صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۵ - ۳۱ تير ۱۴۰۳
تقویم علم؛

۳۱ تیر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 923075

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۳۱ تیر  برابر ۲۱ جولای را ورق می‌زنیم.

***

نوترینو تاو

۲۱ جولای ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۳۱ تیر ۱۳۷۹، گروهی بین‌المللی از دانشمندان در آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده فرمی وزارت انرژی آمریکا، از اولین شواهد مستقیم برای ذره زیراتمی به نام نوترینو تاو، به‌عنوان سومین نوع نوترینو شناخته‌شده خبر داد. این دانشمندان چهار مورد از تعامل یک نوترینو با هسته اتمی را گزارش کردند تا ذره‌ای باردار به نام تاو لپتون تولید کند که نشانه یک نوترینو تاو است. نوترینو تاو سومین نوترینو از مدل استاندارد ذرات بنیادی است، مدل استاندارد توصیفی نظری است که همه ذرات را در سه نسل گروه بندی می‌کند. آزمایش‌کنندگان با ثبت برهم‌کنش‌های نوترینو، آنها را شناسایی می‌کنند. نوترینوهای الکترونی نسل اول در سال ۱۹۵۶ و نسل دوم نوترینوهای میونی در سال ۱۹۶۲ ساخته شدند.

اولین تشخیص با سونوگرافی

۲۱ جولای ۱۹۵۵ میلادی برابر با ۳۱ تیر ۱۳۳۴ خورشیدی، یان دونالد، پزشک انگلیسی که درطول خدمت در جنگ جهانی دوم با دستگاه سونار آشنا شده بود وقتی نمونه‌هایی از تومورهای انسان را با یک فلز‌یاب اولتراسونیک صنعتی بررسی کرد، ایده کاوش اندام‌های بدن را با سونوگرافی آزمایش کرد و اولین‌بار با موفقیت از تصویربرداری بازتابی اولتراسوند (سونوگرافی) برای تشخیص پزشکی استفاده کرد. دونالد بعد از مدتی تلاش، با موفقیت توانست از سونوگرافی برای تشخیص حیاتی یک کیست بسیار بزرگ تخمدان استفاده کند آن‌هم درحالی‌که سایر پزشکان بزرگی شکم زن را سرطان معده تشخیص داده بودند. او همچنین استفاده از سونوگرافی را برای بررسی رشد جنین در دوران بارداری رواج داد.

مارس ۴

۲۱ جولای ۱۹۷۳ میلادی برابر با ۳۱ تیر ۱۳۵۲ خورشیدی، اتحاد جماهیر شوروی فضاپیمای مارس ۴ را با موشک بوستر پروتون SL-12/D-1-e پرتاب کرد. این یکی از چندین کاوشگر مریخ شوروی با نام‌های مارس ۴، ۵، ۷ و ۷ بود که بین ماه‌های جولای تا آگوست ۱۹۷۳ پرتاب شد. مارس ۴ در ۱۰ فوریه ۱۹۷۴ به مریخ رسید. مأموریت مورد نظر این فضاپیما این بود که یک ایستگاه مداری دور مریخ باشد. متأسفانه، موشک‌های پسران (موشک‌های ترمزی) به دلیل نقص تراشه رایانه‌ای موفق به شلیک نشدند و این فضاپیما توانست فقط از فاصله ۲۲۰۰ کیلومتری سیاره عبور کند و مجموعه‌ای محدود از تصاویر و داده‌ها را ارسال کرد. تجهیزات موجود در این فضاپیما برای ماموریت مورد نظرش شامل ابزارهایی برای تشخیص هیدروژن جو مریخ، دی اکسید کربن، ازن، آب، میدان مغناطیسی و دمای سطح بود.

سر هربرت اتکینسون بارکر

۲۱ جولای ۱۹۵۰ میلادی برابر با ۳۱ تیر ۱۳۲۹ خورشیدی، هربرت اتکینسون بارکر، استئوپات (استخوان‌درمان‌گر)، کایروپراکتیک و جراح دستورزی اهل انگلستان درگذشت. بارکر توانست درد زانو و مشکلات غضروفی را در بازیکنان برتر ورزشی و همچنین عموم مردم درمان کند. او در قایق تفریحی‌اش در جزایر چنل در کالیفرنیا به مداوای بیماران می‌پرداخت و معتقد بود که عمل غضروف زانو در بخش بسیار زیادی از موارد غیرضروری است و مدعی بود که دست‌ورزی یا درمان دستی (شاخه‌ای از فیزیوتراپی) بدون هیچ جراحی برای درمان بسیاری از موارد مشکلات کافی است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر