هوش مصنوعی رمز و رازها را از بین میبرد، سطح درستی از تأمین مواد غذایی را تضمین کرده و فعالیت شما را کاهش میدهد.
روباتها
در حال حاضر رستورانها از روباتهای مجهز به هوش مصنوعی استفاده میکنند تا روند تهیه غذا و تحویل آن را تسریع کنند. استفاده از روباتها در آشپزخانه رستوران پس از رونمایی از روباتی به نام Flippy، کانون توجهات را به خود جلب کرد. این روبات میتواند در روز بیش از 300 همبرگر تهیه کند. پسازآن درخواستها برای بهکارگیری این روبات افزایش یافته است.
کیوسک سفارش غذا
با تمرکز بر کار کاهش زمان انتظار برای مشتریان و بهبود تجربه آنها، رستورانها در حال حاضر از کیوسکهای سفارش غذا مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده میکنند. این کیوسکها علاوه بر اینکه روند سفارش را برای مشتریان سادهتر میکنند، با توجه به روانشناسی مشتری و الگوی خرید پیشنهادهای فوقالعادهای را نیز برای حمایت از خریدهای ضروری ارائه میدهند.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/