محدودیت در تامین سختافزارهای توسعه بازی؛ بزرگترین چالش بازیسازان
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صنعت بازیسازی از پردرآمدترین و تأثیرگذارترین صنایع در سراسر دنیا است و سالیانه بودجه بالایی از سوی برخی از دولتها برای توسعه محصولات این صنعت پرداخت میشود. باتوجه به جمعیت بالای گیمرها در شهرهای مختلف کشور هر بازی رایانهای که معرفی و به بازار عرضه میشود، مورد توجه تعداد بسیاری از گیمرهای نوجوان، جوان و بزرگسال قرار میگیرد. این صنعت به خاطر تاثیرگذاری فرهنگی، آموزشی، سرگرمی و همچنین گردش مالی بالا در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در واقع تولیدکنندگان محتوا و فعالان صنعت بازیسازی تولیدات این صنعت را تنها به منزله ابزار سرگرمی و تفریح نمیدانند بلکه معتقدند بخش گستردهای از فرآیندهای انتقال پیامهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به وسیله بازیهای رایانهای منتقل میشود.
طبق آخرین اسناد منتشر شده از سوی سایت تحلیلی و آماری استاتیستا بیش از ۳.۲۴ میلیارد گیمر در سراسر دنیا وجود دارد که از این تعداد بیشترین میزان کاربران بازیهای رایانهای در آسیا و پس از آن اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی زندگی میکنند. پراکندگی و جمعیت بالای گیمرها در اقصی نقاط جهان موجب شده است شرکتهای بزرگ بازیسازی محصولات خود را نه تنها برای سرگرمی بلکه به منظور تحقق اهداف فرهنگی طراحی کنند. البته توسعه این صنعت در ایران با چالشها و مشکلاتی مواجه است.
صادق جبلی، کارآفرین، تهیهکننده و طراح بازی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره کیفیت بازیهای رایانهای به خصوص برای کودک و ردهسنی زیر ۱۰ سال، اظهار کرد: از نظر کیفی بازیهای ایرانی مناسب کودکان از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. البته این را هم باید در نظر داشت که برخی بازیها دامنه سنی وسیعی دارند و هم بازی کودکان و هم بزرگسالان محسوب میشود؛ مانند بازیهای اتوموبیلرانی. تولید بازی برای رده سنی کودکان عموما با چالشهای آموزشی روبهرو است و مزیتهایی هم از جمله جامعه آماری بالا و بازاریابی آسان دارد. بازیهای رده سنی بالای ۱۰ سال به دستههای مختلفی تقسیم میشوند. بسیاری از بازیها کیفیت مناسبی ندارند و یا چالش و مکانیک عجیبی ندارند. اما هنر باعث جذابیت بازی میشود. هنر در بازی صرفا به زیباییهای هنری ختم نمیشود بلکه به حسی که به مخاطب القا میشود هم ربط دارد.
جبلی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیداتی که انجام شده از لحاظ فرهنگی روی گیمرهای کودک و نوجوان تاثیر گذار بودهاند، بیان کرد: تاکنون با مخاطبان خود ارتباطات خوبی داشتهایم و حتی بررسی بازیها از روی نظرات داخل فروشگاه نرمافزارهای تلفن همراه، نشاندهنده رضایت از بازیها و جلب نظر مخاطبان است. بازیها عموما بومیسازی بازیهای خارجی با تفاوتهایی در دیزاین، طراحی و گرافیک است. بسیاری از بازیکنان به این نسخههای ایرانی روی میآورند چرا که تحریمها و عدم دسترسی به برخی قابلیت بازیهای خارجی در از بین بردن تجربه بازی آنها بیتاثیر نبوده است. اما با اینحال به علت تبعیت بسیاری از بازیهای ایرانی از بازیهای خارجی، باعث بالا بردن سطح تاثیرپذیری فرهنگی آن بازی در ایران شده است.
بیشتر بخوانید:
- مظلومیت صنعت بازیسازی در جذب سرمایهگذار/ باید نسل جوان را با بازیهای معمایی به چالش کشید
- مهاجرت بازیسازان؛ گریبانگیر صنعت بازی/ مزیت اقتصادی صنعت بازی نسبت به نفت در عصر دیجیتال!
این بازیساز درباره اینکه بازیسازان معمولا با چه چالشها و مشکلاتی مواجه میشوند، اظهار کرد: عدم حمایت از بازیها و بهصورت کلی حوزه سرگرمی یکی از بزرگترین دغدغههای این صنعت است. همچنین حفظ سطح کیفی بازی از سه منظر طراحی، هنر و توسعه در مقایسه با بازیهای خارجی نیز از چالشهای اصلی ما بازی سازان محسوب میشود. همچنین یکی از بزرگترین چالشها نیز عدم وجود نیروی متخصص در این حوزه است و شرکتها عموما میبایست بخش بسیار بزرگی از بودجه و سرمایهشان را در راه آموزش نیروی متخصص اختصاص دهند. به طور کلی کمبود نیروی متخصص، تحریم خارجی، عدم حمایت مناسب در داخل کشور و فرهنگ پایین سرمایهگذاری در این حوزه، محدودیت در تامین سختافزارهای توسعه بازی به علت گرانقیمت و کمیاب بودن آنها موانعی هستند که یک بازی ساز با آن روبهرو میشود.
انتهای پیام/110/
انتهای پیام/