صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

تصاویر نجومی هشتم مرداد (۲۹ ژوئیه)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 924550

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_770}

تصویر روز apod

تصویری از کهکشان راه شیری بر فراز اولورو (صخره‌ ماسه‌سنگی بزرگی در بخش جنوبی قلمرو شمالی در استرالیای مرکزی) دیده می‌شود. این مکان به عنوان یک منطقه حفاظت شده در میراث جهانی سازمان ملل متحد ثبت شده است. این صخره بزرگ 350 متر ارتفاع دارد و از ماسه سنگ ساخته شده است و بیش از 300 میلیون سال قدمت دارد. مردم بیش از 22000 سال در منطقه اولورو زندگی می‌کنند. ماکس اینوود (Max Inwood) عکسی از آسمان پر ستاره بالای اولورو را ثبت کرده است. کهکشان راه شیری با رشته‌های غبار تیره، سحابی‌های قرمز روشن و میلیاردها ستاره در آنجا قابل مشاهده است.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط مایک اولاسون (Mike Olason)  در توسان، آریزونا  در تاریخ/زمان عکس23 جولای 2024، 03:35 UT  ثبت شده است. تجهیزات تصویر شامل  Refractor 50mm f/3.5 و دوربین CCD St-402ME  بوده است. در 23 جولای 2024، ابرهای موسمی حدود یک ساعتی در هوا دیده نمی شدند. در این مدت، دنباله دار C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) با قدر G=9.3 در آسمان دیده می‌شد. مایک اولاسون این تصویر را بر اساس 8 تصویر به مدت 30 ثانیه بدون فیلتر از آسمان صاف گرفت.

تصویر روز Earthsky

این تصویر در تاریخ 2024/07/28  ثبت شده و لکه‌های خورشیدی را پشت ابرها نشان می‌دهد. عکاس فردی به نام جلیتا والینسکی (Jelieta Walinski) از سنت دیوید، آریزونا، ایالات متحده آمریکا است.  والینسکی در مورد تصویر خود می‌گوید: «امروز خیلی ابری بود، اما من با این حال لکه‌های خورشید را زیر نظر داشتم و با وجود ابرها 10 عکس گرفتم. من از فیلتر خورشیدی و تلسکوپ سی‌استار استفاده کردم. کنتراست و کاهش نویز در عکس صورت گرفته است.

تصویر روز ناسا

هابل عکس خوبی را از کهکشان مارپیچی NGC 3430 گرفته است. این کهکشان 100 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. در صورت فلکی شیر صغیر (Leo Minor) واقع شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر