صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
دیجیتالیست‌ها هم بازی می‌کنند هم یاد می‌گیرند!

یادگیری فناورانه با طعم سرگرمی؛ آزمایش‌های کتب درسی شبیه‌سازی شد + فیلم و عکس

یک شرکت فناور موفق به طراحی بازی‌های تعاملی تحت «وب» و شبیه‌سازی آزمایش‌های کتب درسی شده که دانش‌آموزان را قادر می‌‌سازد مطالب درسی را همراه با سرگرمی فرابگیرند.
کد خبر : 928656

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ یادگیری مطالب درسی فقط با حفظ کردن چند فرمول یا نگاه کردن به چند تصویر زیاد جالب نیست؛ بلکه نیاز به تمرینات مداوم دارد و با این تمرینات است که می‌توانیم مطمئن باشیم که تمامی مطالب را فراگرفته‌ایم.

ممکن است برخی دانش‌آموزان یا دانشجویان ایده‌ها یا سؤالات جدیدی در ذهن داشته باشند که پاسخ آن را ندانند و شیوه حل آن مسئله برایشان مبهم باشد.

اینجاست که با شبیه‌ساز‌های آموزشی می‌توان آزمایش‌های متعددی انجام داد و تفاوتی هم نمی‌کند که آن فرد در کدام کشور و شهر است و این آزمایشگاه مجازی همیشه و هرزمان در دسترس دانش‌آموزان و دانشجویان است تا مطالب جدید و جالبی همراه با سرگرمی فرابگیرند.

{$sepehr_key_1356}

شرکت فناور «بیازما» از طریق وبسایت و اپلیکیشن این امکان را در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار داده تا برای انجام آزمایش‌های کتب درسی در بستر مجازی و شبیه‌سازی کرده و مطالب را با اطمینان بیشتری فرابگیرند و خلّاقیت و ابتکار خود را بالاتر ببرند.

به‌عبارت بهتر آزمایش‌های موجود در کتب علوم، فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست و زمین‌شناسی به‌صورت بازی‌‌های تعاملی طراحی شده که با ویژگی‌های دانش‌آموزان نسل Z و آلفا همخوانی دارد.

خبرنگار آنا برای اطلاع از جزئیات فعالیت این شرکت فناور گفت‌و‌گویی را با علی کرمی  مدیراستارت‌آپ و شرکت فناور آزمایشگاه مجازی مدارس مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند- رباط کریم ترتیب داده تا ابعاد آموزشی و پژوهشی این طرح را بیشتر مورد بازخوانی قرار دهد.

کرمی که معلم فیزیک و مدیراستارت‌آپ و شرکت فناور از شهرستان رباط کریم است، اظهار کرد: در شرکت فناور، یک وبسایت و اپلیکیشن برای انجام آزمایش‌های کتب درسی در بستر مجازی و شبیه‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: درحقیقت تعداد زیادی از فعالیت‌ها و آزمایش‌های موجود در کتاب‌های علوم پایه (علوم، فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست و زمین‌شناسی) به صورت بازی‌های تعاملی آماده شده که با ویژگی‌های دانش‌آموزان نسل و آلفا همخوانی دارد.

مدیر شرکت فناور درباره اینکه ایده این کار از چه زمانی به ذهن‌تان خطور کرد؟ چنین پاسخ داد: ایده محصول در دوران کرونا به وجود آمد و به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات آموزشی و آزمایشگاهی مجبور بودیم ویدئو‌های مختلفی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم، اما مفید نبود، دانش‌آموزان یا اصلاً سراغ فیلم‌ها نمی‌رفتند یا توجه کافی را نداشتند.

کرمی توضیح داد: دنبال راه چاره بودیم که با کمک دوست خوبم محمد سعیدی توانستیم آزمایشگاه مجازی فیزیک را راه‌اندازی کنیم و به مرور بر تعداد شبیه‌ساز‌ها افزوده و پس از مدتی دروس دیگر مانند شیمی، ریاضی و زیست‌شناسی بر لیست شبیه‌ساز‌ها اضافه شد.

وی متذکر شد: شرکت فناور اوایل تولد، یک فعالیت تفریحی بود، اما رفته رفته جدی شد و اکنون یک سال است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

مدیر شرکت فناور در پاسخ به سؤال دیگر که از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ گفت: شروع اولیه و مطالعه بازار، تابستان ۱۴۰۰ بود، اما از پاییز ۱۴۰۱ به‌طور رسمی فعالیت‌ها را آغاز کردیم.

کرمی تشریح کرد: ایده شرکت فناور طرح برگزیده کشوری در نخستین رویداد ملی مدارس آینده شد و لوح سپاس از یوسف نوری، وزیر وقت آموزش و پرورش (دی ۱۴۰۱) را نیز دریافت کردیم، همچنین منتخب نخستین رویداد «اینونکست» دانشگاه آزاد و شتاب‌دهی توسط مرکز رشد دانشگاه آزاد (بهمن ۱۴۰۱) شد.

وی، رتبه نخست رقابت ملی استارت‌آپ‌های استان تهران و رتبه سوم کشوری رویداد اینوتکس پیچ (اسفندماه ۱۴۰۱ و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲)، حضور در مجلس شورای اسلامی، رویداد نوآیند ۲ به‌عنوان یکی از ۱۸ تیم منتخب آموزشی برای بررسی آینده آموزش کشور و ارائه راهکار (تیر ۱۴۰۲)، مقام نخست در دومین رویداد ملی گیمیفیکیشن ایران (مهر ۱۴۰۲)، طرح برگزیده کشوری در دومین رویداد ملی مدارس آینده، دریافت لوح سپاس از رضا مراد صحرایی وزیر وقت آموزش و پرورش (دی ۱۴۰۲)، استارت‌آپ برگزیده در دومین رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) و دریافت لوح سپاس از مرادصحرایی، وزیر وقت آموزش و پرورش (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) و انتخاب مدیران شرکت فناور به‌عنوان معلمان کارآفرین سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را از دیگر دستاوردها برشمرد.

مدیر شرکت فناور با بیان اینکه زمینه فعالیت شرکت فناور آموزشی است، ادامه داد: خدمات این شرکت فناور به صورت شبیه‌ساز‌های نوین و تعاملی است.

{$sepehr_key_1357}

کرمی در پاسخ به سؤال دیگر که آیا شرکت فناور شما در کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای  دانشگاه آزاد نقش داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟ بیان کرد: سه ماه است که با کمک مرکز رشد در حال رایزنی با مجموعه مدارس سما هستیم، امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد، همچنین در آینده نزدیک شبیه‌ساز‌هایی ویژه دانشگاه آزاد طراحی می‌شود تا علاوه بر دانش‌آموزان، دانشجویان هم از آموزش‌های مدرن بهره ببرند.

وی اینکه طرح فناور شما چه نیازی از نیازهای کشور را رفع می‌کند؟ مطرح کرد: خدمات ما سبک آموزش را متحول کرده و زمینه را برای رشد و شکوفایی استعداد‌ها و جذاب کردن آموزش فراهم می‌کند.

مدیر شرکت فناور خاطرنشان کرد: مشکل دانش‌آموزان نسل آلفا، بی‌توجهی به درس و تمایل زیاد به بازی‌های ویدئویی است و از این فرصت استفاده کرده و با طراحی بازی‌های تعاملی آموزشی، ازطریق بازی‌های ساده و جذاب، آموزش را از حالت کسل‌کننده به سرگرمی تبدیل می‌کنیم؛ البته توجه داشته باشید که بنای پیشرفت یک کشور، آموزش و پرورش مناسب است.

در آینده نزدیک شبیه‌ساز‌هایی ویژه دانشگاه آزاد طراحی می‌شود تا علاوه بر دانش‌آموزان، دانشجویان هم از آموزش‌های مدرن بهره ببرند

کرمی با بیان اینکه رفع مشکلات متعدد آموزش و پرورش با تکیه بر تکنولوژی‌های روز دنیا قابل رفع است، نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را مشکلات حقوقی مانند مجوز «افتا» و عدم اعتماد مدیران رده‌بالای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ اینگونه پاسخ داد: با اینکه تمامی خدمات برای دانش‌آموزان و دبیران کشورمان است، اما هیچ حمایتی از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام نشده و شاهد سنگ‌اندازی‌های مختلف در این حوزه هستیم.

مدیر شرکت فناور افزود: به جای خرید محصولات خارجی که موجب خروج ارز شده و با فرهنگ ایرانی سازگار نیست، به فناوری‌های موجود در داخل کشور که در حال رقابت با رقبای بین‌المللی است، توجه شود.

کرمی برای رشد و شکوفایی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کرد که از دانش‌آموزان علاقه‌مند در محیط مرکز رشد حمایت شود تا به شکوفایی استعدادهایشان بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر