صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی ثبت نام قطعی انجام داده‌اند

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد از مقاطع اول، هفتم و دهم ثبت نام خود را به صورت نهایی انجام داده‌اند، گفت: ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی ثبت نام قطعی داریم و درصد باقی‌مانده مسائلی است که لزوما رگ و ریشه آن در آموزش و پرورش نیست.
کد خبر : 931304

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز ظهر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: معلم سرچشمه بخشش آزادی‌ها، خوبی و آرامش است. بهار تعلیم و تربیت با ماه ربیع تلافی پیدا کرده است؛ انشالله بتوانیم تجهیزات لازم را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه کشور خود را نباید با کشورهای کوچک مقایسه کنیم، تصریح کرد: مدیریت نظام تعلیم و تربیت کشورهای پهناور کار دشواری است. ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش و ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش آماده بازگشایی مدارس هستند.

سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳ عنصر مهم برای آموزش و پرورش وجود دارد، ابراز کرد: این عناصر باید متناسب و تنظیم‌گری شود. یکی از این عناصر مهم تعداد دانش‌آموز است. جنسیت و مقاطع تحصیلی در این امر موثر است.

فرهادی با اشاره به عنصر بعدی، عنوان کرد: مهم‌ترین رکن در نظام تعلیم و تربیت گروه معلم و نیروی انسانی است. اگر معلم نباشد، عنصر دانش‌آموز بدون معلم خواهد بود. معلم ماهر و توانمند باید بتواند انتظارات سند تحول را برآورده کند.

وی با بیان اینکه فضای آموزشی از جمله دیگر عناصر مهم است و ما به عنوان مدرسه از آن اطلاق می‌کنیم، یادآور شد، در سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۳ ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه ساخته شده است و این عدد تا سال ۱۴۰۸ ثابت است. همچنین ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس درس در این مدارس جای داده شده است.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: در حاضر تعداد دانش‌آموزان به ۱۷ میلیون نفر رسیده است. اگر به جوانی جمعیت توجه نشود، دوباره تعداد دانش‌آموزان به تعداد قبل بازمی‌گردد.

فرهادی با بیان اینکه جهش جمعیت دانش‌آموزی و فضای آموزشی وجود داشته است، عنوان کرد: اما جهش نیروی انسانی نداشتیم.

سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲، ۱۸ هزار و ۴۰۰ دانشجو‌معلم پذیرش شده است، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳  این ورودی به میزان ۱۰ هزار نفر و سال ۱۳۹۴، ۵ هزار نفر، سال ۱۳۹۶، ۷ هزار و ۵۰۰ کاهش پیدا کرده است. شاهد ناترازی بودیم که آزمون استخدام ماده ۲۸ این مشکل را مرتفع کرد.

فرهادی ادامه داد: اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۷ این عدد را به ۲۵ هزار نفر رساند و در سال ۹۸ این عدد تکرار شد.

وی با بیان اینکه ورودی دانشگاه فرهنگیان در سال‌۱۴۰۲ به ۳۰ هزار نفر رسید، اظهار کرد: این عدد در سال ۱۴۰۳، ۳۲ هزار شد. بیشترین میزان پذیرش دانشجومعلم در سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاده است. ۲ هزار نفر نیز از دانشگاه تربیت شهید رجایی هستند. پذیرش‌های مذکور این نوید را به ما می دهد که در آینده با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه استخدام ماده ۲۸ با دانشگاه فرهنگیان تفاوت دارد، تصریح کرد: ورودی ماده ۲۸ تفاوت دارد. دانشگاه فرهنگیان از بوم برای بوم دانشجو انتخاب می‌شود. روش تامین معلم به روش پایدار توسط ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان متناسب با جمعیت دانش‌آموز خواهد بود. بالای ۹۷ درصد دانش‌آموزان ثبت نام شدند. ۳ درصد مابقی منتظر اعلام نتیجه امتحانات خود هستند.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد از مقاطع اول، هفتم و دهم ثبت نام خود را به صورت نهایی انجام دادند، ادامه داد: ۹ میلیون و ۴۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی ثبت نام قطعی داریم و درصد باقی مانده مسائلی هست که لزوما رگ و ریشه آن در آموزش و پرورش نیست.

فرهادی ادامه داد: در سال گذشته ۷۲ هزار نفر مجوز استخدام از طریق ماده ۲۸ گرفتیم از این بین تا الان ۲۱ هزار نفر در رشته آموزگاری قبول شدند. ۱۷ هزار نفر در رشته دییری و هنرآموزی، ۱۸ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داریم. ۲۶ هزار نفر نیروی خرید خدمات، ۱۱ هزار نفر آزمون گروه کیفیت‌بخشی معاونت پرورشی وجود دارد. کم تر از ۷۰ هزار نفر به غیر از نیروی خرید خدمات، معلم تازه نفس داریم. ۹۳ هزار معلم جدید اضافه می‌شود. ۷۴ هزار نفر بازنشسته شدند که از این تعداد ۲۶ هزار نفر اعلام استمرار یک سال خدمت کردند و ما از آن‌ها ممنونیم. همه معلمان استمرار خدمت یک ماه حقوق بیشتر دریافت می‌کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش اضافه کرد: ۱۷۶ هزار نفر کمبود قطعی معلم داریم و ۹۳ هزار نیروی تامین را از این عدد کم می‌کنیم و ۸۳ هزار کمبود معلم از مازاد اضافه تدریس معلمان شاغل و بازنشسته را تامین می‌کنیم.

وی ابراز کرد: برخی از استان‌ها مانند البرز، شهرستان‌های تهران، همدان و خراسان رضوی را به‌صورت نقطه‌ای بررسی کردیم و مقداری کمبود بیشتری دارند که انشالله رفع خواهد شد.

فرهادی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته که شرایط بسیار بحرانی داشتیم و هنوز در ۱۸ شهریور آزمون آموزگاری و دبیری را اعلام نکرده بودیم، پیشرفت خوبی داشتیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر