صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۲ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
در یک پژوهش بررسی شد؛

دانشگاه و اهمیت شیوه‌های بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی و تعاملی

در صورتی که دانشجویان و پژوهشگران با قابلیت‌ها و ابزار‌های تعاملی جدید آشنا شوند، روند رشد علمی و ارتباط با جامعه علمی دنیا افزایش خواهد یافت که این نیز منجر به تولید یا پیشرفت در حوزه مورد علاقه پژوهشگر یا دانشجو می‌شود.
کد خبر : 930763

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دهه اخیر، به‌دلیل خدمات گوناگون و متنوع رسانه‌های تعاملی از جمله دستیابی به اطلاعات روزآمد و ارتباط مؤثر و سریع دانشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف علوم، گروه‌های مختلف به استفاده از این خدمات روی آورده‌اند که دانشجویان دانشگاه نیز از این پدیده استثناء نیستند.

بهروز یل (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی تهران) در مقاله‌ای با عنوان «کاربرد رسانه‌های اجتماعی در انجام تحقیقات دانشگاهی» به این موضوع می‌پردازد که علی‌رغم استفاده روزافزون دانشجویان از خدمات رسانه‌های تعاملی در کشور‌های پیشرفته، تحقیقات کمی در مورد رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان و میزان استفاده و کاربرد آنان از این شبکه و مشکلات کاربران و تأثیراین نوع از رسانه‌ها بر فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته است. رسانه‌های تعاملی در انجام پژوهش خیلی مؤثرند و باعث بهبود کار دانشجویان در انجام پژوهش می‌شوند.

* تاثیر اینترنت در زمینه فرایند اطلاع‌رسانی

به زعم این پژوهش از جمله نیاز‌های اساسی دانشجویان، پژوهشگران و استادان، دستیابی سریع به اطلاعات است. شبکه جهانی اینترنت دستیابی به اطلاعات را در اشکال مختلف امکان‌پذیر می‌سازد. فناوری‌های تعاملی هستند و در آن علاوه بر تولید محتوا می‌توان به اشتراک‌گذاری اطلاعات را نیز انجام داد.

در این پژوهش آمده است که فناوری‌های تعاملی، رویکرد جدید در زمینه فرایند اطلاع‌رسانی و اشتراک داده‌ها در اینترنت هستند و مشخصه آن تمرکز بر تعامل کاربران و توسعه‌دهندگان سایت است و با پیدایش فناوری‌های تعاملی، جست‌وجوی اطلاعات در وب، ویژگی‌های افـزون‌تر و متنوع‌تری نیز پیدا کرده است.

{$sepehr_key_1749}

در این پژوهش آمده است که امروزه از طریق این فناوری‌ها می‌توان به جست‌وجوی جامع و آسان پرداخت و بر کیفیت جست‌وجو در مقایسه با زمانی که از این فناوری‌ها استفاده نشده، افزود.

* دانشگاه و اهمیت شیوه‌های بهره‌گیری از منابع علمی

این پژوهش به این نکته اشاره می‌کند که جامعه دانشگاهی به‌واسطه نقش ویژه‌ای که در بازسازی و ارتقای زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی جامعه بشری ایفا می‌کند، لازم است به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی به شناخت شیوه‌های بهره‌گیری از منابع علمی بپردازد.

به گفته این پژوهش دانشگاه‌ها باید یک درگاه تحقیق شخصی، شامل پروفایل، آثار شخصی، وبلاگ و ویژگی‌های همکاری متقابل دیگـر را ایجاد نمایند.این مطلب، دانشگاه‌ها را در فراهم‌آوری تحقیق، پرورش شبکه‌های تحقیق بین‌المللی و به اشتراک‌گذاری دانش با هزینه کم و در فضای انعطاف‌پذیرتر مهیا می‌سازد.

{$sepehr_key_1750}

در این پژوهش آمده است که میزان بهره‌برداری به هنگام و کارآمد از رسانه‌های تعاملی در بدنه جامعه دانشگاهی ایران بسیار کمتر از حد انتظار است که در صورت استفاده صحیح و مقتضی از آن، تأمین‌کننده مکانیسمی سریع و مقرون‌به‌صرفه و کارآمد برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز آنان خواهد بود.

به گفته این پژوهش امروزه دانشجویان دانشگاه یعنی همان نسل شبکه‌ای، مجموعه ابزار‌های ارتباطی و همکاری را در زندگی روزمره‌شان در هم آمیخته‌اند. اینترنت، پست الکترونیکی، پیامک‌های از راه دور، بلاگ‌ها، همچنین وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله ابزارهایی هستند که در میان دانشجویان از سطح بالاتری نسبت به نسل‌های دیگر استفاده می‌شود.

*رسانه‌های تعاملی

به گفته این پژوهش رسانه‌های تعاملی از برنامه‌های نرم‌افزاری محیط‌ کاری وب که از آن‌ها برای کنترل و ایجاد اطلاعات و داده‌ها و مشارکت با اشخاص یا گروه‌های برخط استفاده می‌شود. فنّاوری‌های تعاملی، مشارکت، ارتباط دوسویه و روابط جوامع برخط را دربرمی‌گیرند. این فنّاوری‌ها در ایجاد فضای علمی دانشجویان دانشگاه مؤثر است. دانشجویان دانشگاه برای ایجاد هویت، سواد انتقادی و اضافه‌بار اطلاعاتی این ابزار‌ها را استفاده می‌کنند.

این پژوهش مطرح می‌کند که فناوری‌ها، ارتباطات دانشـجویان دانشگاه را به کلی متحول ساخته است مانند دانشجویانی که جلسه‌های مشکل‌گشایی گروهی، مدیریت پروژه‌ها، به اشتراک‌گذاری بهتر فعالیت‌ها و انتشار اطلاعات بدون برخورد‌های رو در رو را برگزار می‌کنند.

* کاربرد رسانه‌های تعاملی در انجام تحقیق

در این پژوهش آمده است که  عصر رسانه‌های تعاملی، ابزار‌های اشاعه اطلاعات مانند پست الکترونیکی، بلاگ‌ها، ویکی‌ها و ... را ارائه می‌دهد. به‌وسیله این ابزار‌ها و مرورگرها، ما می‌توانیم به آسانی به اطلاعات و خدمات موجود روی اینترنت دسترسـی داشته باشیم و نیز توزیع و انتشار فوری آن، حتی بدون داشتن نرم‌افزار‌های اختصاصی نصب‌شده روی کامپیوتر‌های شخصی امکان‌پذیر است.

با اینکه امروزه از این نوع تکنولوژی‌ها فرا تر رفته‌ایم و شاهد رسانه های تعاملی کاربردی و عمومی‌تری هستیم، اما همچنان شناخت آن می‌تواند برای درک وضع موجود دنیای امروز راهگشا باشد.

{$sepehr_key_1751}

به گفته این پژوهش با رسانه‌های تعاملی دسترسی‌ دانشجویان و پژوهشگران به اطلاعات چند برابر می‌شود. رسانه‌های تعاملی ارتباط‌های اجتماعی و علمی میان کاربران را افزایش می‌دهد و فناوری‌های آن باعث تسهیل ارتباط، مشارکت و همکاری میان کاربران می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان از ابزار‌های تعاملی در انجام تحقیق بهره گرفت، در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌گردد:

  • نخست، محتوای ایجادشده توسط کاربران در چنین محیط‌هایی به آسانی قابل دسترس هستند.
  • دوم، زندگی روزانه به‌طور فزایند‌های به‌صورت برخط مستند و اجرا شده است، موضوع پزشکی از این دست موضوع‌ها است.
  • سوم، ابزار‌های تعاملی باعث بهبود کیفیت و نزدیکی رابطه بین پژوهشگران و مشارکت‌کنندگان می‌شوند.

این پژوهش بیان می‌کند که دانشگاه‌ها فنّاوری تعاملی را برای برقراری ارتباط میان دانشجویان، کارکنان و مخاطبان به‌کار می‌گیرند، همچنین این رسانه‌های نوظهور روش مؤثری برای برقراری ارتباط و روابط متقابل میان دانشجویان و همکاران تحقیق است.

* شبكه‌های اجتماعی 

به زعم این پژوهش شبکه‌های اجتماعی از موفق‌ترین برنامه‌های کاربردی اینترنت در عصر اینترنت است، این شبکه‌های اجتماعی ما را به خانواده و دوستان نزدیکتر می‌سازند، این ابزار‌ها به بهبود ارتباط میان جوامع پژوهشی کمک می‌کنند.

{$sepehr_key_1752}

این پژوهش بیان می‌کند شبکه‌های اجتماعی از یک طرف، برای ما هنگام حل مسائل مشابه باارزش هستند، از سوی دیگر، محققان را در دستیابی به اطلاعات مفید مانند مقاله‌های مهم یاری می‌رسانند.

به گفته این پژوهش افراد با حضور در شبکه‌های اجتماعی از مزایای حضور در این اجتماع مجازی نظیر حمایت اطرافیان، یافتن اطلاعات برخوردار می‌شوند و از اغلب جوانب زندگی واقعی که نیاز به حضور فیزیکی افراد دارد، بهره‌مند می‌گردند. شبکه اجتماعی جایی است که کاربران با معرفی مختصر خود با دیگر کاربران با علایق مشابه ارتباط برقرار می‌کنند.

نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که ابزار‌های تعاملی می‌توانند، در انجام هرچه بهتر پژوهش‌ها به دانشجویان کمک زیادی نمایند. هر یک از این ابزار‌ها قابلیت‌هایی دارند که شاید ابزار‌های دیگر فاقد آنها باشند. این ابزارها می‌توانند به روش‌های مختلف همچون دستیابی به اطلاعات به روز، ارتباط با پژوهشگران در حوزه فعالیتشان و دسترسی به منابع، روند پژوهش‌های دانشجویان را تسریع نمایند.

بنابراین همانطور که در این پژوهش ذکر شده است، در صورتی که دانشجویان و پژوهشگران با این قابلیت‌ها و ابزار‌ها آشنا شوند و شیوه استفاده هرچه بیشتر به آنها آموزش داده شود، روند رشد علمی و ارتباط با جامعه علمی دنیا افزایش خواهد یافت که این نیز منجر به تولید یا پیشرفت در حوزه مورد علاقه پژوهشگر یا دانشجو می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر