کاظمی: سهم آموزشهای فنی و حرفهای به پنجاه درصد میرسد
محمد مهدی کاظمی، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول با بیان این که پیش بینی میشود حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار دردوره متوسطه تحصیل کنند؛ گفت: از این تعداد بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دوره اول متوسطه و سه میلیون و ۲۰ هزار نفر دردوره دوم متوسطه تحصیل کنند.
وی افزود: در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزان دوره متوسطه افزایش یافته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بازگشایی مدارس یکی از بزرگترین پروژههای وزارت آموزش و پرورش است، ادامه داد: گام اول بازگشایی مدارس تامین زیرساختهای لازم همچون ساخت فضا، شاداب سازی مدارس، ساماندهی نیروی انسانی، چاپ کتابهای درسی است.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۶ میلیون جلد کتاب برای دانش آموزان تولید شده افزود: فرآیندهای لازم برای شروع یک مهر با نشاط انجام شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که یکی از موضوعات مهم در دوران متوسطه هدایت تحصیلی است، تصریح کرد: شناسایی استعدادهای دانش آموزان و زمینه سازی برای یک انتخاب مناسب یکی از مسائل مهمی است که در دوره اول متوسطه اتفاق میافتد.
کاظمی با اشاره به این که بحث هدایت تحصیلی یک فرآیند است؛ ادامه داد: اقدامات متفاوتی و ابزارهای مختلفی برای شناسایی استعدادهای دانشآموزان همچون هدایت تحصیلی انجام میشود.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در آزمونهای هدایت تحصیلی و رغبت علاقهمندی دانش آموزان سنجیده میشود همچنین در هدایت تحصیلی نظر مشاور، نظر والدین، نظر معلم و نظر خود دانش آموزان مهم است.
وی ادامه داد: افزون بر موارد گفته شده نمرات و عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز در امر هدایت تحصیلی مهم است است. همه موارد گفته شده یک برگه هدایت تحصیلی را تشکیل میدهد.
کاظمی با بیان این که برگه هدایت تحصیلی در نیمه تیر به دانش آموزانی که در خرداد نمره قبولی را در امتحانات کسب کردهاند، ارائه شد، تصریح کرد: دانش آموزان تقریبا از نیمه دوم تیرماه میتوانستند ثبت نام خودشان را انجام دهند ولی اولویت بندی شده بود.
وی ادامه داد: اولویت الف و اولویت ب، دانش آموزان که اولویت الف را کسب کرده بودند، تا ششم مرداد میتوانستند ثبت نام خودشان را در همان رشتهای که مورد علاقه شان بود ثبت نام کنند چه در شاخه نظری، چه در شاخه فنی حرفهای و یا کاردانش، براین اساس ثبت نام دانش آموزان انجام شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که سالهای گذشته تقاضای برای رشته تجربی زیاد بود و ما یک توزیع نامتوازنی را در دوره متوسطه دوم شاهد بودیم افزود: هم در شاخه نظری و هم شاخه فنی حرفهای و شاخه کاردانش مهارتی در هنرستانها توزیع نامتوازن بود که با برنامه ریزی صورت گرفته هدف گذاری کردیم تا یک توزیع متوازن بین شاخهای داشته باشیم.
وی با بیان این که در برنامه ششم و هفتم پیش بینی شده که سهم آموزشهای فنی حرفهای روند پنجاه درصدی داشته باشد افزود: سهم رشتههای مهارتی در دو سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده و تقاضا در شاخه نظری هم در گذشته بیشتر برای رشته علوم تجربی بود با برنامه ریزی و جلسات مشاورهای الان رشته ریاضی فیزیک الان مورد استقبال قرارگرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سهم رشته ریاضی فیزیک در ده سال روند کاهشی داشت.
کاظمی با اشاره به این که استقبال از هنرستان به دلیل موضوع اشتغال مهارت و بازار کار افزایش پیدا کرده افزود: خانوادهها و دانشآموزان به این نتیجه رسیدند که شاید مدرک دانشگاهی ملاکی برای جذب افراد به بازار کار نیست بلکه مهارتها باعث جذب بازار کار میشوند، از طرف دیگر نیاز بازار کار امروز اقتضا میکند که ما توجه بیشتری به رشتههای مهارتی داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بحث مهارت آموزی علاوه بر هنرستانها در دوره اول و دوم نظری نیز مورد توجه است افزود: یکی از ساحتهایی که در سند تحول به آن اشاره شده، ساحت اقتصادی و حرفهای است، ما باید تمرکز کنیم بر این ساحت که توانمندیهای مهارتی دانش آموزانمان را ارتقا دهیم.
وی با بیان این که تا پایان برنامه هفتم باید حدود هزار و ۴۰۰ هنرستان ایجاد کنیم؛ افزود: با تغییر کاربری فضاهای آموزشی یا توسعه هنرستانهای موجود میتوان این فضای جدید را افزایش داد.
کاظمی گفت: برای مهر امسال حدود هزار و صد و بیست میلیارد تومان معادل این قضیه تجهیزات خریداری شده که در اختیار هنرستانها قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این که در طول دو سال گذشته حدود ده هزار نیروی انسانی برای هنرستانها جذب شدند؛ تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش امسال برای دوره متوسطه ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نیرو جذب خواهد کرد که بخشی از اینها در آزمون پذیرفته و وارد دوره مهارت آموزی یک ساله شدند؛ همچنین از این تعداد حدود ۸ هزار نفر هنرآموز هستند.
وی با بیان این که استقبال گستردهای از آموزشهای هنرستانی میشود؛ افزود: باید زیرساختهای لازم و آمادگی از دوره ابتدایی شروع بشود در دوره متوسطه اول ت
انتهای پیام/