صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۲ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

علیرضا کاظمی می‌تواند از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد؟

علیرضا کاظمی پیشتر معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بوده است؛ اما باید دید می‌تواند از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد.
کد خبر : 926999

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کاظمی اخیرا به عنوان قائم مقامی دبیرکل ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر مشغول به فعالیت است. همچنین پیشتر معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بوده‌ است.

علیرضا کاظمی در سیاست‌گذاری و نظارت بر آموزش در مدارس متوسطه (دبیرستان‌ها) سبقه درخشانی داشته است. همچنین لازم به ذکر است وی در یک مقطع زمانی به عنوان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشته است.

این فرد تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است.

علیرضا کاظمی در دولت سیزدهم پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از یوسف نوری در دوره زمانی ۴ شهریور ۱۴۰۰ به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.

وی تا زمان انتخاب نهایی وزیر آموزش و پرورش در این سمت مشغول به فعالیت بود.

وی از ۴ شهریور تا ۷ آذر سال ۱۴۰۰ سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بود. علیرضا کاظمی به عنوان یکی از شخصیت‌های فرهنگی کشور فعالیت‌های درخشانی در حوزه آموزش و پرورش انجام داده است.

علیرضا کاظمی از سوی مسعود پزشکیان رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، حال باید منتظر بمانیم و باید ببینیم وی می‌تواند از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرد. در ادامه با یکی از نمایندگان دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم تا اطلاعاتی درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جویا شویم.

اکبر پولادی باغبادرانی نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره  وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش اظهار کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به جلسه کمیسیون برای ارائه نظرات خود آمدند. اعضای کمیسیون هر کدام نظرات، دیدگاه ها، نگرانی خود با علیرضا کاظمی در میان گذاشتند. کمیسیون آموزش با حوزه وزارت آموزش و پرورش یک  کمیسیون تخصصی محسوب می شود، مقرر شده است که علیرضا کاظمی در دو یا سه جلسه آینده  کمیسیون شرکت کرده تا برنامه های خود را تشریح کنند.

ادای مطالب به صورت پراکنده مشکلی را حل نمی‌کند

پولادی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید مطالب خود را در قالب برنامه ارائه دهد، عنوان کرد: از کاظمی خواسته شده است که در قالب برنامه مطالب خود را ارائه دهد، زیرا صرف گفتن مطالب به صورت پراکنده مشکلی را حل نمی‌کند. وزارت آموزش وپرورش دارای چالش‌های فوق العاده است و با مسائل مختلفی روبرو است و سراسر کشور از شرق تا روستاهای دور دست کشور  را در برمی گیرد و تمامی خانواده متاثر همه  تصمیم گیری ها و برنامه های این وزارت خانه هستند بنابراین خیلی مهم است که وزارت آموزش وپرورش بتواند موفق عمل کند.

نماینده عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه توسعه نیروی انسانی اقدامی بنیادین و زیر بنایی است، ابراز کرد: این اقدام به اهمیت کمیسیون آموزش و این وزارت‌خانه اضافه می‌کند. به هر حال قرار شده است وزیر پیشنهادی با برنامه در جلسه دوم حضور پیدا کند،  وضع موجود را تبیین کنند و افق خود را در یک برش چهار ساله  کشور در نظر گرفتند، را تشریح کنند. تصمیم نهایی در جلسه آینده کمیسیون گرفته شده است و این برنامه‌ها مورد پذیرش قرار گیرند تا بتواند رای اعتماد نمایندگان جلب کنند.

وی با بیان اینکه علیرضا کاظمی پیشینه و سابقه و رزومه‌ای که ارائه کردند، قابل پذیرش است، خاطرنشان کرد: وزارتخانه آموزش و پرورش فوق‌العاده گسترده است، هرچقدر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش محبوبیت، مقبولیت و برنامه‌های قابل قبولی ارائه دهد، این برنامه بیشتر جلو می‌رود، فکر می کنم که به یک نتیجه ۵۰ درصدی رسیدیم و در جلسه دوم تکلیف مشخص می‌شود.

برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

برنامه پیشنهادی علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم تقدیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی شددر برنامه‌ای که از سوی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، ضمن استناد به رهنمودها و منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قانون اساسی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قانون برنامه هفتم پیشرفت؛ وضعیت موجود آسیب‌شناسی شده است.

۷ رویکرد اصلی دولت چهاردهم

  1. توسعه عدالت و برابری آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان
  2. تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی
  3. صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان
  4. مردمی‌ساز‌ی و مشارکت عمومی، خیرین و بخش غیردولتی
  5. آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی
  6. توسعه و تعمیق برنامه درسی
  7. تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی مبتنی بر فناور ی‌های نوین و هوش مصنوعی

اقدامات اولویت‌دار و فوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

  1. برنامه‌ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۴ (پروژه مهر)
  2. پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از قبیل‌، پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲‌، حق‌التدریس و حق‌الزحمه امتحانات و غیره
  3. ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای رضایت‌مندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان
  4. پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ و تامین منابع مالی استان‌ها و مدارس کشور
  5. ساماندهی معلمان و تامین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
  6. شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای جذب در سال جدید تحصیلی
  7. تمرکز بر نقشه راه سند تحول بنیادین و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار آن
  8. بررسی مجدد و تامین رضایت معلمان مشمول نظام رتبه‌بندی در سراسر کشور بر اساس آئین‌نامه
  9. شفاف‌سازی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اختصاص ارزش مالکانه صندوق و سهام شرکت‌های تابعه به فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای بهرمندی از سرمایه آن
  10. تدوین و تصویب «سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت» (ماده ۸۸ قانون)
  11. پیگیری و تعیین وضعیت نیروهای خرید خدمات، شرکتی و معترضین آزمون‌های استخدامی
  12. تدوین و تصویب «برنامه تقسیم کار ملی‌، نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و الگوی نظارت و نظام شاخص‌ها و استانداردهای ارزشیابی سند» (برنامه هفتم، ماده ‌۹۲ بند الف)
  13. تصویب سند تحول بنیادین (ترمیم یافته) در شورای عالی آموزش و پروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی

فایل کامل این برنامه را از زیر دریافت کنید 

پیوستها
پیوست حجم
۹۶۷۶۲۴fHoeh۴SxwQcMZybPk.pdf ۱.۸ مگابایت
 

انتهای پیام/

ارسال نظر