صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«عامل» شدن: مفهومی که هوش مصنوعی را از نظارت انسان خارج می‌کند

هوش مصنوعی جادویی نیست ولی اگر به مرحله عاملیت برسد و بتواند بدون دستور و نظارت انسان کار‌هایی انجام دهد، شگفت‌انگیز و در عین حال پرمخاطره خواهد بود.
کد خبر : 930725

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک‌تایمز، هوش مصنوعی مولد در حال تحول  به سمت مفهومی است که به آن «هوش مصنوعی عامل» (Agent  AI) می‌گویند و با این روند، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به طور مستقل و بدون نیاز به دریافت ورودی یا نظارت مستقیم انسان، عمل کند.

در حال حاضر هوش مصنوعی می‌تواند انواع مختلفی از وظایف خاص مانند تهیه پیش‌نویس ایمیل، کدنویسی و مدیریت تجزیه و تحلیل داده‌های ساده را انجام دهد، اما مدیران حوزه فناوری خوشبین هستند که هوش مصنوعی به زودی می‌تواند به مرحله خودکارسازی اهداف پیچیده‌تر برسد. برای مثال، پیش‌بینی نیاز‌های تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات کارخانه‌ها یا رزرو و ترتیب دادن مقدمات سفر که می‌تواند به تحول عمیق در بهره‌وری کلی در صنایع مختلف منجر شود.

البته با وجود پتانسیل امیدوارکننده «هوش مصنوعی عامل»، توجه به این نکته مهم است که بیشتر قابلیت‌های آن تا حد زیادی در مرحله اکتشافی یا توسعه باقی می‌ماند. این یک فرصت قابل توجه برای شرکت‌های فناوری است تا این پیشرفت‌ها را تبلیغ و بازاریابی کنند و در این حوزه نوظهور پیشگام باشند.

چندین شرکت، از جمله هیومنز‌ای آی (Humans.AI) و هیومنیک‌ای آی (Humanic AI) نیز در مورد ظهور آنچه که «اقتصاد عاملی» نامیده می‌شوند ادعا‌های جسورانه‌ای دارند. در این نوع از اقتصاد، پیش‌بینی شده که سیستم‌های هوش مصنوعی به طور مستقل عمل می‌کنند و برای تحقق اهداف کاربر و بدون نیاز به مداخله انسانی، ابتکار عمل به خر ج می‌دهند.

علاوه بر این، استارت‌آپ‌هایی مانند ایجنتیک.‌ای آی (Agentic.ai) و ایجنتیک لبز (Agentic Labs) با توسعه فناوری‌های نوآورانه‌ای که می‌توانند خدمات پیچیده‌تری ارائه دهند، از فرصت ارائه شده توسط این ویژگی جدید، یعنی عاملیت هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

{$sepehr_key_1733}

از نظر تاریخی، اصطلاح «عامل» ارتباط نزدیکی با مفاهیم کنترل انسانی و مسئولیت‌پذیری داشته است، که مفهومی است که به شدت با گفتمان فعلی پیرامون فناوری با حداقل نظارت انسانی، در تضاد است، چرا که به باور کارشناسان این حوزه، اصطلاح «عاملیت» پیش از این بر اهمیت عاملیت و مسئولیت انسانی تأکید داشا، ولی به تازگی برای توصیف فناوری‌هایی به کار گرفته می‌شود که به طور مستقل عمل می‌کنند.

بسیار مهم است که ذینفعان پیامد‌های چنین پیشرفت‌هایی را به‌ویژه از نظر ملاحظات اخلاقی، مسئولیت‌پذیری و تأثیر گسترده‌تر بر جامعه در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر