صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ناسا اعلام کرد؛

رصد «پاد ماده» در یک انفجار غول‌آسا

ناسا اعلام کرد، تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی این سازمان شواهدی از پاد ماده را یک انفجار غول آسا پیدا کرده است.
کد خبر : 924707

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا آنچه را که ممکن است قوی‌ترین انفجار از زمان بیگ بنگ بوده، مورد بررسی قرار داده و یک ویژگی تا به حال دیده نشده را کشف کرده است.

دانشمندان می‌گویند، این ویژگی می‌تواند نتیجه نابودی ذرات ماده و پادماده با سرعت ۹۹.۹ درصد نور باشد. 

این انفجار نمونه‌ای از انفجار پرتو گاما بود که نخستین بار در نیمه سال ۲۰۲۲ توسط تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی ناسا و رصدخانه سوئیفت نیل گرلز مشاهده شد. 

ون فای فونگ، دانشیار فیزیک و نجوم دانشگاه نورث‌وسترن و رهبر این پژوهش می‌گوید: تا زمانی که قادر به شناسایی پرتو‌های گاما بوده ایم، شکی نیست که این انفجار درخشان‌ترین آنها با ضربی بیش از ۱۰ برابر است.

برهمین اساس و طبق اعلام ناسا، این ابزار ممکن است شواهدی از پاد ماده را که در حال نابودی است، در یک انفجار غول آسا پیدا کرده باشند. این انفجار احتمالاً یکی از بزرگترین انفجار‌ها از زمان انفجار بزرگ بوده است.

بر‌اساس داده‌های تلسکوپی، دانشمندان متوجه شدند که در منطقه‌ای در فضا، انرژی بسیار زیادی آزاد شده است. این انرژی به گون‌های است که می‌تواند ناشی از نابودی پاد ماده باشد. 

محققان توضیح می‌دهند، پاد ماده زمانی که با ماده عادی برخورد می‌کند، منجر به آزاد شدن مقدار زیادی انرژی در قالب پرتو‌های گاما می‌شود. این پرتو‌های گاما در داده‌های تلسکوپ جیمز وب به وضوح قابل مشاهده هستند.

دانشمندان هنوز در حال بررسی و تحلیل دقیق این داده‌ها هستند تا بتوانند میزان دقیق انرژی آزاد شده و ویژگی‌های دیگر این پدیده را مشخص کنند. اگر این شواهد تأیید شوند، این کشف می‌تواند بینش مهمی در مورد سرآغاز و تکامل کیهان به دست دهد.

چنین انفجارغول آسایی از زمان انفجار بزرگ کم سابقه است و می‌تواند به درک ما از ساختار و تکامل جهان کمک کند. دانشمندان همچنان در حال بررسی و تحلیل بیشتر این داده‌ها هستند تا بتوانند جزئیات بیشتری از این پدیده را فاش کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر