صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
حقایق علمی ۵۶؛

برخی قورباغه‌ها مرگ را فریب می‌دهند!

در بدن بعضی از قورباغه‌ها ماده‌ای ترشح می‌شود که باعث می‌شود در هوای بسیار سرد و دمای زیر صفر یخ نزنند و جان سالم به در ببرند!
کد خبر : 936768

به گزارش خبرگزاری آنا، قورباغه‌ها دوزیستان جذابی هستند که به دلیل توانایی پرش قابل توجه و صداهای بامزه‌شان شناخته شده‌اند. آنها در محیط‌های متنوعی از جنگل‌های بارانی سرسبز گرفته تا بیابان‌های خشک زندگی می‌کنند.

برخی از قورباغه‌ها از توانایی منحصر به فردی برای زنده ماندن در دمای زیر صفر بهره می‌برند. این قورباغه‌ها یک توانایی شگفت‌آور دارند و آن اینکه می‌توانند در ماه‌های سرد زمستان به معنای حقیقی کلمه یخ بزنند اما از آن جان سالم به در ببرند.

{$sepehr_key_2759}

وقتی زمستان فرا می‌رسد، دما کاهش می‌یابد و زمین یخ می‌زند. برای بسیاری از حیوانات، این زمان سخت و دشواری است. غذا کمیاب می‌شود و یافتن سرپناه آسان نیست. با این حال برخی قورباغه‌ها استعداد خاصی دارند. آنها وارد حالتی به نام زیست-تعویقی (suspended animation) می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بدن آنها به طور قابل توجهی کُند می‌شود. ضربان قلب آنها به شدت کاهش می‌یابد و حرکات آنها متوقف می‌شود و تقریباً بی‌جان می‌شوند.

این فرآیند به قورباغه‌ها اجازه می‌دهد تا در هنگام کاهش دما زنده بمانند. قورباغه‌هایی مانند قورباغه جنگلی (wood frog) می‌توانند دمای انجماد را تحمل کنند. آنها می‌توانند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در حالت یخ‌زده باقی بمانند. در این مدت غذا نمی‌خورند و چیزی نمی‌نوشند. با اینکه در حالت انجماد عمیق هستند اما هنوز زنده هستند.

با آمدن بهار که دما افزایش یافت، قورباغه‌های منجمد شروع به آب شدن یخ می‌کنند و بدن آنها کم کم گرمای حیات را به دست می‌آورد. به تدریج شروع به حرکت می‌کنند و دوباره زنده می‌شوند. این یک تحول قابل توجه است. آنها بعد از آب شدن یخ می‌توانند به اطراف بپرند و به دنبال غذا بگردند.

شاید این پرسش پیش بیاید که قورباغه‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ بدن آنها ماده خاصی به نام سرما-محافظ(cryoprotectants) تولید می‌کند. این مواد مانند ضد یخ عمل کرده و از تشکیل یخ در داخل سلول‌ها جلوگیری می‌کنند. این مسئله بسیار مهم است زیرا یخ می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند. قورباغه‌ها با ایمن نگه داشتن سلول‌های خود از سرمای زمستان جان سالم به در می‌برند.

قورباغه‌ها همچنین می‌توانند سطوح بالای اوره را در بدن خود تحمل کنند. اوره یک ماده زائد است که می‌تواند در مقادیر زیاد سمی باشد، اما در سطوح پایین به آنها کمک می‌کند تا با استرس‌های ناشی از یخ زدگی مقابله کنند.

به طور کلی، توانایی قورباغه‌ها برای زنده ماندن در شرایط سخت نمونه ای از سازگاری عجیب موجودات با طبیعت است. طبیعت همیشه راهی برای خود پیدا می‌کند و این قورباغه‌ها نشان می‌دهند که حیات چقدر می‌تواند انعطاف پذیر باشد.    

انتهای پیام/

ارسال نظر