صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌وهشتم مرداد (۱۸ اوت)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 928282

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_1271}

 تصویر روز ناسا

رنجر 7 فضاپیمایی بود که توسط ایالات متحده به فضا پرتاب شد. به لطف این سفینه در 31 ژوئیه 1964، اولین تصویر از ماه به وسیله یک فضاپیمای آمریکایی ثبت شد. این اتفاق حدود 17 دقیقه قبل از برخورد رنجر 7 به سطح ماه رخ داد. تصاویری که گرفته شده برای مطالعه ماه مهم بودند.

تصویر روز SkyandTelescope
این عکاس توسط دنیل برنز (Daniel-Burns) در تاریخ/زمان 5/11-12/2024  با تجهیزاتSony Alpha 7 III، لنز Sony FE 14mm f/1.8  ثبت شد. عکاس در رابطه با این تصویر می‌گوید: من در شب یازدهم و دوازدهم می ‌عکس‌های زیادی از شهاب‌ها گرفتم. شفق قطبی در این تصویر ترکیبی به نظر می‌رسد که از صورت فلکی برساووش آمده است. من از نوردهی چهار ثانیه ای در ISO 1250 استفاده کردم. عکس پیش از انتشار ادیت شده است.  

تصویر روز Astronomy
این عکس از ریو هورتادو، شیلی ثبت شده است. کهکشان‌های آنتن (NGC 4038/9) به دلیل تعامل با یکدیگر مشهور هستند. در سال 1972، آلار و یوری تومر (Alar and Jüri Toomre) اولین کسانی بودند که از کامپیوتر برای شبیه سازی این تعاملات استفاده کردند. کار آنها به اخترشناسان کمک کرد که کهکشان‌ها می‌توانند ادغام شوند. این تصویر با استفاده از 17.7 ساعت نوردهی از یک تلسکوپ 1 متری در صحرای آتاکاما ایجاد شده است.

تصویر روز Earthsky

در 2024/08/12 در ساعت 23:29، جان اسکاروت (John Scarrott) این تصویر را از پنجره پشتی خود در بومونت، جرسی ثبت کرد. این مکان در 49.14 درجه، نزدیک فرانسه است. تنظیمات دوربین برای ثبت تصویر شامل:

- Canon R3

- Canon RF15-35 2.8L

- نوردهی 20 ثانیه ای

- ISO 1600

- F2.8

- 24 میلی متر

عکاس در مورد این تصویر می‌گوید: «من تصاویر را در مرحله اول در 3700k گرفتم که برای شفق قطبی خوب است. با این حال تصویر ابتدایی خیلی آبی به نظر رسید، بنابراین آن را به 4400k تغییر دادم. سطوح روشنایی را هم تنظیم کردم. رنگ‌های نارنجی و زرد را کاهش دادم. در مرحله دوم شفق قطبی در حال حرکت بود و از چپ به راست می‌چرخید. از سیکوئیتور(Sequator) برای چیدن چندین فریم برای نمایش عرض کامل نمایشگر استفاده کردم. در مرحله سوم از همان دسته تصاویر برای ایجاد مسیرهای ستاره ای جزئی با پوشاندن ناحیه ای در سیکوئیتور استفاده کردم. در مرحله چهارم دو تصویر را با استفاده از Cyberlink PhotoDirector ادغام کردم.

انتهای پیام/

ارسال نظر