صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۳ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی چهارم مهر (۲۵ سپتامبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 933135

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2173}

تصویر روز ناسا

در این تصویر  دنباله دار A3 در حین طلوع آفتاب استرالیا دیده می‌شود. در این ایام ستاره دنباله‌دار Tsuchinshan-ATLAS که با نام دنباله‌دار A3 نیز شناخته می‌شود در اوایل صبح از آسمان قابل مشاهده است. این دنباله‌دار بزرگ مانند یک کوه یخ کثیف است و تنها دو روز دیگر از نزدیکی خورشید، در حد فاصل بین عطارد و زهره عبور خواهد کرد.

عکاس  با نوردهی طولانی با دوربینش موفق شده دم این دنباله دار را قبل و در طول طلوع خورشید ثبت کند. این تصویر چهار روز پیش زمانی گرفته شده که این دنباله دار بر فراز دریاچه جورج در نیو ساوت ولز استرالیا قابل مشاهده بود.

مشخص نیست که این دنباله دار در ماه آینده چقدر روشنایی خواهد داشت. این مسئله بستگی به میزان گاز و گرد و غبار آن دارد. تماشاگران آسمان هیجان زده هستند زیرا امیدوارند که Tsuchinshan-ATLAS گرد و غبار روشن و دنباله‌های یونی ایجاد کند. اعتبار تصویر و حق چاپ به لوسی یونشی هو (Lucy Yunxi Hu) برمی گردد.

تصویر روز Earthsky

این تصویر از سحابی حلقه در 2024/09/20 در ساعت 22:10 توسط استفان مونتاگ از لیوینگستون، نیوجرسی ثبت شده است. سحابی حلقه حدود 2500 سال نوری از زمین فاصله دارد. این عکس با تلسکوپ هوشمند ZWO Seestar S50 گرفته شده است. تصویر در لایت روم تنظیم شد.

 

تصویر روز astronomy

این تصویر توسط جف شیلینگ (Jeff Schilling) از کینگ‌وود، تگزاس گرفته شده است. سحابی مرداب (M8) دارای گازی درخشان است. همچنین دارای ابرهای تیره ای به نام بوک گلبول (Bok globules) است. این ابرها جایی که مواد در حال فروپاشی برای تشکیل ستاره هستند قرار دارند. بزرگترین گلبول در تصویر به نظر می‌رسد مانند دستی است که با انگشت سبابه به مرکز مرداب اشاره می‌کند! این تصویربردار نزدیک به 15 ساعت را صرف جمع آوری داده‌ها با یک تلسکوپ انکساری 5 اینچی با استفاده از پالت‌هابل کرد.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس خورشید از شمال پوتوماک، مریلند گرفته شده است. تاریخ/زمان ثبت عکس 20 سپتامبر 2024 / 11:37 صبح است.  تجهیزات مورد استفاده شامل تلسکوپ Questar 3.5 اینچی استاندارد  MCT مدل 1965 با  فیلتر کوارک کروموسفر ترکیبی H-Alpha  وTele-Vue 2.5X Powermate ، دوربین ZWO ASI174MM   است.

عکس نقطه فعال 3825 خورشید را نشان می‌دهد. این تصویر H-alpha از ناحیه جنوبی خورشید است و با استفاده از دوربین ZWO ASI 174MM و فیلتر دیستار کوارک Combo Chromosphere H-alpha گرفته شده است. یک تلسکوپ Questar 3.5 Maksutov-Cassegrain با یک فیلتر رد انرژی Baader و یک TeleVue 2.5x PowerMate استفاده شد. عکاس از SharpCap 4.0 برای کپچر و Autostakkert استفاده کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر