صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
۲۰ کیت تحقیقاتی برای تست‌های مس اسپکترومتری تولید شد؛

تکنولوژی جدید یک شرکت دانش‌بنیان برای تشخیص انواع سرطان‌ + فیلم

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی موفق شده به تکنولوژی دست یابد که انواع مختلف سرطان را به‌صورت دقیق، سریع و همه‌جانبه تشخیص می‌دهد.
کد خبر : 927380

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یک شرکت دانش‌بنیان با هدف توسعه خدمات و تولید محصولات در حوزه بیولوژی اومیکس در سال ۹۹ راه‌اندازی شد.

این شرکت دانش‌بنیان ۲۰ کیت تحقیقاتی و یک دستگاه آماده‌سازی نمونه برای تست‌های مس اسپکترومتری تولید کرده و خدمات آزمایشگاهی به‌خصوص در حوزه مس اسپکترومتری ارائه می‌کند و در ارتباط با واحد‌های صنعتی ازجمله پالایشگاه شازند به اجرای طرح‌های دانش‌بنیان پرداخته است.

محصول تحقیقاتی این شرکت روشی متکی بر جداسازی فاز با سانتریفیوژکردن مخلوطی از نمونه آبی و محلولی حاوی فنل و کلروفرم اشباع از آب است که منجر به یک فاز آبی بالایی و یک فاز آلی پایین‌تر (عمدتاً فنل) می‌شود. به کمک این فناوری می‌توان سیستم‌های بیولوژیکی را زیرنظر داشت که این امر در شناسایی مکانیسم‌های ایجاد بیماری کمک‌کننده است.

{$sepehr_key_1110}

ترسیم شبکه‌های مولکولی و عمق‌دهی به دانش بیوتکنولوژی

خبرنگار آنا درراستای بررسی جزئیات فعالیت شرکت دانش‌بنیان «بایومیکس» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ مرکزی گفت‌و‌گویی را با اسماعیل صدرالدینی مدیر شرکت و دکتری تخصصی رشته بیوتکنولوژی از دانشگاه شفیلد انگلستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ترتیب داده است.

صدرالدینی که متولد سال ۱۳۵۲ از زرند ساوه روستای قاسم‌آباد سفلی است، در ابتدای این گفت‌و‌گو اظهار کرد: تحصیلاتم در زمینه علوم آزمایشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مقاطع کاردانی و کارشناسی بوده و در رشته بیوتکنولوژی پزشکی مقطع کارشناسی‌ارشد هم فارغ‌التحصیل دانشگاه تربیت مدرس شدم.

وی عنوان کرد: دکترای تخصصی در بیوتکنولوژی از دانشگاه شفیلد انگلستان دارم و سپس دوره فلوشیپ را در دانشگاه ساوت همتن انگلستان گذرانده‌ام و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران سمت‌هایی ازجمله مدیریت گروه بیوتکنولوژی پزشکی و معاون پژوهشی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی را عهده‌دار بوده‌ام و مدتی هم به‌عنوان مشاور علمی یک شرکت دانش‌بنیان بودم و سال ۱۳۹۹ شرکت دانش‌بنیان زیست پروتئین پژوه تهران با برند بایومیکس را راه‌اندازی کردم.

{$sepehr_key_1111}

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی با معرفی دقیق شرکت دانش‌بنیان، نحوه ایجاد و نوع فعالیت آن توضیح داد: این شرکت دانش‌بنیان با هدف توسعه خدمات و تولید محصولات در حوزه بیولوژی اومیکس در سال ۹۹ راه‌اندازی شد، برای آشنایی بیشتر درباره حوزه اومیکس باید بگویم که این حوزه ازجمله پیشرفته‌ترین حوزه‌های بیولوژی و بیوتکنولوژی محسوب می‌شود.

وی متذکر شد: همراه با توسعه تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته و علوم کامپیوتری و نیاز جامعه علمی برای شناسایی همه‌جانبه فرآیند‌های مولکولی منجر به تشکیل حوزه اومیکس با زیر شاخه‌هایی مانند ژنومیکس، پروتئومیکس، متابولومیکس و ... شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تأکید کرد: در این حوزه‌ها به جای کار کردن روی یک یا تعداد اندک از مولکول‌ها در آن واحد به مطالعه تعداد انبوه از مولکول‌ها پرداخته می‌شود و اهمیت این حوزه در ترسیم شبکه‌های مولکولی و عمق‌دهی به دانش ما درباره مکانیسم و تشخیص بیماری‌های پیچیده مانند سرطان‌ها، بیماری‌های سیستم ایمنی و ... بوده و بسیار مورد توجه پزشکان است، آزمایشگاه‌های معمولی و تحقیقاتی با تعداد محدودی از مولکول‌ها سروکار دارند، درحالی که «اومیکس» تمامی محتوای مولکولی یک سلول و ارگانیسم را مورد توجه قرار می‌دهد.

دانشگاه آزاد به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه دانش‌بنیان باشد

صدرالدینی با اعلام اینکه شرکت دانش‌بنیان ابتدا در مرکز تحقیقات رشد و تکامل بیمارستان مرکز طبی کودکان پایه‌گذاری شد، ادامه داد: در حال حاضر این شرکت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مستقر است و از محصولات این شرکت می‌توان ۲۰ کیت تحقیقاتی و یک دستگاه آماده‌سازی نمونه برای تست‌های مس اسپکترومتری را ذکر کرد.

وی یادآور شد: این شرکت دانش‌بنیان ارائه‌دهنده طیف وسیعی از خدمات آزمایشگاهی به‌خصوص در حوزه مس اسپکترومتری بوده و در ارتباط با واحد‌های صنعتی ازجمله پالایشگاه شازند به اجرای طرح‌های دانش‌بنیان پرداخته است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: این شرکت در کنار فعالیت‌های تولیدی و خدمات آزمایشگاهی، چندین دوره آموزشی با هدف معرفی حوزه اومیکس برگزار و در نمایشگاه‌های دانش‌بنیان متعدد شرکت کرده است.

صدرالدینی با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان در درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد نقش پررنگی دارد، افزود: اکنون این شرکت با انعقاد قرارداد، بخشی از درآمد خود را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌دهد.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی در پاسخ به سؤال دیگر که محصول دانش‌بنیان شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟ گفت: بسیاری از محققان در حوزه‌های زیستی و بیوتکنولوژی به محصولات و خدمات ما نیاز دارند، علاوه بر این درصدد توسعه این محصولات و خدمات به حوزه تشخیص و پزشکی هستیم.

{$sepehr_key_1112}

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: استفاده از تکنولوژی اومیکس می‌تواند به تشخیص‌های دقیق، سریع و همه‌جانبه بیماری‌ها منجر شود و پیگیری فرآیند درمان را برای پزشکان تسهیل کند.

صدرالدینی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: اکنون مهم‌ترین مشکل پیش روی شرکت نقدینگی است و شرکت برای اجرای پروژه‌های خود نیاز به سرمایه‌گذار دارد.

وی تبیین کرد: با توجه به ماهیت تحقیق و توسعه‌ای بودن پروژه‌های شرکت دانش‌بنیان، بخش‌های خصوصی کمتر تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش دارند، اما ارگان‌های دولتی مانند دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و مطمئن داشته باشند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه، مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ یادآور شد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی حمایت خوبی در تخصیص فضا و امکانات داشته‌اند، اما در زمینه حمایت مالی هنوز از هیچ ارگانی کمک دریافت نکرده‌ایم و از جیب هم هزینه‌ کرده‌ایم تا پروژه‌‌ها پیش برود.

صدرالدینی برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کرد که دانشگاه تمام ظرفیت زیرساختی خود را که بسیار قابل توجه بوده را در مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان به کار بگیرد.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی افزود: دانشگاه آزاد باید به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد و در صورت به‌کارگیری افراد و شرکت‌های موفق در رقابت با سایر دانشگاه‌ها به‌دلیل مهیا بودن زیرساخت‌های فیزیکی، برگ برنده در دست دانشگاه آزاد خواهد بود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان افزود: از مسئولان دانشگاه آزاد به‌دلیل فراهم کردن زمینه فعالیت برای بنده و تیم بایومیکس قدردانی می‌کنم، امیدوارم این همکاری سبب خیرات و برکات فراوان برای کشورمان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر