صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۳ - ۰۶ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی ششم مهر (۲۷ سپتامبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 933392

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2214}

تصویر روز ناسا

بیست کهکشان نشان داده شده در این پانل‌ها بخشی از یک پروژه بررسی بزرگ از جریان‌های ستاره‌ای کشندی(tidal stellar streams) هستند. هر پانل دارای یک تصویر عمیق کامپوزیتی است. این تصاویر از بررسی‌های عمومی از منطقه ای در اطراف یک کهکشان عظیم گرفته شده‌اند. تصاویر معکوس ساختارهای کیهانی ضعیف را نشان می‌دهد؛ جریان‌های ستاره ای که صدها هزار سال نوری امتداد دارند. آنها در اثر اختلال گرانشی و ادغام کهکشان‌های کوچک‌تر با کهکشان‌های بزرگتر به وجود آمده اند.

این بررسی‌ها مهم هستند و کمک می‌کنند تا بفهمیم کهکشان‌ها چگونه شکل می‌گیرند و چگونه برهم کنش دارند. یافتن جریان‌های ستاره ای در کهکشان آندرومدا و راه شیری ما ثابت کرده که کهکشان‌های کوچکتر هنوز در گروه محلی ما در حال ادغام هستند. اعتبار این تصویر به دیوید مارتینز دلگادو (David Martínez Delgado) و همکارانش می‌رسد.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط دنیل استرن  (Daniel Stern) در ریو هورتادو، شیلی  در تاریخ/زمان آگوست و سپتامبر 2024  با تجهیزاتCDK-17 / Moravian C4-16000   ثبت شده است. NGC 7424 یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است. در فاصله 37.5 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی درنا (Grus) قرار دارد. این کهکشان از نظر اندازه نزدیک کهکشان راه شیری است و وسعت آن در حدود 100000 سال نوری است.

تصویر روز astronomy

جان تالبوت (Jon Talbot) اهل اوشن اسپرینگز، می‌سی‌سی‌پی این تصویر را گرفته است. سحابی دلفین (Sharpless 2-308) به شکل حبابی از هیدروژن یونیزه شده است و ستاره عظیم Wolf-Rayet EZ Canis Majoris را احاطه کرده است. این تصویر که با طیف محدودی از باندهای فرکانسی ثبت شده است و با استفاده از فیلترهای HOO (مخفف اولیگومر مرتبه بالاتر) گرفته شده است و تقریباً به 25 ساعت نوردهی نیاز داشت.

تصویر روز Earthsky

این تصویر از  هسته صورت فلکی ماکیان در تاریخ 2024/09/24 ساعت 22:00 توسط اندی دانگان (Andy Dungan) نزدیک کوتوپاکسی ایالات متحده آمریکا ثبت شده است. این صورت فلکی شگفت انگیز است زیرا اجرام زیبای زیادی در نزدیکی هم جمع کرده که تصویر آنها را نشان می‌دهد.

عکاس از تجهیزاتی همچون  Canon R با Vis+Ha، ISO 3200  و لنز Tamron 90mm f/2.8 استفاده کرده است. تصویر تلفیقی از نوزده تصویر مجزاست که ثبت هر یک 10 دقیقه طول کشید. تصاویر با استفاده از Affinity Photo 2 پردازش شد و برای تفکیک ستارگان از Starnet2 مورد استفاده قرار گرفت.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر