صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۳
در یک پژوهش مطرح شد؛

آموزش عالی اصلی‌ترین عامل تحول و پیشرفت جامعه است

آموزش عالی در تمامی جوامع، اصلی‌ترین عامل تحول و پیشرفت جامعه محسوب می‌شود و دانشگاه‌ها به عنوان عامل اجرایی آموزش عالی نقش مؤثری در توسعه منابع انسانی دارند و این نقش غیر قابل انکار است.
کد خبر : 947063

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، امروزه تربیت دانشجویان خلاق و نوآور در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، بسیار اهمیت دارد و شناسایی سبک‌های تفکر افراد از عوامل مهم و کلیدی برای ایجاد خلاقیت و شناخت افراد خلاق به شمار می‌رود.

پژوهشگران در مقاله‌ای با عنوان «نقش سبک‏‌های تفکر در خلاقیت دانشجویان کشاورزی» به این موضوع پرداخته‌اند که جهان امروز از هر زمان دیگری رقابتی‌تر است. رقابت در همه لایه‌های زندگی انسان‌ها به چشم می‌خورد. از افراد گرفته تا سازمان‌های بزرگ، همه و همه باید بر سر منابع محدود در راه دستیابی به موفقیت و کسب اهداف خود به رقابت بپردازند.

* آموزش عالی اصلی‌ترین عامل تحول و پیشرفت جامعه

به زعم این پژوهش آنچه رقابت در سازمان را دشوار می‌کند وجود محیطی نامطمئن و بی‌ثبات است که تغییرات آن می‌تواند هرگونه توان و اختیار را از سازمان بگیرد. سازمان‌های امروزی دیگر نمی‌توانند آنچه را در گذشته با موفقیت انجام شده است، تنها با تقلید ساده به کار گیرند و موفق نیز باشند؛ بلکه هریک باید به طور دائم در جستجوی فرصت‌هایی تازه باشند که از دید دیگر رقبا پوشیده مانده است.

دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی را از لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای کلیه سازمان‌ها و ادارات به عهده دارند

در این پژوهش آمده است که به طبع آنچه می‌تواند یک سازمان را به این فرصت‌ها رهنمود سازد، پدید‌ه‌ای جز نوآوری در تمام سطوح آن نمی‌باشد. سازمانی که توان ارایه افکار نو و به کارگیری مناسب آن را در خود داشته باشد، به هیچ وجه از تغییر و تحول روی گردان نبوده، بلکه حتی خود می‌تواند به عنوان عاملی در جهت ایجاد تغییر در محیط خویش عمل کند.

این پژوهش توضیح می‌دهد که آموزش عالی در تمامی جوامع، اصلی‌ترین عامل تحول و پیشرفت جامعه محسوب می‌شود و دانشگاه‌ها به عنوان عامل اجرایی آموزش عالی نقش مؤثری در توسعه منابع انسانی دارند و این نقش غیر قابل انکار است.

{$sepehr_key_4376}

از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش نشان داده شده که نیاز به تربیت دانشجویان خلاق و نوآور در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی آموزشی، بسیار اهمیت دارد، چون این مراکز نقش بسیار مهمی را از لحاظ تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای کلیه سازمان‌ها و ادارات به عهده دارند.

* عوامل مؤثر در ایجاد خلاقیت

این پژوهش توضیح می‌دهد که دانشگاه محل پژوهش و نوآوری است. دانشگاه خلاق، مکانی آموزشی و پایه کارش تولید و ارتقای کیفیت دانش است و با توجه به اینکه کارکرد اصلی دانشگاه‌ها، گسترش مرز‌های دانش و تولید علم است و منشاء و شالوده علم را خلاقیت تشکیل می‌دهد، خلاقیت برای این مؤسسات نسبت به سایر سازمان‌ها ضرورت بیشتری دارد.

دانشگاه خلاق، مکانی آموزشی و پایه کارش تولید و ارتقای کیفیت دانش است

نتایج مطالعات مختلف در این پژوهش حاکی از آن است که یکی از عوامل مؤثر در ایجاد خلاقیت، سبک تفکر افراد می‌باشد. اگر با سبک تفکر افراد آشنا باشیم، بهتر می‌توانیم بفهمیم افراد چگونه فکر میکنند و این امر ما را برای برقرار کردن ارتباط با افراد مختلف، پیش‌بینی رفتار و تحت تأثیر قرار دادن آنها تواناتر می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد تا اندیشه‌های خود را به گونه‌ای ابراز کنیم که با سبک تفکر آنها انطباق بیشتری داشته باشد.

در ادامه این پژوهش آمده است که مطالعه سبک‌های تفکر نه تنها برای موقعیت‌های مختلف شغلی و آموزشی مفید و ضروری است بلکه عامل مهم و کلیدی برای ایجاد خلاقیت و شناخت افراد خلاق نیز به شمار می‌رود.

* سبک‌ تفکر در پردازش اطلاعات

به زعم این پژوهش شیوه‌های متفاوت تفکر افراد در پردازش اطلاعات را به عنوان سبک‌های تفکر نامگذاری کرده است. سبک تفکر توانایی نیست، بلکه روش بیان یا کاربرد یک یا چند توانایی است. توانایی، به خوبی از عهده برآمدن کاری اشاره دارد، در حالی که سبک، به اینکه فرد دوست دارد چگونه کار را انجام دهد، دلالت می‌کند.

{$sepehr_key_4375}

این پژوهش مطرح می‌کند که آشنایی با سبک تفکر می‌تواند به افراد کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهند و بفهمند چگونه می‌توانند استراتژی‌های خود را در تصمیم‌گیری و حل مسئله گسترش دهند که این امر می‌تواند سبب کاهش اتخاذ تصمیمات اشتباه شود. در این راستا با توجه به اهمیت شناسایی سبک‌های تفکر و نقشی که آنها می‌توانند در خلاقیت دانشجویان نظام آموزش عالی داشته باشند.

در پایان این پژوهش ذکر این مطلب ضروری است که هیچ‌یک از سبک‌های تفکر بر دیگری برتری ندارند و در هر شرایطی یکی از آنها بهترین نتایج را به دست خواهد داد؛ بنابراین افراد فقط با استفاده از یکی از این سبک‌ها نمی‌توانند همواره موفق باشند. همچنین اگر فردی در استفاده از یکی از این سبک‌های تفکر، افراط کند، نمی‌تواند با دیگران همکاری خوبی داشته باشد.

 در این پژوهش به‌عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت خلاقیت نتیجه مشترک عوامل متعددی از جمله سبک تفکر و مساعد بودن وضعیت و شرایط است.

به عقیده استرنبرگ، خلاقیت یک ویژگی شخصیتی نیست که بدون هیچ تغییر و تحولی در وجود انسان نهفته باشد بلکه از جمله مواردی است که کاملاً تحت تأثیر عوامل یا موانعی همچون دانش، توانایی‌های عقلانی، سبک‌های تفکر و ... تقویت یا تضعیف یا حتی نابود می‌گردد.

این پژوهش به کوشش رویا کرمی داراب‌خانی، حسین آگهی، نعمت‌الله شیری و مصیب غلامی انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر