صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
محققان یک هسته فناور موفق شدند؛

نوآوری در تولید شکلات؛ با «پوکی استخوان»، «دیابت» و «سنگ کلیه» خداحافظی کنید

یک هسته فناور موفق به تولید شکلات رژیمی شده که قادر است علاوه بر حذف سنتز از شیرینی‌جات، موجب پیشگیری از بیماری‌های «پوکی استخوان»، «دیابت» و «سنگ کلیه» شود.
کد خبر : 923149

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ شکر به فرمول C۱۲H۲۲O۱۱ موجب افزایش قند خون، افزایش وزن و منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و چاقی در بزرگسالان و کودکان می‌شود.

قند‌های ساده در افراد سالم، مفید و قابل جذب هستند؛ اما در افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیکی (دیابت و هیپوگلایسمی) سبب بروز مشکلات متعددی می‌شوند، به همین دلیل این بیماران از مصرف محصولات شیرین شده با شکر محروم هستند.

هسته فناور همیاران سلامت که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده و در زمینه تولید محصولات بدون شیرینی و سنتز طرفداران بسیاری دارد برای رفع مشکل این گروه و افرادی که به‌دلیل داشتن اضافه وزن باید میزان انرژی مصرفی خود را محدود کنند، محصولی جایگزین ارائه کرده تا بتواند علاوه بر مقبولیت دهانی و طعمی و تأمین نیاز‌های ضروری بدن، هیچ‌گونه خطر و عوارضی را در افراد مبتلا به دیابت و چاقی ایجاد نکند.

{$sepehr_key_636}

شکلات رژیمی (Diet chocolate) فراسودمند دقیقاً همان محصولی است که مشکل بیماران دیابتی و هیپوگلایسمی را مرتفع می‌کند.

این محصول فناور حاوی جایگزین‌های شکر به همراه پودر سنجد سرشار از فیبر برای جلوگیری از یبوست، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان سنگ کلیه، لاغری و کاهش وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است و می‌تواند به عنوان یک محصول عملگرا عمل کند.

چگونه «ساکارز» با «کربوهیدرات‌» جایگزین شد؟

خبرنگار آنا برای بررسی جزئیات تولید محصول فناور شکلات رژیمی گفت‌وگویی را با سوسن کریمی کارآفرین و دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ترتیب داده است.

کریمی با بیان اینکه به اقتضای رشته صنایع غذایی به تولید محصولات بیکری(قنادی)، شکلات و سایر محصولات می‌پردازم، درباره هسته فناور و زمینه کاری آن اینگونه توضیح داد: در این هسته فناور به تولید شکلات رژیمی برای بیماران متابولیک مشغول هستیم؛ (بیماران دیابتی، قلبی و عروقی، کبد چرب و ...) ساکارز* را از شکلات رژیمی حذف کردیم تا بیماران هم قادر به استفاده از آن شوند.

وی اضافه کرد: عموم مردم از یبوست‌های شدید و مشکلات گوارشی رنج می‌برند؛ بنابراین باید از یک نوع فرآورده درون شکلات رژیمی استفاده می‌کردیم تا مشکلات بیماران دارای مشکلات گوارشی رفع شود.

دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی صنایع غذایی درباره اینکه چگونه موفق به حذف ساکارز از شکلات شدید؟ چنین پاسخ داد: با استفاده از دستگاه مخصوص این کار را انجام دادیم و با حذف ساکارز دیگر شکلات رژیمی فاقد شیرینی خواهد بود تا بیماران اینگونه دیابتی‌ها هم بتوانند به مصرف شکلات رژیمی روی بیاورند.

کریمی افزود: از سویی ساکارز را با کربوهیدرات‌های با‌ قابلیت هضم اندک جایگزین کردیم تا علاوه بر کاهش کالری و نمایه گلایسمی از چاقی و افزایش چربی خون و پیشگیری از بیماری دیابت و فساد دندان‌ها هم جلوگیری کند.

وی درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟ عنوان کرد: از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کردیم و از همان زمان کاری کردیم که شکلات رژیمی بین عموم مردم طرفداران زیادی پیدا کرده، به‌طوری که توانستیم آن را برای فروش در معرض عموم بگذاریم و تاکنون محصول را در چندین نمایشگاه شرکت داده‌ و موفقیت‌های زیادی هم کسب کرده‌ایم.

این کارآفرین و دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی صنایع غذایی با اشاره به نقش هسته فناور همیاران سلامت در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این محصول فناوری تولیدشده در درآمدهای غیرشهریه‌ای نقش مؤثری داشته و تقریباً بیش از ۹ سال است که این محصول در هسته فناور مستقر در مرکز رشد سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد جایگاه خود را پیدا کرده و به تولید انبوه می‌رسد.

کریمی در پاسخ به سؤال دیگر که آیا برند محصول فناور شکلات رژیمی ثبت شده است؟ یادآور شد: برند محصول شکلات رژیمی (Diet chocolate) ثبت و آماده شده و در آینده نزدیک این محصول رسماً تجاری‌سازی خواهد شد.

تبدیل چالش به زندگی با شکلات رژیمی

وی درباره رفع نیازهای جامعه با شکلات رژیمی هم گفت: بسیاری از مردم علاقه‌مند به  شکلات و شیرینی‌جات هستند، اما به‌دلیل اینکه قند آن دارای سنتز و شیرینی است در نتیجه موجب افزایش قند خون افراد می‌شود.

{$sepehr_key_637}

این کارآفرین و دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی صنایع غذایی افزود: این مسئله چالش‌‌های بسیاری برای بیماران ایجاد می‌کند، بنابراین سنتز و شیرینی را از شکلات رژیمی حذف و از قندهای جایگزین استفاده کردیم.

کریمی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا، نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را اینگونه برشمرد: متأسفانه سختی‌های بسیاری در مسیر تجاری‌سازی محصول فناور متحمل شدیم و دو سال است که دنبال تجاری‌سازی هستیم که هنوز موفق نشده‌ایم.

وی تبیین کرد: با اینکه محصول شناخته شده بود، برای دریافت سیب سلامت به برخی ارگان‌ها مراجعه کردیم، اما عنوان کردند تا برند محصول به ۱۰۰ نرسد و تجاری‌سازی صورت نگیرد نمی‌توان کاری کرد و این چالش بزرگی در مسیر فعالیت ایجاد کرد و انگیزه‌ را برای ادامه کار از دست دادیم.

این کارآفرین و دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی صنایع غذایی با انتقاد از عدم حمایت لازم از سوی مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حد توان همکاری لازم را با هسته فناور برای تولید محصول انجام داد، اما نیاز اصلی ما خرید تجهیزات است؛ بنابراین نیازمند حامی و تسهیلات هستیم که اقدامی از سوی مسئولان در این زمینه صورت نگرفته است.

کریمی برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد که ایده دانشجویان جدی گرفته شود؛ چراکه دانشجویان زیادی ایده‌محور و طرح‌محور هستند که حامیان مالی اندکی دارند، در حالی که می‌توان از ایده‌‌ها و خلّاقیت آنان استفاده کرد و چه بسا این ایده‌ها برای کشور مثمر و حیاتی باشد.

وی تشریح کرد: درصورتی که حمایت لازم ار دانشجویان ایده‌پرداز نشود، ایده‌ها با گذشت زمان دچار فراموشی می‌شوند، در حالی که باید تسهیلات لازم (با سود پایین) در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا بتوانند ایده‌های خود را عملی کنند.

این کارآفرین و دانشجوی دکتری تخصصی تکنولوژی صنایع غذایی، تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده خود را اینگونه تشریح کرد: درزمینه تولید محصولات بیکری فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم؛ ازجمله محصولات شیرینی، مارشمالو، ویفر، پاستیل و ...، درصدد تولید این محصولات با قند جایگزین هستم؛ اما باید تسهیلات لازم را داشته باشیم.

* ساکارز همان قند عادی است که از ترکیب گلوکز و فروکتز (C۶ H۱۲ O۶) به وجود می‌آید و در درجه‌بندی شیرینی، شیرینی ۹۰ دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر