صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۱ - ۲۴ تير ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌وچهام تیر (۱۳ ژوئیه)

نگاهی متفاوت به آسمان شب و فضای بی‌پایان.
کد خبر : 922343

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_545}

تصویر روز ناسا

کهکشان مثلثی (M33) بسیار بزرگتر از شهاب است. همچنین در فاصله 3 میلیون سال نوری در مقایسه با 0.0003 ثانیه نوری شهاب سنگ بسیار دورتر قرار دارد. مسیر شهاب سنگ از زیر کهکشان  می گذشت و باد در جو زمین ردی درخشان از آن را نشان می داد. این عکاس خوش شانس بود هم شهاب و هم کهکشان را در یک عکس ثبت کرد که بعداً با دو تصویر دیگر ترکیب شد تا رنگ‌های کهکشان را نشان دهد. اگرچه این شهاب به سرعت ناپدید شد، اما کهکشان میلیاردها سال دوام خواهد آورد.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط جان گریف (Jon Greif) در آلپاین، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا در 6  تا 7 ژوئیه 2024، بین ساعت 9:30 بعد از ظهر تا 3 بامداد به وقت محلی ثبت شد. از اسکوپ هوشمند ZWO Seestar S50 (دیافراگم 50 میلی متر، فاصله کانونی 250 میلی متر) و نرم افزار پردازش Pixinsight استفاده شده است. سحابی سه گانه ترکیبی از انواع مختلف سحابی، رنگارنگ است که در فاصله 5000 سال نوری از ما در صورت فلکی قوس قرار دارد. در 5 ژوئن 1764 توسط چارلز مسیه کشف شد و در کاتالوگ خود با نام M20 شناخته می شود. M20 شامل ترکیبی منحصر به فرد از یک خوشه باز از ستارگان، یک سحابی انتشاری هیدروژن (بخش قرمز)، یک سحابی بازتابی (بخش آبی)، و سحابی‌های تیره (رگه‌های سیاهی که لوب‌ها را از هم جدا می کند) است. تصویر سحابی تریفید در آلپاین با استفاده از یک میدان "هوشمند" Seestar S50 گرفته شده است و شامل 984 فریم با نوردهی 10 ثانیه ای است که با نرم افزار Pixinsight روی هم چیده شده و پردازش شده است.

تصویر روز Earthsky

12 ژوئیه 2024 در ساعت 10:00 شب، نانسی مک کرین (Nanci McCraine) با استفاده از Nikon P950 عکسی از هلال ماه گرفت که تقریباً 37٪ روشن بود. یک شب زیبای تابستانی بود.

تصویر روز Astronomy

باسودب چاکرابارتی (Basudeb Chakrabarti) اهل کلکته هند است. او یک عکس با دوربین بدون آینه فول‌فریم نیکون Z 6II و لنز 135 میلی متری f/2 گرفته شده است. کهکشان آندرومدا (M31) را در آسمان کوه‌های قرقیزستان در نزدیکی تاش رباط(Tash Rabat) نشان می دهد. این عکس از شصت تصویر با نوردهی 20 ثانیه ای با ISO 1000 برای آسمان و سه تصویر با نوردهی 2 دقیقه ای با ISO 1600 برای تصویر پیش زمینه تشکیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر