فرهنگ سازمانی و مؤلفههای کارآفرینی سازمانی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، نوآوری و کارآفرینی برای توسعه پایدار و تعالی ایران اسلامی، مستلزم نگاه علمی، منطقی، پویا، همه جانبه و مستمر در قالب سند چشمانداز بیست ساله نظام است. کارآفرینی مفهومی عینی و عملی است که هم زمان با آغاز زندگی انسان بر روی زمین و تلاش برای کسب درآمد و تأمین مایحتاج زندگی پا به عرصه وجود گذاشته است.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مؤلفههای کارآفرینی سازمانی» به این موضوع پرداختهاند که در مورد کارآفرینی سازمانی بایست گفت: کارآفرینان سازمانی نمیتوانند به راحتی از کنار مسائل و مشکلاتی که میبینند، بگذرند. انتهای همه مسائل را باز میدانند و همواره به دنبال راهحلی برای آنها میباشند و همیشه طرح و ایده جدیدی در ذهن میپروراند.
* کارآفرینان سازمانی
به زعم این پژوهش کارآفرینان سازمانی آرمانگرا هستند و توانائی خوبی در تبدیل فکرها و ایدهها به واقعیتی سودآور دارند و بالاخره اینکه کارآفرینان سازمانی، با ایجاد نوآوری در سازمان سبب تحول اساسی در آن شده و همواره پیشتاز و پیشگام توسعه محصولات و خدمات جدید هستند.
{$sepehr_key_4316}
در این پژوهش آمده است افراد بسیاری که سازمانها را رها و خودشان سازمان جدیدی تأسیس میکنند، نمایانگر این هستند که بیشتر سازمانها قادر نیستند، محیطی را برای کارآفرینی خلق کنند. نقش سازمانها در دستیابی به هدفهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، آن چنان برجسته است که سازمانهای هر جامعه را گردونههای تحقق اهداف آن جامعه مینامند.
افراد خلاق، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان منشأ تحولات بزرگی در زمینههای صنعتی، تولیدی و خدماتی شدهاند
این پژوهش توضیح میدهد که موقعیت اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی امروز کشور به گونهای است که حل مشکلات و تنگناها، الگوها و راهحلهای جدید و متفاوتی را طلب میکند.
به زعم این پژوهش ترکیب جمعیتی جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصتهای شغلی و نیز نوسان بهای نفت از جمله عوامل عمدهای هستند که موجب میشوند سیاستگذاران و تصمیمگیران کلان کشور به منبع درآمد سهلالوصول دیگری به جز نفت بیاندیشند و بیشک آن منبع جز ابتکار، خلاقیت و نوآوری چیز دیگری نیست.
اکنون در عرصه جهانی، افراد خلاق، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان منشأ تحولات بزرگی در زمینههای صنعتی، تولیدی و خدماتی شدهاند و چرخهای توسعه اقتصادی همواره با توسعه کارآفرینی به حرکت در میآید.
* تاثیر تغییر و تحولات سازمانها بر ارزشهای اجتماعی
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش جهان امروز بیتردید از ویژگیهای خاصی برخوردار است. یکی از ویژگیهای عصر حاضر تغییر و تحولات شگرفی است که در طرز فکر، ایدئولوژی، ارزشهای اجتماعی، روشهای انجام کار به چشم میخورد.
{$sepehr_key_4317}
تحقیقات پژوهش حاضر نشان میدهد از جمله پدیدههایی که به شدت تحت تأثیر این تغییرات قرار میگیرند، سازمانها میباشند. بیشتر تغییراتی که سازمانها با آن مواجه هستند از چنان شتاب و نیرویی برخوردار است که در دنیای رقابت افزای کنونی، هر نوع مقاومتی را درهم کوبیده و همه را با خود به جلو میبرد.
یکی از ویژگیهای عصر حاضر تغییر و تحولات شگرفی است که در طرز فکر، ایدئولوژی، ارزشهای اجتماعی، روشهای انجام کار به چشم میخورد
این پژوهش توضیح میدهد که تغییرو تحولات گسترده امروزی و پویایی رقابت باعث شده است تا سازمانهای هوشمند به دنبال ایجاد موقعیتی باشند که بتوانند افراد خلاق و کارآفرین را هر چه بیشتر جذب، مدیریت و نگهداری کنند تا از مزایای کارآفرینی سازمانی هر چه بیشتر بهرهمند شوند.
از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که امروزه سازمانها میتوانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و با اجرای طرح کارآفرینانه بر رقبای منعطف و نوآور و فرصتگرا فائق آیند. آنها باید موقعیتی را فراهم آورند تا همه کارکنان روحیه کارآفرینی پیدا کرده و بتوانند به راحتی به طور فردی یا گروهی فعالیتهای کارآفرینانه خود را به اجرا درآورند.
{$sepehr_key_4318}
در پایان یافتههای این پژوهش نشان میدهد که فرهنگ، نقشهای متفاوتی را در یک سازمان ایفا میکند:
- در اولین نقش، فرهنگ تعیینکننده نقش سازمانی است.
- دوم نوعی احساس هویت به پیکر اعضای سازمان تزریق میکند.
- سوم باعث میشود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی به وجود بیاید که بیش از منافع شخصی فرد است.
- چهارم موجب ثبات و پایداری سیستم اجتماعی میگردد.
- سرانجام فرهنگ به عنوان یک عامل کنترل به حساب میآید.
در جمعبندی نهایی پژوهش حاضر آمده است که هرقدر تعهد و التزام افراد به ارزشهای اساسی سازمان بیشتر باشد و اعضای بیشتری به این ارزشها معتقد باشند فرهنگ آن سازمان قویتر است. بسیاری از صاحب نظران بیان نمودهاند که ارزشهای مشترک برگرفته از فرهنگ سازمانی، بر ایجاد جوی برای تلاش بیشتر کارکنان بسیار مفید واقع شده و همچنین فرهنگ سازمان دارای اثری مثبت بر کارآمدی سازمان بدون توجه به زمینههای کاری آن خواهد شد.
این پژوهش به کوشش حسین حیدری (کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه)، عبدالحمید پاپ زن (دانشیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه) و رویا کرمی دارابخانی (کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد وتوسعه کشاورزی دانشگاه تهران) انجام شده است.
انتهای پیام/