صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۱ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

تصاویر نجومی سی‌ویکم مرداد (۲۱ اوت)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 928818

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_1375}

تصویر روز Skyandtelescope

عکاس جورجی کونکوف (Georgii Konkov) موقعیت عکس در ویلیامزبورگ، ویرجینیا و تاریخ/زمان عکس 15 اوت 2024 است. تجهیزات شامل SvBony 122mm SV550 APO، ZWO 2600MC Pro، Sky-Watcher EQ6-R Pro است. این عکس مریخ را در سمت چپ نشان می‌دهد.

مشتری در سمت راست روشن است. اگرچه مشتری بسیار دورتر است، اما تابناک تر از مریخ می‌درخشد. این تصویر نشان می‌دهد که در فضا، روشنایی و فاصله همیشه به هم همبستگی ندارند.

تصویر آژانس ملی تلسکوپ استرالیا

دوره یونیزاسیون مجدد (EoR) یک زمان کلیدی در جهان است. در طی این دوره، هیدروژن خنثی به حالت تقریباً یونیزه شده تغییر شکل داد. خط قرمز 21 سانتی متری بهترین ابزار برای مطالعه EoR است و به ما کمک می‌کند تا توزیع هیدروژن خنثی را در سه بعد درک کنیم.

هدف تداخل سنج‌های رادیویی فرکانس پایین تشخیص نوسانات فضایی این سیگنال است. با این حال، این دست تحقیقات با مشکلات ناشی از خطاهای ابزار و مسائل کالیبراسیون روبرو هستند. من همچنین نتایج یک نظرسنجی VLA L-Band را به اشتراک خواهم گذاشت. این بررسی 138 اختروش را از دوران یونیزاسیون مجدد مورد مطالعه قرار داد. هدف یافتن اختروش‌هایی است که بتواند به ما کمک کنند سیگنال 21 سانتی‌متری را با استفاده از گسیل‌های رادیویی درخشانشان اندازه‌گیری کنیم.

تصویر روز astronomy

دنیل فیلیپس (Daniel Phillips) عکاس این تصویر اهل اوشن ساید، کالیفرنیا است. خوشه باز NGC 6823 در صورت فلکی Vulpecula قرار دارد. این سحابی توسط سحابی انتشار شارپلس 2-83 احاطه شده است. گره‌های ستون مانندی از غبار سرد و متراکم در تصویر وجود دارد. تصویربردار از یک تلسکوپ 8 اینچی f/4.9 استفاده کرده و ثبت تصویر 12 ساعت نوردهی زمان برد.

تصویر روز ناسا

این نقشه‌ای است که توسط تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا ساخته شده است. تصویر نشان می‌دهد که جهان در پرتوهای گاما چگونه به نظر می‌رسد. فرمی می‌تواند نوری را ببیند که حدود یک میلیارد برابر بیشتر از انرژی است که چشم ما می‌بیند.

این نقشه از داده‌های 12 ساله فرمی استفاده می‌کند. رنگ‌ها نشان می‌دهند که منابع پرتو گاما چقدر روشن هستند. نوار مرکزی صفحه کهکشان راه شیری است. بیشتر نقاط قرمز و زرد در بالا و پایین این صفحه کهکشان‌های دوردست هستند. منابع موجود در تصویر بیشتر تپ اخترهای نزدیک هستند.

پس‌زمینه آبی، درخشش ضعیفی از پرتوهای گاما را از منابع دور نشان می‌دهد که کم نور هستند. برخی از منابع پرتو گاما هنوز ناشناخته هستند و دانشمندان در حال تحقیق روی آنها هستند.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر