صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
حقایق علمی 63؛

کوالاها 22 ساعت در روز می‌خوابند!

ساعات طولانی خواب کوالاها برای سلامتی و بقای آنها بسیار مهم است زیرا با استراحت طولانی، انرژی خود را حفظ کرده و رژیم غذایی منحصر به فردشان را به طور موثر هضم می‌کنند.  
کد خبر : 937582

به گزارش خبرگزاری آنا، کوالا جانور گیاهخوار منحصربه‌فرد بومی استرالیا است که به خاطر ظاهر بامزه و رژیم غذایی خاصش شناخته می‌شود. این جانداران عمدتاً از برگ‌های اکالیپتوس تغذیه می‌کنند که موارد مغزی کمی دارد و هضمش سخت است. کوالاها برای زنده ماندن با  این رژیم غذایی، یک دستگاه گوارشی خاص دارند که می‌تواند منابع لازم را از گیاهان جذب کند.

{$sepehr_key_2910}
این حیوانات عمدتا تنها زندگی می‌کنند و دارای محدوده خانه‌های متمایزی هستند که آنها را علامت گذاری کرده و از آن دفاع می‌کنند. تعاملات اجتماعی کوالاها عمدتاً در فصل جفت‌گیری اتفاق می‌افتد که طی آن نرها ممکن است برای قلمرو با یکدیگر رقابت کنند.
 اگرچه از این جانداران اغلب در گفتگوهای روزمره به عنوان «خرس‌های کوالا» یاد می‌شود، اما اصلاً خرس نیستند و به گروه متفاوتی از پستانداران به نام کیسه‌داران تعلق دارند. متأسفانه کوالاها با تهدید از دست دادن زیستگاه، بیماری و تغییرات آب و هوایی مواجه هستند.
 جدای از این بحث‌ها، کوالاها  به خاطر عادات خواب شگفت انگیزشان معروف هستند! تحقیقات نشان داده که این جانداران اغلب حدود 18 تا 22 ساعت در روز می‌خوابند! این خواب طولانی از روی تنبلی نیست و برای بقای آنها ضروری است. کوالاها در درجه اول از برگ‌های اکالیپتوس استفاده می‌کنند که دارای مواد مغذی کم و سموم بالایی است. به همین دلیل، آنها انرژی زیادی از غذای خود دریافت نمی‌کنند و باید انرژی خود را با خوابیدن طولانی مدت حفظ کنند!
زمانی که کوالاها بیدار هستند، وقت خود را صرف غذا خوردن و حرکت بین درختان می‌کنند. بدن آنها برای هضم برگ‌های اکالیپتوس سازگار شده است، اما این فرآیند زمان و انرژی زیادی می‌طلبد. کوالاها با خوابیدن در بیشتر زمان روز، به بدن خود اجازه می‌دهند تا بدون اتلاف انرژی روی هضم تمرکز کنند! 
اگرچه کوالاها زیاد می‌خوابند، اما نسبت به خطرات هوشیار هستند و اگر خطر را احساس کنند، می‌توانند به سرعت از درخت بالا بروند و یا خود را به درخت دیگری برسانند. در حالی که ممکن است کند و تنبل به نظر برسند، اما در صورت نیاز به طرز شگفت آوری چابک هستند!

انتهای پیام/

ارسال نظر