گیشه دغدغه همیشگیام است/مخالف اجراهای کمدی در سطح شهر نیستم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش «اینک انسان» به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری حمیدرضا نعیمی پس از اجرا در مجموعه تئاتر شهر حال دو اجرای ویژه نیز در جشنواره بین المللی تئاتر فجر دارد و استقبال ازاین نمایش زیاد است.
نعیمی، نویسنده و کارگردان نمایش «اینک انسان» در گفتوگو با خبرنگارآنا درباره اهمیت توجه به گیشه در تئاتر و اقبال مخاطبان از کارهای کمدی گفت: همیشه در کار تئاتر دغدغه گیشه داشته و دارم . در تمام این سال ها دولت هایی که سرکار آمدند، فرهنگ و هنر را که جزء گرانبهای زندگی ما است و می توانیم با آن افتخارآفرینی کنیم، در اولویت چندم قرار دادند و فرهنگ به حال خود رها شد. ما هنرمندان اگر نتوانیم به واسطه اجراهایمان فروش کنیم، زندگی مان نمی گردد!
وی افزود:، اینکه چگونه باید کار کنم تا مخاطب برای تماشای کارهای من به سالن تئاتر بیاید، را میدانم، راهش را بلد هستم، چون کارم را بلدم. برشت در ارغنون کوچک درباره تئاتر میگوید: «نخستین وظیفه تئاتر سرگرم کردن است. شاید در گامهای بعدی بتواند آموزش هم بدهد.» به این معنا که ما در درجه نخست باید کاری کنیم که تماشاگر از تماشای یک نمایش لذت ببرد حال لوای این لذت اگر ما فکری، ایدهای و یا حرفی برای گفتن داریم، میتوانیم با تماشاگر در میان بگذاریم.
نویسنده و کارگردان نمایش «اینک انسان» ادامه داد: در تمام این سالها براساس تجربههایی که داشتم ، توانستم نمایشهایی را بر صحنه ببرم که هم تماشاگر متخصص و هم تماشاگر غیر متخصص پای کار بنشیند و تا پایان اجرا لذت ببرد. تا به امروز نمایش «اینک انسان» که ۳۶ اجرا داشته ، مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است. تماشاگرانی بودهاند که دوباره و یا حتی سه باره کار را تماشا کردهاند.
مخالف اجرای کارهای کمدی در سطح شهر نیستم
نعیمی با بیان اینکه اگر بتوانیم آثار خوبی در حوزه تئاتر تولید کنیم، تماشاگران استقبال میکنند، توضیح داد: اینکه تماشاگر را متهم کنیم که خواستار نمایشهای کمدی نازل یا سخیف است باید گفت که اینطور نیست و این موضوع را نمیپذیرم. ما نمایشهای کمدی و طنز هم به بهترین شکل کار میکنیم. البته من به هیچ وجه مخالف یکسری کمدیهایی که در سطح شهر اجرا میشوند و تماشاگر صرفا اجراها را میبیند تا بخندد، نیستم. این دست از نمایشها حتما باید وجود داشته باشد و باید به این سبک نمایشها و تماشاگرانی که این کارها را تماشا میکنند، احترام گذاشته شود.
وی در ادامه بیان کرد: نباید برای تماشاگر تصمیم بگیریم، این آقامنشی که بگوییم ما بیشتر از تماشاگر میفهمیم، پُز بدی است! تماشاگر پول میدهد وقتی هم پول میدهد کارهایی که خودش میخواهد را انتخاب میکند؛ حال از کالایی که من به او ارائه میکنم، لذت میبرد و دوباره برمی گردد و کار را تبلیغ میکند یا اینکه نه تنها دیگر برنمی گردد بلکه تبلیغی هم نسبت به کاری که دیده است نمیکند. پس اجازه بدهیم که تماشاگر انتخاب کند. اما این مسئله به معنای این نیست که من ببینم تماشاگر چه چیزی میخواهد. من یک خالقم و فکر میکنم که باید این داستان را بنویسم و به عنوان یک کارگردان آن را کارگردانی کرده و به روی صحنه ببرم تا تماشاگر کار را ببیند و انتخاب کند که میخواهد دوباره برگردد ، یا خیر.
نمایشهایی که تا به حال بر صحنه بردهام، کمترین ممیزی را داشته است
نویسنده و کارگردان نمایش «اینک انسان» با اشاره به اینکه آیا این کار با مشکل ممیزی مواجه بود یا خیر ، عنوان کرد: به طور کلی خیلی مشکلی با ممیزی ندارم چراکه تمام نمایشهایی که تا به حال به روی صحنه بردم با کمترین ممیزی بوده است. من به شدیدترین لحن ممکن نمایش هایم را اجرا کردهام و تماشاگران، مسئولان و هم کسانی که باید به طور ناشناس کارهای من را ببینند، دیدهاند و در نهایت با یکدیگر تعامل کردهایم.
نعیمی همچنین درباره انصراف میکاییل شهرستانی از بازی در نمایش «اینک انسان» گفت: آلودگی هوا بر تارهای صوتی او تاثیر گذاشته بود و امکان حضور در نمایش را نداشت.
وی در پایان با ابراز امیدواری از حال خوب مردم ، افزود: امیدوارم هنر، ادب و فرهنگ این مملکت شانیت و جایگاه خود را به دست بیاورد و بتوانیم در بین مردم جهان به عنوان ملتی صلح جو و با فرهنگ خودمان را معرفی کنیم. امیدوارم تئاتر از این وضعیت آسیب زا و مشکل دار، بیرون بیاید و هنرمندان فهیم از این شرایط رها شوند.
انتهای پیام/