صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۱ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳

داوری: دانشگاه با ظرفیت نخبگان در مسیر گسترش تمدن اسلامی گام بردارد

دبیر کارگروه تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید با استفاده از ظرفیت نخبگانی خود و بهره‌مندی از موضوعاتی مانند مهدویت، موعودگرایی و توحید در مسیر تبیین و گسترش تمدن اسلامی گام بردارد.
کد خبر : 933737

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مسیب داوری مشاور قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست گفتمان تقریب مذاهب اسلامی که با محور موعودگرایی در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نیکشهر برگزار شد، نقش دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان دانشگاهی با مسئولیت اجتماعی، هویت‌ساز و تمدن برشمرد و اظهار کرد: تجلی اقوام، مذاهب و حوزه‌ها در این دانشگاه اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اهمیت نشست‌های نخبگانی درباره مسائل تقریب مذاهب اسلامی و به دست آوردن نتایج مثبت و کارآمد از این نشست‌ها، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی، در دوره مدیریت جدید انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های فناورانه، هوشیار و با بصیرت در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی را دستور کار قرار داده و توانسته نسبت به مسائل کلان جامعه اسلامی برنامه‌های موفق را تدوین و اجرا کند.

{$sepehr_key_2283}

دبیر کارگروه تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اهمیت فعالیت دانشگاه‌ها در عرصه فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد: این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه فعال با مسئولیت اجتماعی، هویت‌سازی و تمدن سازی را سرلوحه برنامه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی خود قرار داده در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه این مجموعه آموزش عالی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان بوده، دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه تمدن‌ساز در نظر گرفته شده است.

داوری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی فقط دانشگاه علمی نیست؛ بلکه دانشگاه فعال، خلاق و پویا در عرصه آموزش، پژوهش و مسئولیت اجتماعی است، مطرح کرد: این دانشگاه با استفاده از رهنمود‌های ارزشمند قرآن کریم و دین مبین اسلام، همان مأموریتی که قرآن کریم برای دانشگاهیان، به‌عنوان مسئول اصلی تربیت نیروی متخصص و متعهد ترسیم کرده در دستور کار قرار داده و آن مأموریت صدور اسلام و قرآن در سراسر جهان است.

وی تأکید کرد: باید مورد توجه باشد که در حوزه گفتمان سازی دانشگاه چه نقشی دارد؟ فرد عادی در اجتماع، استاد دانشگاه و رسانه چه نقشی دارد؟ و برای هر نقش اجتماعی شرح وظایف مناسب و صحیح طراحی و تدوین شود. نتایج حاصل از گفتمان سازی اتحاد، انسجام، تقویت نقاط اشتراک و کاهش اختلاف و تفرقه خواهد بود.

مشاور قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با یادآوری این موضوع که بحث موعود و منجی مبحث مشترک بین همه ادیان است و باید در گفتمان بین ادیان با بهره‌مندی از نقاط اشتراک به تقویت و تعمیق تعاملات و انسجام دست‌یابیم، تبیین کرد: در روایتی از امام صادق علیه‌السلام داریم که می‌فرمایند برای موفقیت باید به زمانه آگاه باشیم، این آگاهی از دانشگاه تراوش می‌کند و دانشگاهی پیشرو و موفق است که بتواند برای آینده شهر، منطقه و کشور خود برنامه‌های کاربردی و عملیاتی داشته باشد.

داوری توضیح داد: پیروزی در دوراندیشی و آینده‌پژوهی است؛ دانشگاه باید فرهنگ‌ساز باشد و بتواند با استفاده از ظرفیت نخبگانی خود و بهره‌مندی از موضوعاتی مانند مهدویت، موعودگرایی، توحید و دیگر نقاط اشتراک ادیان مختلف در مسیر تبیین و گسترش تمدن اسلامی گام بردارد.

به گزارش آنا، نشست گفتگوی مذاهب با محور موعودگرایی از سلسله برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته وحدت در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نیکشهر با حضور مسیب داوری، مشاور قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر کارگروه تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، کامبیز نرماشیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و جمعی از نخبگان شیعه و سنی برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر