صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
در آنا بخوانید؛

پانیک؛ حمله روانی یا یک ادای با کلاس

پانیک که به عنوان  یک اختلالات اضطرابی شناخته می‌شود، شایع‌ترین نوع اختلالات روان پزشکی در تمام دنیاست. متاسفانه گاهی اوقات شخصی که با پانیک دست وپنجه نرم می‌کند، شناختی از بیماری خود ندارد.
کد خبر : 931848

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ پانیک یک استرس شدید و حمله روانی است که طبقه بندی اختلالات روان‌پزشکی قرار دارد. بسیاری از افراد درگیراین بیماری حتی نمی دانند حمله پانیک چیست! برعکس عده‌ای هم هر هراس، ترس واضطرابی را به این اختلال روانی ربط می‌دهند، انگار پنیک برای آنها یک بیماری باکلاس محسوب می‌شود. 

پانیک یک بیماری شیک

این روزهادر میان نسل جوانهستند افرادی که برای نشان دادن اینکه دچار یک اختلال روانی هستند، حاضر به تظاهر می‌شوند. حتما این جملات را از زبان نوجوانان و حتی جوانان شنیده اید، «بیش فعالم» «دو قطبی هستم»  «GAD  دارم» «دچار آگورافوبیا هستم» یا «OCD دارم». در میان این اختلالات روانی دچار بودن به یک اختلال اضطرابی به نام «پانیک» بیشترین طرفداررا دارد!

عجیب است ولی در نسل جدید یا همان نسل Z  اختلال پانیک یک امتیاز محسوب می‌شود و به قول معروف کلاس دارد! البته بروز علائم نمایشی برای نشان دادن این اختلال بسیار راحت است. کافی است دستتان را روی قلبتان بگذارید، با ریتم تند تفس بکشید و کمی علائم اضطراب از خودتان نشان دهید! به همین راحتی می توان برای دیگران جلب توجه کرد.

البته همین که بگویید گاهی دچار حملات پانیک می‌شوید هم امتیاز خودش را دارد، این‌گونه به عنوان یک فرد دارای بیماری شیک محسوب می‌شوید. به همین دلیل بسیاری از پزشکان برای تشخیص واقعیت و کذب ابتلا به اختلال پانیک، به‌خصوص در بیماران نوجوان، دچار اشتباه می‌شوند؛ چراکه این حمله هفت یا هشت دقیقه‌ای، می تواند دروغ و نمایشی باشد.

پانیک چیست؟

 پانیک یا همان «پنیک» یک اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود. اضطراب در افراد گاهی ملایم و خفیف است و نیاز به درمان ندارند. بعضی مواقع نیز اضطراب در فرد از شدت متوسط به سمت شدید می رود که باید درمان شود. در بین انواع اختلالات اضطرابی، یکی از مهم‌ترین‌ و شایع ترین‌ اختلال، پانیک یا به زبان عامیانه پنیک است.پانیک علائم جسمانی و گول زننده بسیاری دارد. ابتدا فکر می‌کنید یک مشکل جسمی دارید در حالی‌که مشکل، روانی است. علائم پانیک زیاد است؛ اما فرد مبتلا همه علائم را ندارد.

احمد احمدپور، روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه می‌گوید: در حمله پانیک از نوک سر تا نوک پا درگیر حملات پانیک می‌شود. هر جایی از بدن در بیماری پانیک ممکن است دچار اختلال شود. سرگیجه، مومور شدن و گزگز در ناحیه سر از مهم‌ترین علائم پانیک محسوب می‌شود. احساس‌ فشار روی قفسه سینه، تنگی نفس یا حتی احساس سکته قلبی یا مرگ قریب الوقوع، مشکلاتی است که فرد دچار حملات پانیک اظهار می‌کند.

احمدپور ادامه می‌دهد: در حملات پانیک مخصوصا از نوع شدید آن، بیمار بی قرار و کلافه می‌شود. هم‌زمان ممکن است فرد بیمار دچار تپش قلب و لرزش غیرارادی در بدن شود. گاهی در حملات پانیک، احساس داغی یا سرد شدن دراندام‌ها به‌وجود می‌آید. ممکن است حالت‌های گوارشی مثل تهوع  به بیمار دست ‌دهد، در بیشتر مواقع اختلال در اندام تحتانی و توهم هنگام حملات پانیک، بیمار و اطرافیان او را نگران می کند.

پانیک چگونه اتفاق می‌افتد؟

احمدپور گفت: در دقایق اولیه، تجربه علائم پانیک بسیاررنج‌آوراست. در بسیاری از مواقع افراد تنها یک بار حمله پانیک را تجربه می کنند. اما اگر حمله پانیک برای فرد در یک ماه بیش از چند بار، اتفاق بیفتد، نیاز به درمان دارد. در مواجهه با حملات پانیک باید به چند نکته توجه کنیم:

  1. علائم پانیک به صورت ناگهانی شروع می‌شود
  2. فرد ممکن است در خانه یا خواب دچار حمله عصبی شود.
  3. مراجعین اعلام می‌کنند که در7الی8 دقیقه اول،اوج علائم را تجربه می‌کنند.
  4. حمله پانیک حدود نیم الی دو ساعت تداوم پیدا می‌کند.
  5. علائم پانیک بدون مصرف آرام بخش و داروی خاصی خوب می‌شود.

 

درمان‌های روانشناسی

درمان‌های روانشناسی نتایج مثبتی بر اختلال اضطرابی پانیک می‌گذارد. در جلسات روان‌درمانی تکنیک‌هایی همچون مدل شناختی_رفتاری، کنترل بر بدن و تمرین‌های آرام‌سازی به فرد آموزش داده می‌شود. درمان‌های دارویی نیز به افراد دارای پنیک کمک می‌کند. دارو آلپرازولام، پاروکستین، نفازودون، نلافاکسین و بوسپیرون از جمله داروهای درمان پانیک به‌شمار می‌رود.

 

درمان دارویی پانیک

درمان غیر دارویی پانیک

 آلپرازولام

آرام سازی بدن

پاروکستین

شناخت درمانی  

نفازودون

روشهای شناختی _ رفتاری

نلافاکسین   

 مراجعه به روان درمانگر

بوسپیرون

 

آیا پانیک یک بیماری ژنتیکی است؟

این روانشناس در ادامه با اشاره به نقش ژنتیک دراختلالات روانی می‌گوید: در اختلال پانیک بحث وراثت و تاریخچه ژنتیکی اهمیت زیادی دارد. یعنی اگر در خانواده درجه‌یک بیمار، اختلال عصبی وجود داشته باشد، شانس ابتلا به پانیک یا سایر اختلالات اضطرابی در دیگر اعضای خانواده بیشتر می‌شود. اگر پدر یا مادر یا حتی نزدیکان درجه یک، بیماری‌های اضطرابی مثل فوبیا، اضطراب فراگیر یا اضطراب اجتماعی داشته باشند، ممکن است فرزندان مبتلا به پانیک شوند و  بیماران پانیک نیز مستعد افسردگی هستند.

به تشخیص منابع نامعتبر اعتنا نکنید!

احمد‌پور ادامه می‌دهد: بهتر است افراد، سواد خود را نسبت به بیماری های اعصاب و روان بالا ببرند. تشخیص بیماری، باید با پزشک یا منابع معتبرعلمی باشد. گاهی وقت‌ها افراد اطلاعات خود را ازمنابع نامعتبر کسب می‌کنند و این موضوع باعث اشتباه فاحش در تشخیص می شود. گاهی نیز افراد با پیدا کردن دو الی سه علامت در خود، تشخیص پانیک می‌دهند. مثلا با تجربه کوچکترین اضطراب یا اندکی تپش قلب می‌گویند دچار حمله پانیک شده‌اند. بهتر است افراد پس از دیدن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند.

  چه غذاهایی برای افراد دارای پانیک ممنوع است؟

افراد دارای پانیک منع مصرف مواد غذایی ندارند اما استفاده بعضی از مواد خوراکی یا استفاده از مواد اعتیاد آور برای آنها به شدت مضر است. موادخوراکی زیر می تواند شدت و حتی تعداد دفعات حملات پانیک را بیشتر کند.

  1. قهوه
  2.  نوشابه انرژی‌زا
  3.  غذاهای فراوری شده
  4.  آبمیوه غیر طبیعی
  5. خوردن الکل
  6. مصرف موادمخدر 

دارو و جلسات روان درمانی راهی برای درمان پانیک 

به گزارش آنا، پانیک به عنوان اختلال اضطرابی شناخته می‌شود، افراد اغلب این بیماری را نمی‌شناسند ومتاسفانه گاهی اوقات شخصی که با پانیک دست وپنجه نرم می‌کند، شناختی از بیماری خود ندارد. درمان دارویی به همراه جلسات درمانی و روانشناسی می ‌تواند به این افراد کمک کند. ناگفته نماند بهتر است افراد برای بهبود بیماری خود به پزشک مراجعه کنند و برای دستیابی اطلاعات در رابطه با بیماری خود به منابع معتبر مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر