صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۹ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳

حیات هوشمند زمین قدیمی‌تر از تصور ماست!

گروهی از دانشمندان به شواهد جدیدی برای تأیید نظریه خود دست یافته‌اند که نشان می‌دهد حیات پیچیده روی زمین ممکن است ۱.۵ میلیارد سال زودتر تصورات ما آغاز شده باشد!
کد خبر : 924931

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از بی بی سی، گروهی از پژوهشگران که در گابن تحقیق می‌کنند می‌گویند شواهدی را در اعماق صخره‌ها کشف کرده‌اند که شرایط محیطی حیات جانوری را در ۲.۱ میلیارد سال پیش نشان می‌دهد.

با این حال آنها می‌گویند این موجودات که محدود به یک دریای داخلی بودند، در سطح جهانی گسترش پیدا نکردند و در نهایت از بین رفتند.

این نظرات یک انحراف بزرگ از تفکر رایج است و همه دانشمندان موافق آن نیستند. اکثر دانشمندان معتقدند حیات جانوری حدود ۶۳۵ میلیون سال پیش آغاز شد.

{$sepehr_key_825}

این تحقیق به بحث‌های جاری در مورد اینکه آیا سازند‌های غیرقابل توضیح یافت شده در «فرانس ویل» گابن واقعا فسیل هستند یا خیر می‌افزاید.

دانشمندان، صخره‌های اطراف این سازند‌ها را برای یافت شواهدی مبنی بر وجود مواد مغذی مانند اکسیژن و فسفر که می‌توانستند از حیات حمایت کنند، بررسی کردند.

پروفسور «ارنست چی فرو» «Ernest Chi Fru» از دانشگاه کاردیف با یک تیم بین المللی از دانشمندان بر روی این پروژه کار می‌کند.

وی گفت اگر نظریه اش درست باشد، این اشکال حیات، شبیه کپک‌های لجن بوده اند: یک ارگانیسم تک سلولی بدون مغز که با هاگ تکثیر می‌شود.


اما پروفسور «گراهام شیلدز» «Graham Shields» از دانشگاه کالج لندن، که در این تحقیق شرکت نداشت، نسبت به این اظهارات کمی تردید دارد. 

وی گفت: «اگرچه مخالف این ایده نیستم که ۲.۱ میلیارد سال پیش مواد مغذی سطح بالاتری وجود داشته، اما متقاعد نمی‌شوم که این می‌تواند منجر به تنوع برای شکل گیری حیات پیچیده شود.»

{$sepehr_key_826}

پروفسور چی فرو اظهار داشت کار او به اثبات ایده‌هایی در مورد فرآیند‌های ایجاد کننده حیات روی زمین، کمک کرد.

وی ادامه داد: «ما می‌گوییم، ببینید، اینجا فسیل‌هایی وجود دارد، اکسیژن وجود دارد و اینها ظهور اولین موجودات زنده پیچیده را تحریک کرده اند.»

وی بیان داشت: «ما همان روندی را می‌بینیم که در دوره کامبرین (۶۳۵ میلیون سال پیش) وجود داشت؛ یافته‌ای که به ما کمک می‌کند تا در نهایت بفهمیم همه ما از کجا آمده ایم.»

اولین اشاره به اینکه حیات پیچیده می‌توانسته زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد آغاز شده باشد، حدود ۱۰ سال پیش با کشف چیزی به نام شکل گیری «فرانس ویلیان» «Francevillian» بود.

پروفسور چی فرو و همکارانش باور دارند این شکل گیری از فسیل‌هایی تشکیل شده است که به شواهدی از حیات اشاره می‌کنند که می‌تواند به خودی خود «جنبیده» و حرکت کند.

{$sepehr_key_822}

این یافته‌ها توسط همه دانشمندان پذیرفته نشده است.

پروفسور چی فرو و گروهش، برای یافتن شواهد بیشتر برای نظریه‌های خود، هسته‌های رسوبات حفاری شده از این صخره در گابن را تجزیه و تحلیل کرده اند.

شیمی سنگ حاکی شواهدیست که یک «آزمایشگاه» برای حیات درست قبل از ظهور شکل‌گیری ایجاد شده است.

دانشمندان بر این باورند که سطوح بالای اکسیژن و فسفر ناشی از برخورد دو صفحه قاره‌ای در زیر آب بوده که باعث ایجاد فعالیت آتشفشانی می‌شود. این برخورد بخشی از آب را از اقیانوس‌ها قطع و «دریای داخلی کم عمق غنی از مواد مغذی» را ایجاد کرد.

چی فرو معتقد است این محیط حفاظت شده شرایطی داشته که فتوسنتز را امکان پذیر کرده و منجر به تولید مقادیر قابل توجهی اکسیژن در آب می‌شده است.

{$sepehr_key_821}

وی گفت: «این می‌تواند انرژی کافی برای افزایش اندازه بدن و رفتار پیچیده‌تر مشاهده شده در اشکال حیاتی اولیه و ساده جانوری مانند آنچه در فسیل‌های این دوره یافت می‌شود، فراهم کند.»

وی خاطر نشان کرد محیط ایزوله و جدا شده منجر به از بین رفتن اشکال حیات نیز شد، زیرا مواد مغذی جدید کافی برای حفظ یک منبع غذایی وجود نداشت.

«الیاس روگن» «Elias Rugen» دانشجوی دکتری در موزه تاریخ طبیعی که در این تحقیق شرکت نداشت، ضمن موافقت با برخی از یافته‌ها گفت: واضح است که چرخه‌های کربن، نیتروژن، آهن و فسفر اقیانوسی همگی در حال انجام کاری اندکی بی سابقه در آن برهه از تاریخ زمین بوده اند.

وی افزود: «آسان است که بگوییم حیات پیچیده زیستی تا ۲ میلیارد سال پیش نمی‌توانست پدید آمده و رشد کرده باشد. اما برای حمایت از این نظریه‌ها به شواهد بیشتری نیاز است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر