صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
تقویم علم؛

۶ مرداد در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 923901

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۶ مرداد  برابر ۲۷ جولای را ورق می‌زنیم.

***

موفقیت کابل فرا اقیانوس اطلس

۲۷ جولای ۱۸۶۶ میلادی برابر با ۶ مرداد ۱۲۴۵ خورشیدی، سایروس وست فیلد، کارآفرین آمریکایی سرانجام پس‌از دو بار ناکامی موفق شد اولین کابل تلگراف زیر آب را به‌طول هزارو۶۸۶ مایل در عرض اقیانوس اطلس بین آمریکای شمالی و اروپا بگذارد. وست‌ فیلد تاجر و سرمایه‌دار اهل ماساچوست برای اولین بار در سال ۱۸۵۴ پیشنهاد گذاشتن کابل مسی ۲هزار مایلی را در امتداد کف اقیانوس از نیوفاندلند تا ایرلند ارائه کرد، اما سه تلاش اول به کابل‌های شکسته و ناموفق ختم شد. در جولای ۱۸۶۶ زمانی که گریت ایسترن، بزرگترین کشتی در آن زمان، با موفقیت کابل را در امتداد سطح و کف ماسه‌ای اقیانوس اطلس شمالی قرار داد پافشاری فیلد سرانجام به ثمر نشست.

تولد اولین کره اسب حاصل از باروری مصنوعی

۲۷ جولای ۲۰۱۳ میلادی برابر با ۶ مرداد ۱۳۹۲ خورشیدی، اولین گونه اسب ازطریق لقاح مصنوعی به دنیا آمد. این ماده‌کره از گونه اسب شوالسکی یا اسب تاخی و حاصل هفت سال آماده‌سازی دانشمندان مؤسسه زیست‌شناسی حفاظتی اسمیت‌سونیان بود. این دانشمندان با تولد این کره اسب به تلاشی جهانی پیوستند که از دهه ۱۹۸۰ در چین، آلمان، مجارستان و کشورهای دیگر برای کمک به افزایش تولیدمثل و تنوع ژنتیکی در گونه‌های اسب‌های تاخی پرورش یافته در اسارت آغاز شده بود تا گله‌های وحشی این اسب‌ها را که در سال ۱۹۶۹ منقرض شده بودند احیا کنند. دانشمندان اسمیت‌سونیان نشان دادند که بااستفاده از لقاح مصنوعی، می‌توان نتیجه جفت‌گیری را بدون جابه‌جاکردن جغرافیایی این جانوران ممکن کرد. این کار سختی، هزینه و استرس را برای این جانوران کاهش می‌دهد و در عین حال تنوع در دی‌ان‌ای کره‌های حاصل را افزایش می‌دهد. این مورد آخر به‌خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام نمونه‌های موجود از این گونه اسب همگی از نسل ۱۴ اسبی هستند که در باغ‌وحش‌ها در اسارت زندگی می‌کنند.

امیل تئودور کوخر 

۲۷ جولای ۱۹۱۷ میلادی برابر با ۶ مرداد ۱۲۹۶ خورشیدی، امیل تئودور کوخر، جراح سوئیسی درگذشت. شهرت کوخر برای کارهای پیشگامی است که در حوزه‌های فیزیولوژی، آسیب‌شناسی و جراحی غده تیروئید انجام داد و به همین دلیل در سال ۱۹۰۹ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد. غده تیروئید در تغذیه عمومی بزرگسالان و به‌ویژه در افرادی که هنوز در حال رشد هستند از اهمیت برخوردار است. از دست دادن عملکرد تیروئید به اختلالات جدی در تغذیه منجر می‌شود و متابولیسم به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. رشد متوقف می‌شود و پوست و بافت‌های زیر جلدی محل نفوذ مخاطی می‌شود. فرآیندهای تخریبی در اندام‌های داخلی رخ می‌دهد و اختلالات جدی در عملکرد دستگاه عصبی و ماهیچه‌ها ظاهر می‌شود.

فردریش ارنست دورن

۲۷ جولای ۱۸۴۸ میلادی برابر با ۶ مرداد ۱۲۲۷ خورشیدی، فردریش ارنست دورن، فیزیکدان آلمانی به‌دنیا آمد. دورن که به‌شدت تحت تاثیر کشفیات مادام کوری قرار گرفته بود مطالعات خودش را در مورد رادیواکتیویته آغاز کرد و در سال ۱۹۰۰ مشاهده کرد که رادیوم علاوه‌بر تابش و یک گاز رادیواکتیو بی‌رنگ هم منتشر می‌کند. این گاز داخل ویال‌های رادیوم جمع می‌شد. او آن را انتشار رادیوم نامید. ویلیام رمزی هنگام بررسی این گاز در سال ۱۹۰۸ نام نیتون را بر آن گذاشت. این عنصر در سال ۱۹۲۳ رادون نام گرفت و سنگین‌ترین عنصر در گروه گازهای نجیب بود. دورن نشان داده بود که یک عنصر درحالی‌که تابش آزاد می‌کند به عنصر دیگر تبدیل می‌شود. امروزه می‌دانیم که رادون کاملاً بی‌اثر نیست، زیرا از سال ۱۹۶۲، شیمیدانان توانستند ترکیبات رادون بسازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر