صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۸ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
معاون موسسه تات در گفت‌وگو با آنا؛

فعالیت ۴۷۹ شرکت دانش‌بنیان در صنعت کشاورزی/هوشمندسازی کشاورزی همراه با تغییرات اکوسیستمی

معاون موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با توجه به پارامترهای اقلیمی و وضعیت اکوسیستم که درحال تغییر است، شرایط برای کشاورز پیچیده و دشوارتر می شود و ما باید در این موقعیت با ابزار، ادوات اندازه‌گیری و هوشمندسازی، از صنعت کشاورزی حمایت و ادامه این روند تسریع شود.
کد خبر : 931042

محمد مهدی قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مبنی براینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کشاورزی چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری خود را در بخش توسعه کشاورزی اعلام کردند و با همکاری این شرکت‌ها، فناوری را به صنعت کشاورزی وارد می کنیم.

معاون موسسه آموزش و ترویج کشاورزی (تات) ادامه داد: با ارتباطی که در شرایط فعلی با استان‌ها برقرار کرده ایم توانستیم فناوری مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم وکشاورز‌ها با دریافت مجوز لازم برای به کارگیری فناوری‌های مورد نیاز با مراجعه به مراکز آموزش و ترویج کشاورزی می توانند ابزار‌های لازم در این بخش را تحویل بگیرند.

{$sepehr_key_1839}

بکارگیری فناوری در خصوص پایداری و امنیت غذایی 

قاسمی با اشاره به اینکه اردبیل، فارس و چند استان دیگر در رابطه با بکارگیری فناوری در خصوص پایداری و امنیت غذایی پیشتاز بودند، افزود: این استان‌ها توانسته‌اند از دستاورد‌های جدید در بخش کشاورزی بهره‌وری کنند.

وی تصریح کرد: به طور مثال افزایش مقاومت گیاه دربرابر سرما نتایج تحقیق و پژوهش دانش بنیان‌هاست. این طرح باعث شد باغدارانی که ایده‌ای برای حل یخ زدگی گیاهانشان نداشتند استقبال و مورد استفاده قرار دهند و یا سیستم پیش‌بینی سرما زدگی به دست شرکت‌های دانش‌بنیان ابداع شد، به طوری که چند ساعت قبل از شروع سرما به باغدار از طریق سیستم اطلاع داده می شود. پس از آزمایش این طرح، به کشاورزان به ویژه باغداران پسته معرفی و پیشنهاد داده شد؛ در حال حاضر در باغ‌ها این فناوری مستقر و مورد بهره جویی قرار گرفته شد.

بهره‌وری تمام ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه مطرح کرد: ما به دنبال آن هستیم که از تمام ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌وری بیشتری کنیم تا شرایط برای کشاورزان آسان‌تر شود.

قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۷۹ شرکت دانش‌بنیان در زمینه کشاورزی فعالیت می کنند؛ از این رقم تعدادی شرکت دانش‌بنیان به صورت تخصصی در زمینه آبیاری هوشمند، صرفه جویی در آب و زمان بر روی سه تا چهار هزار هکتار مزارع کشاورزان فعالیت می کنند.

{$sepehr_key_1840}

معاون موسسه آموزش و ترویج کشاورزی افزود: با توجه به پارامترهای اقلیمی و وضعیت اکوسیستم که درحال تغییر است، شرایط برای کشاورز پیچیده و دشوارتر می شود و ما باید در این موقعیت با ابزار، ادوات اندازه‌گیری و هوشمندسازی، از صنعت کشاورزی حمایت کنیم و این روند درحال توسعه بخشیدن است.

قاسمی گفت: دوره‌های آموزش و همکاری با کشور‌های دیگر در گذشته از طریق نهاد‌های بین المللی‌ معتبر مانند، مرکز توسعه روستایی منطقه آسیا و پایسفیک (CIRDAP)، انجام می شد و امروز نیزاین آموزش و همکاری ها به صورت مجازی و بخش محدودی به صورت حضوری برگزار می‌شود و در بعضی از موارد کشور ما  میزبان نشست و همایش های محققان و پژوهشگران جهانی هست.

انتهای پیام/

ارسال نظر