تأثیر شیوههای آموزش مبتنیبر بازیسازی در جوامع فرودست
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه روش تدریس دستوری، که در آن دانشآموزان «دانش» را دریافت میکنند، جای خود را به روشهای تازه داده که هدفش فهمیدن فرایند آموزشی است. در این روشهای تازه، هر دانشآموز خود به یکی از عوامل آموزشی تبدیل میشود. ازنظر بیشتر دانشآموزان، شیوههای سنتی یادگیری کسلکننده و غیرمؤثر است. نتیجه این امر کاهش انگیزه، فضای نامناسب در کلاس و نرسیدن به اهداف آموزشی است.
هرچند تأثیر بازیسازی (gamification) بر فرآیند آموزش و عملکرد آموزشی بهطور گسترده مطالعه شده است، اما تأثیر آن بر جوامع فرودست ارزیابی نشده است. «آنا مانزانولئون» (Ana Manzano-León) و همکارانش در مقالهای پژوهشی کوشیدهاند تأثیر استفاده از بازی آموزشی «افسانههای الندور» (The Legends of Elendor) را بر آموزش زبان اسپانیولی و علوم اجتماعی ارزیابی کنند. برای این منظور آنها دانشآموزان محروم شهری از جنوب اسپانیا را مطالعه کردند.
هدف مطالعه آن بود که با بهرهگیری از روشهای بازیسازی آموزش، جریان آموزشی در کلاس درس برای دانشآموزان بهبود یابد. نتایج نشان میدهد که تأثیر استفاده از بازیهایی، چون افسانههای الندور برای آموزش میتواند تأثیر معناداری در جریان کلاس داشته باشد. بهعلاوه، پژوهشگران میزان تأثیرگذاری این شیوهها را بر اساس جنسیت نیز ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که میزان اثرگذاری بازیسازی بر دختران بهاندازه پسران است. در نهایت، پژوهشگران نتیجه گرفتهاند که شیوههای مبتنی بر بازیسازی میزان توجه دانشآموزان را افزایش میدهد، زیرا با این شیوه دانشآموزان تکالیف خود را لذتبخش و جذاب ارزیابی میکنند.
نقشه بازی افسانههای الندور
انتهای پیام/