صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احمد نجفی در گفت‌وگو با آنا؛

فیلم‌های کمدی سخیف، عیار این روزهای سینما/ دست از شعار برداریم

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: نباید با ساخت آثار سخیف و تحقیرآمیز، سینما را به سخره گرفت. باید سبک و سیاق آثار کمدی را تغییر داد تا ذائقه مردم به هم نریزد.
کد خبر : 937689

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، احمد نجفی از آن دست بازیگرانی است که در کارنامه هنری‌اش آثار مهم فراوانی دارد، آثاری که بسیاری از آنها در دوره‌ای جزو فیلم‌ها یا سریال‌های پرطرفدار در حال پخش بودند. از فیلم‌های «دندان مار» کیمیایی و «سگ کشی» بهرام بیضایی در دهه‌های شصت و هفتاد گرفته تا سریال‌هایی مثل «طوفان شن»، «ولایت عشق»، «عملیات ۱۲۵» و «معمای شاه». البته در فهرست نقش‌هایی که احمد نجفی به تصویر کشیده است، باید شخصیت «کارآگاه علوی» را جدا برشمرد، شخصیت مرکزی و قهرمان سریال «کارآگاه» یا همان «کارآگاه علوی» که به نوعی قدیمی‌ترین پلیس تلویزیون است و هنوز هم بسیاری از مخاطبان قدیمی تلویزیون این بازیگر پیشکسوت را با همین نقش ماندگار به خاطر دارند.

یکی از نکات قابل توجه درخصوص احمد نجفی صراحت اوست، این بازیگر قدیمی بار‌ها و بار‌ها با نقطه نظرات خود مدیران تلویزیون و همچنین مسئولان سازمان سینمایی را به چالش کشیده است. معروف‌ترین حرکت او در این خصوص هم گل گرفتن درِ ورودی خانه سینما بود! حرکتی که حواشی زیادی برای این بازیگر به وجود آورد.

با تمام این تفاسیر، احمد نجفی هنوز هم از هنرمندانی است که در کار‌های مختلف حضور دارد و فیلمسازان برای نقش‌های مختلف به سراغ او می‌روند. او در حال حاضر دو سریال «هشت پا» به کارگردانی احمد معظمی و «تانک‌خورها» ساخته احمد شیخ‌طادی را به صورت همزمان روی آنتن دارد و در فیلم «سلمان فارسی» داود میرباقری هم حضور دارد. به بهانه فعالیت‌های اخیر این بازیگر، با او به گفتگو نشستیم.

آنا: چند وقت پیش ما در گزارشی بهترین سریال‌های پلیسی تاریخ تلویزیون رو مرور کردیم که قدیمی‌ترین سریال این فهرست، «کارآگاه علوی» بود و خیلی از آثار این فهرست مربوط به سریال‌های دو سه دهه اخیر بودن، به نظر شما چرا سریال‌های امروز تلویزیون مثل کار‌های دهه شصت، هفتاد و اوایل هشتاد جریان‌ساز نیست؟

نجفی: یک مسئله مهم در سریال‌سازی، دنباله‌سازی است. بعضی اوقات مدیران تلویزیون به این نکته توجه نمی‌کنند که می‌توانند سریال‌های خوب را برای چند فصل ادامه دهند. شما می‌بینید که امروز در صنعت سریال‌سازی جهان آثار بعضا ۱۰ فصل یا بیشتر هم دارند، اما در کشور ما به این موضوع توجه نمی‌شود. مثلا برای همین سریال «کارآگاه علوی» به اصرار من فصل دوم ساخته شد و حتی پیشنهاد کردم فصل سوم هم تولید شود و تمرکز از روی منِ کارآگاه علوی برداشته شود و این شخصیت به عنوان مشاور در کنار بازیگر اصلی حضور داشته باشد. من به دنبال این بودم زنجیره ارتباط با مخاطب قطع نشود، چون فکر می‌کردم این سریال هم جای کار دارد. اگرچه اصرار‌های ما نتیجه بخش نبود و با تصمیم بزرگان، این اتفاق رخ نداد، در حالی که معتقدم این اتفاق می‌توانست برای سلیقه مخاطبان جریان‌سازی کند.

احمد نجفی در نمایی از سریال «تانک‌خورها» در نقش عزیز آقا

آنا: پس فکر می‌کنید عملکرد مدیران رسانه ملی باعث این اتفاقات است؟

نجفی: به نظر من تغییر مدیران خیلی تاثیر منفی در پروسه تولید آثار می‌گذارد. البته نظری راجع به بهتر یا بدتر شدن کار‌ها ندارم، نکته من این است که این جابجایی‌های مدیریتی مسیری که تلویزیون حرکت می‌کند را تغییر می‌دهد. در حالی که من معتقدم وقتی یک اثر توانسته مخاطب را به خود جذب کند، کار کمی انجام نداده و تلویزیون نباید از این ظرفیت غافل شود. ما خیلی راحت سریال‌های موفق را کنار می‌گذاریم، فراموش می‌کنیم و برای جلب رضایت تماشاگر دست به کار‌های عجیب و غریب و تولید سریال‌هایی می‌زنیم که بسیاری از آنها در جذب مخاطب شکست می‌خورند. اگرچه ما بار‌ها به این مسئله اشاره کردیم و متاسفانه کاری هم در این خصوص نمی‌توان انجام داد، هر بار مدیر جدیدی می‌آید و در نتیجه یا همه چیز یا به هم می‌ریزد، یا طرح‌ها و ایده‌های قبلی فراموش می‌شود.

ما (هنرمندان) که نمی‌توانیم به مسئولان رسانه ملی فشار بیاوریم که ایده ما را عملی کند، خود مدیران باید به دنبال سوژه‌های جذاب و موفق باشند.

آنا: شما به عنوان هنرمندانِ فعال و باسابقه در این حوزه چقدر نسبت به این مسئله هشدار دادید؟

نجفی: این موضوعی است که خود مدیران و معاونین آنها و دست‌اندرکاران تلویزیون باید به آن توجه کنند، ما که نمی‌توانیم به مسئولان رسانه ملی فشار بیاوریم که ایده ما را عملی کند، خود مدیران باید به دنبال سوژه‌های جذاب و موفق باشند. در حقیقت مدیری که به خروجی کارش اهمیت می‌دهد باید به منِ هنرمند اعتراض کند که «چرا کار نمی‌کنی؟»، «چرا به ساخت سریال موفقت ادامه نمی‌دهی؟» نه این که هنرمندان دائما پشت در اتاق مدیران باشند تا ایده‌هایشان را عملی کنند.

آنا: اخیراً مدیران سیمافیلم اعلام کردند که باز هم میدان را در اختیار ستاره‌ها گذاشتند و تا یک سال آینده تعداد زیادی سریال با حضور ستاره‌های قدیمی و جدید تلویزیون پخش خواهد شد. فکر می‌کنید این تغییر رویه به بیشتر دیده شدن آثار تلویزیونی کمک می‌کند؟

نجفی: من امیدوارم این اتفاق رخ دهد. حقیقتاً راجع به ایجاد شرایط جدید برای جلب تماشاگر نسل جوان خیلی باور دارم. من فکر می‌کنم که باید دست از شعار دادن برداریم بیشتر کار کنیم. ما حتی می‌توانیم حرف‌هایمان را هم در دل آثارمان بزنیم، همانطور که در فیلم‌ها و سریال‌های روی دنیا هم این کار را می‌کنند. حرف‌ها اگر به صورت شعاری و اصطلاحاً «رو» نباشد، می‌توانیم از ظرفیت هنرمندانمان استفاده کنیم. در این خصوص کار‌های زیادی می‌توان انجام داد، اما متاسفانه ما مقداری شعار زده هستیم و مردم نیز همه چیز را با آن شعارزدگی مقایسه می‌کنند. به نظرم سریال‌سازی سفارشی و تشریفاتی باید ازدستور کار خارج شود، چون این قبیل کار‌ها به شعارزدگی دچار می‌شود و جامعه ما چنین آثاری را پس می‌زند و نتیجه برعکس روی مخاطب می‌گذارد.

آنا: در مورد شرایط تلویزیون صحبت کردیم، سینما چطور، در حال حاضر وضعیت سینمای ایران را چطور می‌بینید؟

نجفی: شرایط عجیبی حکم فرماست باید فکری به حال کمدی‌سازی‌های امروز سینما شود. من جایی می‌دیدم که آقای کیمیایی با گلایه می‌گفت که چرا در سینما مرد‌ها یا به جای زن‌ها بازی می‌کنند، یا دائم می‌رقصند. ما باید این شرایط را در سینما تغییر دهیم، در فیلم‌های پرفروش امروز دائم همین موارد تکرار می‌شود. سینمای اجتماعی ما باید رونق بیشتری بگیرد، چون احساس می‌کنم این ژانر در سینمای ما حال خوبی ندارد. در حال حاضر شاید کمی در آثار دفاع مقدس عملکرد قابل دفاعی داشتیم که به نظرم آن هم در حال فراموشی است و همه برای پرفروش شدن می‌زنند و می‌رقصند!

ساخت فیلم کمدی لازم است، ولی ساخت این مدل آثار کمدی کمی من را عصبانی و اذیت می‌کند. ما الان چند سالی است این روند را در سینما داریم و احساس می‌کنم باید آن را تغییر داد.

آنا: یعنی شما مشکل امروز سینما را زیاد شدن آثار کمدی می‌دانید؟

نجفی: قطعاً ساخت فیلم کمدی لازم است، ولی ساخت این مدل آثار کمدی کمی من را عصبانی و اذیت می‌کند. ما الان چند سالی است این روند را در سینما داریم و احساس می‌کنم باید آن را تغییر داد. مثلاً شما تماشا بکنید، موسیقی فیلم‌ها بسیار بد شده یا قصه‌ها و بازی‌ها به شدت ضعیف شده است. بسیاری از آثار امروزی کپی شده از داستان فیلم‌های قدیمی هستند و ما نیازمند یک بینش جدید در این حوزه هستیم تا شرایطی که در سینما حاکم شده را تغییر دهیم. متاسفانه در حال حاضر سینمای ما به این شرایط رسیده که عده‌ای فقط آثاری در ژانر کمدی تولید می‌کنند که این آثار فضای فرهنگی و نگاه تماشاگران ما به سینما را هم تغییر داده است و اثرات مخرب فراوانی دارد.

آنا: با وجود تغییراتی که در راس مدیریت سینما انجام شد، چقدر به تغییر این رویه امیدوارید؟

نجفی: خب مدیر سازمان سینمایی به تازگی تغییر کرده و امیدوارم در دوره مدیر فعلی هم اتفاقات خوبی رخ دهد. البته هنوز نمی‌توان چیزی درخصوص عملکرد آقای فریدزاده گفت، اگرچه من یک فریدزاده از قدیم می‌شناختم و نمی‌دانم مدیر فعلی همان مدیر اسبق است یا خیر؟

آنا: نه مدیر جدید رائد فریدزاده، برادرزاده آن مدیر اسبق است.

نجفی: آقای فریدزاده که در گذشته می‌شناختم بسیار فرد سالمی بود و خوب کار می‌کرد، امیدوارم برادرزاده ایشان هم بتواند در همان راستا حرکت کند. اما در رابطه با عملکرد مدیریت قبلی سازمان سینمایی باید بگویم من برعکس برخی از منتقدان، عملکرد محمد خزاعی را مثبت می‌بینم. او از جنس سینما بود و برای آن تلاش کرد. او خیلی از مشکلات مربوط به هنرمندان این حوزه را می‌دانست و برای برطرف کردن آنها قدم برداشت. از طرف دیگر برنامه‌ریزی‌های خوبی برای ساخت سالن‌های استاندارد و حرفه‌ای داشت و امیدوارم مدیران فعلی هم همین رویه را پیش بگیرند، نه اینکه دوباره همه چیز فراموش شود. باید برای درست کردن فضای فرهنگی سینما تغییراتی در روند فعلی به وجود بیاید، تا آثار را غنی‌تر کنیم. من مخالف فروش زیاد نیستم، اما نباید با ساخت آثار سخیف و تحقیرآمیز، سینما را به سخره گرفت. ما هفتاد، هشتاد سال پیش هنرمندانی داشتیم در کمدی که هنوز هم آثارشان در دنیا محبوب است، باید سبک و سیاق آثار کمدی را تغییر داد تا ذائقه مردم به هم نریزد.

انتهای پیام/

ارسال نظر