صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی نهم مهر (۳۰ سپتامبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 933882

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2300}

تصویر روز ناسا

این تصویر دنباله دار Tsuchinshan-ATLAS را بر فراز آسمان مکزیک نشان می‌دهد. این دنباله دار جدید در حال عبور از نزدیکی خورشید است و اکنون از کنار زمین گذر می کند. به طور دقیق تر دنباله دار C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) اکنون در داخل مدار زهره قرار دارد و حدود دو هفته دیگر از نزدیکترین فاصله از زمین عبور خواهد کرد. این دنباله‌دار با چشم غیر مسلح دیده می‌شود و در عکس‌های با نوردهی طولانی نیز واضح است. رصدگران در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی می‌توانند آن را پیدا کنند.

در تصویر این دنباله دار بر فراز زکاتکاس مکزیک نشان داده شده است. آسمان ابری بخش زیادی از منظره قبل از سحر را پوشانده است. عکاس از یک پهپاد برای گرفتن چندین عکس از نقطه دیدی بالاتر بهره برده است. این تصاویر ترکیب شدند تا دنباله دار را بیشتر نمایان کنند. پیش بینی روشنایی دنباله دارها دشوار است، اما منجمان امیدوارند که Tsuchinshan-ATLAS درخشان‌تر شود. اعتبار تصویر و حق چاپ به دانیل کارونا (Daniel Korona) می رسد.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط برایان دیتریش (Brian Diettrich) در ولینگتون، نیوزلند  گرفته شد. تاریخ/زمان عکس 28 سپتامبر 2024 ساعت 5:00 صبح است. تجهیزات عکسبرداری شامل SkyWatcher Esprit 80mm، Celestron AVX، ASI294mc  با فیلتر برش IR UV ZWO ضبط و پردازش در ASI Studio، APP، Graxpert  و GIMP است.

در تصویر نمای نزدیکی از دنباله دار C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) را در حضیض مشاهده می کنید. عکس درست قبل از سپیده دم در ولینگتون نیوزلند گرفته شده است.

تصویر روز astronomy

دیو کمپبل (Dave Campbell) اهل سن آنتونیو، تگزاس است. او تصویر ماه را در 17 سپتامبر ثبت کرد. این رویداد طی یک کسوف جزئی اتفاق افتاد. او از یک اسکوپ 8 اینچی Celestron RASA و همچنین از یک کاهنده 0.7x و یک دوربین تک‌رنگ برای تصویربرداری بهتر استفاده کرد.

تصویر روز earthsky

در تاریخ 2024/09/28 در ساعت 5:46 صبح، ایان کورتیس (Jan Curtis) در شاین ایالات متحده آمریکا گزارش داد. دنباله‌دار C/2023 A3 با دوچشمی یا چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبود، حتی با اینکه آسمان صاف بود. با این حال، دوربین DSLR من دنباله‌دار را با نوردهی 1 تا 2 ثانیه در ISO 160 تا 800، بسته به f-stop، ثبت کرد. طول دم دنباله دار حدود 2.5 درجه و قدر هسته آن حدود 2.8 بود.

عکاس از دوربین Fujifilm X-T5، لنز Nikkor 180mm f/2.8 و Astrotrac استفاده کرد. تصاویر با PixInsight و Photoshop پردازش شدند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر