صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

چین به فیلیپین درباره استقرار موشک‌های آمریکایی هشدار داد

فیلیپین از اوایل سال جاری میلادی برای مدتی نامعلوم میزبان موشک‌‎های میان‌برد آمریکایی است و چین می‌گوید این اقدام خطر آغاز رقابت تسلیحاتی در سطح منطقه را افزایش می‌دهد.
کد خبر : 924165

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین به فیلیپین بابت استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا هشدار داد و گفت که چنین اقدامی به تشدید تنش‌های منطقه‌ای و رقابت تسلیحاتی منجر می‌شود.

آمریکا در قالب بخشی از رزمایش مشترکی که اوایل سال جاری میلادی با فیلیپین داشت، سامانه موشکی «تایفون» را به این کشور منتقل کرد، اما در طول مانور نظامی از آن استفاده نکرد. فیلیپین هم درباره اینکه تا چه مدت میزبان استقرار این سامانه آمریکایی خواهد بود، جزئیاتی ارائه نکرده است.

روابط مانیل-پکن درگیر نوسان شدید است و به گفته وانگ، گفتگو و مشاوره بهترین راه برای برون‌رفت از این وضعیت است.

همچنین، وانگ تقصیر به وجود آمدن چالش در روابط دوجانبه را به گردن فیلپین انداخت و این کشور را به نقض مکرر تفاهمات دوجانبه و تعهداتش متهم کرد.

چین و فیلیپین بر سر مالکیت بخش‌‎هایی از دریای چین جنوبی با هم اختلاف نظر دارند.

یکشنبه گذشته، در راستای غلبه بر بخشی از اختلافات، دو کشور بر سر منطقه مورد مناقشه «توماس شوال دوم» در دریای چین جنوبی به توافقی موقت دست یافتند که به معنای پذیرش ادعا‌های هیچ یک از طرفین در مورد مالکیت این منطقه نیست، اما روند امدادرسانی و ترانزیت به این جزیره را هموار می‌کند.

«توماس شوال دوم» یک جزیره شناور در دریای چین جنوبی است و اخیراً تنش‌ها و درگیری‌ها بر سر مالکیت آن افزایش پیدا کرده بود.

ماه گذشته هشت ملوان فیلیپینی در پی درگیری با گارد ساحلی چین در دریای چین جنوبی، مصدوم شدند و احتمال می‌رفت که این تنش‌ها به مداخله آمریکا در منطقه بینجامد.

انتهای پیام/

ارسال نظر