صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۴ - ۰۴ تير ۱۴۰۳
ایران فناور در دولت آینده؛ (۲۲)

بستر ارتباط دانشگاهیان با سرآمدان علوم جهانی مهیا شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: توسعه و جذب علم و فناوری و آماده‌سازی بستر ارتباط دانشگاهیان با سرآمدان علوم جهانی باید اولویت‌ رئیس‌جمهور آینده باشد.
کد خبر : 918267

فرشته گلدوست عضو هیئت‌‌ علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اینکه نامزد‌های ریاست‌جمهوری باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی را در اولویت قرار دهند؟ اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه علم و فناوری، توسعه و نشر و جذب علم و فناوری در دهکده جهانی امروز، آماده‌سازی بستر ارتباطی دانشگاهیان و صاحبان علم و دانایی با سردمداران و سرآمدان علوم جهانی است و رئیس‌جمهور به‌عنوان رأس هرم ارتباطی یک کشور با جهان به‌نوعی باید فضای گفتمان علمی به‌منظور تبادلِ تازه‌های علوم را مهیا کند.

{$sepehr_key_184}

وی درباره ارزیابی خود از سیر رشد علمی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون عنوان کرد: سیر رشد علمی از ابتدای انقلاب اسلامی و پس از گذشت چهار دهه، صعودی و مفید بوده و در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله نانو، هسته‌ای، صنایع دفاعی، پزشکی و … به دستاورد‌های نوین و جدیدی رسیده‌ایم.

رشد فزآینده تولید مقالات تئوری بدون کاربری میدانی ضریب تأثیر علمی کشور را تحت تأثیر قرار داده است که امید می‌رود رئیس‌جمهور آینده با نگاه ویژه و بهره‌گیری از مشاوران علمی قوی مسائل را مورد بحث و تحلیل قرار دهد

مدیر‌کل مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در پاسخ به این سؤال که گستره علمی در استان‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: گستردگی علمی در حوزه دانشگاهی، جذب، توسعه دانشگاه‌ها، رشته‌های علمی و افزایش ظرفیت پذیرش تحصیلی به طور چشمگیری در استان‌ها توسعه یافت و حتی در برخی زمینه‌های توسعه‌ای، روند صعودی بیش از نیاز‌های روز علمی صورت گرفت.

عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی عنوان کرد: دو قطب علمی مهم کشور شامل وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بوده و درخواست بخش عمده‌ای از جامعه دانشگاهی تعدیل شرایط حاکم بر قشر علمی کشور است؛ به‌نحوی‌که دغدغه ذهنی‌شان صرفاً تولید علم و تربیت متخصصین صنعت و ادب و هنر و فناوری باشد.

انسجام اهداف آموزش عالی در دانشگاه‌ها یکدست نیست

گلدوست توضیح داد: همچنین تمرکز بر این پیشنهاد که حوزه‌های علمی کشور در آموزش عالی تلفیق شده و به دو دسته عمده دولتی و غیردولتی تقسیم‌بندی شود با این احتساب می‌توان در تمامی زمینه‌ها عدالت علمی، ظرفیت‌بخشی مؤثر و معیشت درخور دانشگاهیان را مهیا کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر که ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور را چه می‌دانید؟ تشریح کرد: اکنون اتحاد و انسجام اهداف آموزش عالی در دانشگاه‌های متعدد، یک‌دست نبوده و نحوه پذیرش و تکمیل ظرفیت در بسیاری از حوزه‌ها دلیل رکود بازار تقاضاست.

عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی افزود: رشد فزآینده تولید مقالات تئوری بدون کاربری میدانی ضریب تأثیر علمی کشور را تحت تأثیر قرار داده که امید می‌رود رئیس‌جمهور آینده با نگاه ویژه و بهره‌گیری از مشاوران علمی قوی مسائل ذکر‌شده را مورد بحث و تحلیل قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر