صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۵ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
حقایق علمی ۳۳؛

اتم‌های درون یک دانه شن از کل دانه‌های شن زمین بیشتر است! +فیلم

نادیده گرفتن چیزی به کوچکی شن و ماسه کاری آسان است، اما این دانه ریز اسرار بزرگی دارد. تعداد اتم‌های درون یک ‌دانه شن بیشتر از تمام دانه‌های ماسه کل جهان است!
کد خبر : 926346

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اتم‌ اجزای سازنده ریز ماده است. هر چیزی که می‌بینید، لمس می‌کنید یا می‌چشید از اتم تشکیل شده است. آنها بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. یک اتم از سه بخش اصلی پروتون، نوترون و الکترون تشکیل شده است. پروتون‌ها در مرکز اتم یافت می‌شوند که هسته نامیده می‌شود. الکترون‌ها به دور هسته می‌چرخد.

آیا تا به حال یک دانه شن در دست گرفته‌اید؟ به نظر کوچک است، نه؟ این چیز بسیار کوچک در حقیقت راز بزرگی را پنهان می‌کند! تعداد اتم‌های یک دانه شن بیشتر از تمام دانه‌های ماسه کل زمین است!

{$sepehr_key_989}

حال ببینید یک اتم چقدر کوچک است. دیدن اتم با چشم غیرمسلح غیرممکن است. در واقع برای دیدن یک اتم به میکروسکوپی فوق‌العاده قدرتمند نیاز دارید. اتم‌ها به رغم اندازه کوچکشان می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و ساختارهای بزرگتری را تشکیل دهند. یک دانه شن ممکن است برای ما فقط یک ذره کوچک باشد، اما حاوی میلیاردها میلیارد از این اتم‌ها است!

برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید به اعداد و ارقام نگاه کنیم. دانشمندان حدس می‌زنند تعداد شن‌های روی زمین برابر با 7500000000000000000 است. این رقم شگفت آور است اما وقتی تعداد اتم‌های درون یک شن را بدانید بیشتر شگفت‌زده می‌شوید. در هر شن 100,000,000,000,000,000,000 اتم وجود دراد!

یک ساحل را تصور کنید. تمام آن دانه‌های شن را تصور کنید که زیر نور خورشید می‌درخشند. حالا به این فکر کنید که این دانه‌ها در سطح اتمی چقدر پیچیده هستند. هر دانه دارای خواص منحصر به فردی است که آن را از دیگری متفاوت می‌کند. برخی ممکن است صاف و برخی دیگر خشن باشند و ممکن است رنگ‌های متفاوتی نیز داشته باشند. این تغییرات ناشی از انواع مواد معدنی و مواد شیمیایی موجود در ماسه است.

درک این واقعیت باورنکردنی می‌تواند نحوه نگرش ما را به جهان را تغییر دهد. این مسئله به ما یادآوری می‌کند که جهان پر از شگفتی است و این مسئله حتی در کوچکترین چیزها صدق می‌کند. نادیده گرفتن چیزی به کوچکی شن و ماسه کاری آسان است، اما این دانه ریز خود دربرگیرنده اسرار بزرگ طبیعت است. دفعه بعد که به ساحل رفتید، به خاطر داشته باشید که درون هر یک از شن‌های ریزی که در برابر خود می‌بینید دنیای وسیعی نهفته است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر