صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

آیا هوش مصنوعی می‌تواند مشکلات روانی را بهبود ببخشد؟

پیشرفت علم و فناوری و به‌خصوص هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه سلامت روان هم موثر باشد به‌طوری‌که داده‌های مربوط به رفتار و علائم افراد را تجزیه و تحلیل تا الگو‌های مربوط به اختلالات روانی را شناسایی کند.
کد خبر : 926028

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، توجه به‌سلامت روان به یکی از اولویت‌های مهم و اساسی افراد تبدیل شده است به‌طوری‌که درصد زیادی از مردم با پیدایش کوچکترین تغییر در خلق وخوی خود به پزشک مراجعه می‌کند و تحت درمان قرار می‌گیرد. این روز‌ها مشکلات اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی مردم نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ بنابراین می‌توان گفت با بیشتر شدن اینگونه چالش‌های مردم ممکن است سلامت روان آنها نیز به خطر بیفتد.

بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۴۰۱ منتشر کرد، نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند. می‌توان گفت که پاندمی کرونا تأثیر زیادی در ابتلا افراد سراسر دنیا به مشکلات روانی داشت. با افزایش بیماری‌های روانی دولت‌ها هم باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند که مردم از بیان مشکلات چنینی خود خجالت نکشند و بهراحتی به دنبال درمان آن باشند.

وحید شریعت رئیس انجمن روانپزشکان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا درباره سلامت روان اظهار کرد: شایع‌ترین نشانه‌ها تغییراتی در وضعیت هیچانی فرد است. منظور از هیجان همان احساس شادی و غم در افراد است. یکی دیگر از شایع‌ترین اختلالات افسردگی است. بی‌انگیزگی، بی‌حوصلگی و انرژی نداشتن از دیگر نشانه‌های وجود اختلال در سلامت روان است.

رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان یکی دیگر از نشانه‌ها داشتن اضطراب و ترس است از سوی دیگر خشم نیز یکی دیگر از نشانه‌هاست. هیجان خشم در این افراد به‌طوری است که از کنترل خارج می‌شوند. از سوی دیگر برخی تغییرات نیز در زندگی برخی افراد رخ می‌دهد به‌طوری‌که خوابش به‌هم‌خورده یا زیاد می‌خوابد یا خیلی کم، عملکرد روتین و روزمره هم به هم می‌خورد.

چه زمانی باید فرد به پزشک متخصص مراجعه کند

شریعت ادامه داد: زمانی که مشکلات سلامت روان تبدیل به یک اختلال و مرحله شدت ان نرسیده است باید با رعایت برخی نکات مشکلات به وجود آمده را کنترل کنند. خیلی از افراد هم ممکن است بتوانند با اقداماتی مانند کم کردن استرس، تنوع دادن به برنامه‌ها مشکلات پیش‌آمده را کمتر کنند.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان گفت: معمولاً مشکلاتی که سلامت روان را تحت تأثیر قرار می‌دهند بیشتر عملکرد فرد را تغییر می‌دهند. منظور از عملکرد نقش‌های مختلفی است که فرد در یک جامعه به‌عنوان همکار، مادر، پدر، دوست و ... دارد به مشکل خورده و مختل می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌های وجود اختلال در سلامت روان داشتن تنش است به‌طوری‌که فرد اذیت شده و راحت نیست.

نقش هوش مصنوعی در سلامت روان

به گزارش خبرنگار آنا، پیشرفت علم و فناوری و به خصوص هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه سلامت روان هم موثر باشد به‌طوری‌که می‌تواند داده‌های مربوط به رفتار و علائم افراد را تجزیه و تحلیل تا الگوهای مربوط به اختلالات روانی را شناسایی کند. یا با کمک از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، می‌تواند تشخیص دهد که آیا ممکن است فرد دچار بحران شود یا خیر و به او هشدار دهد.

از سوی دیگر برخی از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به عنوان مشاوران مجازی عمل کنند و به افراد در مدیریت اضطراب و افسردگی کمک کنند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند احساسات افراد را از طریق تحلیل متن یا گفتار شناسایی کند و به متخصصان سلامت روان کمک کند تا وضعیت عاطفی بیماران را بهتر درک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر