زیرساختهای مناسب برای آموزش مهارتی در دانشگاهها فراهم شود
به گزارش خبرنگار آنا، محمد علی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه نشست تخصصی هم اندیشی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی استان فارس به بررسی وضعیت آموزش مهارتهای کارآفرینی در دانشگاهها و به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و اظهار کرد: بعد از جلسات دفاع بودجه، کلیدواژهها تغییر کرده و به همین دلیل، مطالعهای درباره معیارهای جهانی در زمینه آموزش مهارت کارآفرینی آغاز شده که هدف این مطالعه، تعیین وضعیت فعلی و تحولات مورد نیاز برای آینده کشور و دانشگاههاست.
وی با تأکید بر اینکه روشن بودن اهداف برای مدیران بسیار مهم است به بررسی ساختار آموزش در ایران و نهادهای آموزشی مجاز برای ارائه آموزشهای مهارتی پرداخت و افزود: این نهادها شامل سازمان فنی و حرفهای، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای کاربردی هستند که مجوز قانونی برای ارائه آموزشهای مهارتی دارند.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چالشهای موجود در سیستم آموزشی و نیاز به مدلسازی در آموزش، تأکید کرد: دانشگاهها باید به جای کپیبرداری از مدلهای موفق، به دنبال ایجاد مدلهای جدید و متناسب با نیازهای خود باشند.
نادی به بررسی تحولات و چالشهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و با اشاره به ظرفیتهای دانشگاه و انعطافپذیری آن در ارائه رشتههای متنوع اشاره و با تأکید بر لزوم تعامل بین دانشگاه و صنعت با بیان اهمیت آمادهسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار و چالشهایی که در این زمینه وجود دارد به ضرورت ایجاد شرایط مناسب برای یادگیری عملی دانشجویان اشاره کرد.
وی به انتقاد از سیستم آموزشی و عدم تطابق آن با نیازهای بازار کار پرداخت و بیان کرد: فارغالتحصیلان دانشگاهها به مهارتهای عملی و کارآفرینی نیاز دارند تا بتوانند در جامعه موفق شوند.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی مسئله زیست بوم مهارتی این دانشگاه مبتنی بر قوس مهارت و کارآفرینی ویژه نسل پنجم گفت: این رویداد با عنوان کارخانه سرا و مشتمل بر رویداد صدرا، مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی، فعالیت کاربنیان، کار آمادگی و اشتغال را شامل میشود.
نادی به بررسی نیازهای آموزشی و مهارتی دانشجویان در دانشگاهها پرداخت و با بیان اهمیت کارآمدی مدیریت در فرآیند آموزش عنوان کرد: همه دانشجویان، نه فقط رشتههای خاص، بلکه باید از آموزشهای مهارتی بهرهمند شوند.
وی با بیان ضرورت برگزاری کلاسهای عملی و کارگاهها در محیطهای آموزشی تصریح کرد: باید به دانشجویان مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار آموزش داده شود و همچنین زیرساختهای مناسب برای آموزش مهارتی در دانشگاهها فراهم شود.
دانشگاه باید به نیازهای صنعت و بازار جامعه پاسخگو باشد
معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی فارس نیز گفت: این دانشگاه به عنوان سومین دانشگاه آزاد کشور، با جمعیتی بالغ بر ۸۶ هزار دانشجو و ۱۴۹۰ کارمند و ۱۳۴۷ عضو هیئت علمی تمام وقت، در مقاطع مختلف تحصیلی فعالیت دارد. در سالهای اخیر، این دانشگاه رشد قابل توجهی در جذب دانشجو داشته است و این نشاندهنده افزایش ارتباط عمومی با دانشگاه آزاد اسلامی است.
حسن سلطانی با بیان اهمیت تطابق شیوههای آموزشی با نیازهای جامعه و تغییرات سریع اجتماعی بر لزوم پرورش نیروی انسانی متناسب با این نیازها تأکید کرد.
وی با تأکید بر کیفیت آموزش و انتقال مهارتهای لازم به دانشجویان بیان کرد: دانشگاه باید به نیازهای صنعت و بازار جامعه پاسخگو باشد.
معاون هماهنگی استان فارس به ضرورت تغییر در شیوههای آموزشی با توجه به پیشرفتهای فناوری و هوش مصنوعی نیز اشاره و از تجربیات گذشته به عنوان درسی برای بهبود آینده یاد کرد.
انتهای پیام/