صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تاکید شد؛

بلوغ فناوری خودرویی با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو

مدرس دانشگاه گفت: در کشور ما برای واردات بخش خودرویی رقمی در حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز با قیمت دولتی تخصیص یافته است که اگر ۱۰ درصد این مبلغ سرمایه‌گذاری شود، دولت می‌تواند فناوری‌های دانش‌بنیانی را به بلوغ برساند.
کد خبر : 936848

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا؛ دانش بنیان‌های خودرویی سال هاست که در حال کار و هر گوشه و کناری حرف از دستاورد‌های آنان است؛ انتظارات عمومی از خودروهای داخلی محصولی درخور و با کیفیت است اما همچنان خودرو‌های داخلی از کیفیت و آپشن‌های مورد انتظار بهره‌مند نیستند.

این موضوع این شاعبه را ایجاد می‌کند که پس این دستاورد و ابداعات خودرویی به چه درد خورده و کجا استفاده می‌شود؟ چرا دانش بنیان‌ها نمی‌توانند خودرو‌های داخلی را متحول کنند.

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص چرایی عدم تاثیر چشمگیر دانش بنیان‌ها در توسعه صنعت خودرو در گفتگو با آنا اظهار کرد: سطح فناوری با شاخصی به نام سطح بلوغ فناوری (TRL) دسته بندی می‌کنند؛ این شاخص از سطح یک شروع شده و تا ۱۰ ادامه دارد. زمانی که سطح بلوغ فناوری (TRL) در سطوح پایین است، یعنی دانش مد نظر تولید و پردازش شده است، اما کار تحقیقاتی به مرحله توسعه نمونه آزمایشی نرسیده است.

{$sepehr_key_2810}

وی ادامه داد: پس از ساخت نمونه آزمایشی از هر تحقیقاتی بایستی آزمایشاتی بر روی محصول ابداع شده انجام شود که نشانگر کاربردی و استاندارد بودن محصول و همچنین عملکرد صحیح باشد؛ پس از آن نوبت به تولید انبوه محصول و همچنین آزمایشاتی می‌رسد که اثبات کند محصول مورد نظر در مرحله تولید انبوه نیز کیفیت اولیه خود را حفظ کرده است.

{$sepehr_key_2812}

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کشور ما متاسفانه دانش بنیان‌ها عمدتا در سطح بلوغ فناوری (TRL) ۵ و ۶ هستن و نمی‌تونند به سطوح ۸ و ۹ دست پیدا کنند یعنی به حدی نرسیده اند که بتوانند محصولی را تولید کنند. شایان ذکر است کهما در خیلی از زمینه‌ها به دانشی رسیده ایم، اما نتوانسته ایم آن دانش را تجاری سازی کنیم. حل این مشکل نیاز به مدیریتی جامع دارد که بتواند با اتصال دانش بنیان‌ها به خودرو سازان بزرگ از این محصولات به طریقه صحیح استفاده کند.

بلوغ فناوری‌ها با ۱۰ درصد هزینه واردات خودرو

خلخالی ادامه داد: در تمام جهان دولت‌ها در توسعه فناوری‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، اما در کشور ما این سرمایه گذاری بسیار محدود است. به عنوان مثال در کشور ما برای واردات بخش خودرویی رقمی در حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز با قیمت دولتی تخصیص یافته است که اگر ۱۰ درصد این مبلغ سرمایه گذاری شود، دولت می‌تواند فناوری‌های دانش بنیانی را به بلوغ برساند و از آن‌ها در جهت رفع نواقص فعلی خودروسازی بهره گیری نماید.

{$sepehr_key_2811}

وی تاکید کرد: در مباحث انرژی، ارز و ... یارانه‌های عظیمی اعطا می‌شود، اما در زمینه تحقیقات بودجه و سرمایه گذاری کشور ما مناسب نیست. زمانی که یک تکنولوژی به سطح بلوغ فناوری (TRL) ۵ یا ۶ می‌رسد بایستی برای ارتقاء آن کمک و حمایتی از سوی دولت صورت بگیرد؛ این اتفاقی است که در تمام جهان مرسوم است و متاسفانه در کشور ما این حمایت یا ضعیف است و یا به درستی انجام نمی‌شود و تبدیل به گلوگاهی برای دانش بنیان‌ها شده است تا تحقیقات ان‌ها به عرصه ظهور نرسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر