صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم

محمدی: روزنامه‌نگاران علم مکمل فعالیت دانشمندان هستند/فعالیت خبرگزاری آنا در حوزه ژورنالیسم علم گامی جدید در بین رسانه‌های کشور است

یک مدرس روزنامه‌نگاری با اشاره به اهمیت تربیت روزنامه‌نگاران علم در کشور گفت: شروع فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری علمی از سوی خبرگزاری آنا گامی جدید در کشور محسوب می‌شود.
کد خبر : 441647

مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در توضیح ژورنالیسم علم اظهار کرد: روزنامه‌نگاری علم به فرآیندی ژورنالیستی اطلاق می‌شود که به حوزه علم می‌پردازد و همچون سایر حوزه‌ها در رسانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی با بیان این‌که ژورنالیست علم با تحلیل موضوعات و پدیده‌های علمی به کار تألیف در رسانه‌ها می‌پردازد، افزود: دانشمندان با توجه به مشغله‌هایی که دارند، چندان وظیفه‌ای به‌منظور ارتباط با جامعه برای خود قائل نیستند؛ بر همین اساس روزنامه‌نگاران علم این رسالت را برای خود قائل هستند تا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای علم را به جامعه معرفی کنند.


این فعال حوزه رسانه ادامه داد: اگر خبرگزاری آنا به‌عنوان نهاد رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی بخواهد در راستای ترویج روزنامه‌نگاری علم گام بردارد، بهترین راهکار این است که همچون سایر حوزه‌‌ها برای حوزه علم نیز خبرنگار تربیت کند تا با توجه به آشنایی با استانداردهای روزنامه‌نگاری و قالب‌های خبری به ترویج علم بپردازند.


محمدی تصریح کرد: پیش از این ما در حوزه‌هایی همچون فناوری اطلاعات، پزشکی و ... سرویس‌هایی در رسانه‌ها داشتیم ولی شروع این فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری علم از سوی خبرگزاری آنا گامی جدید در کشور محسوب می‌شود.


این مدرس روزنامه‌نگاری با اشاره به این‌که ممکن است در آغاز فعالیت مطالب تولیدی چندان درخور توجه نباشد، گفت: ذهن سوژه‌یاب روزنامه‌نگاران و خبرنگاران باعث می‌شود تا در ادامه شاهد تألیفاتی باشیم که حتی می‌تواند با در نظر گرفتن آن حوزه خاص برای عالمان علمی ارزشمند باشد.


وی اذعان کرد: ذهن سوژه‌یاب خبرنگاران به عادت فکر نکرده و همواره به‌دنبال روش‌های جدید است و این موضوع خود می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل‌گری فرآیند تولید علم در جامعه داشته باشد.


محمدی در پاسخ به این سؤال که روزنامه‌نگار علم چگونه می‌تواند در فرآیند تولید علم نقش مولدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: الزاماً روزنامه‌نگار نقش مولدی ندارد ولی می‌تواند در عملیاتی شدن فرآیند تولید علم در آینده مفید فایده باشد.


این فعال حوزه رسانه در ادامه در خصوص وضعیت روزنامه‌نگاری علم در کشور گفت: روزنامه‌نگاری متأثر از فضای کلی جامعه بوده و برآیند همدیگر هستند، توجه جامعه به اخبار زرد و یا چهره‌های مشهور نمونه‌ای از تمایل حوزه رسانه به این‌گونه فضاها است.


وی با بیان این‌که بررسی وضعیت روزنامه‌نگاری علم در کشور نیازمند شناخت جایگاه واقعی علم در بخش‌های مختلف جامعه است، افزود: این‌که موقعیت علم در دانشگاه‌های ما تا چه اندازه مورد توجه قرار گرفته و در عرصه تولید و پیشرفت جامعه به‌کار گرفته می‌شود، موضوعی است که نباید در این بررسی نادیده گرفت.


این مدرس روزنامه‌نگاری اذعان کرد: برای این‌که علم بتواند گفتمان ویژه جامعه شود، باید در نگاه مدیرانی که نقش تأثیرگذار در این حوزه دارند اصلاح صورت پذیرد.


محمدی افزود: تنها در صورتی می‌توان به آینده روزنامه‌نگاری علم در جامعه امیدوار بود که علم به‌عنوان مطالبه‌ای برای جامعه تعریف شود.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر