صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۲ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

مشکلات خواب در سالمندان/ خروپف نشانه وجود بیماری در بدن است

فوق تخصص اختلالات خواب گفت: خواب برای همه گروه‌های سنی اهمیت بسیاری دارد و به عنوان یکی از شاخص‌های سلامتی در نظر گرفته شده است.
کد خبر : 921169

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- مهسا روحی؛ خواب مرهمی است که بعد از یک روز طولانی فرد را آرام می‌کند و انرژی دوباره به او می‌بخشد. بخش زیادی از خوابیدن توسط ساعت درونی بدن تنظیم می‌شود که از عناصر بیرونی مانند دما و نور خورشید سرنخ می‌گیرد. چرخه‌ طبیعی خواب و بیداری بدن با 24 ساعت هماهنگ است.

پانته‌آ آریا فوق تخصص اختلالات خواب در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اختلالات خواب در افراد سالمند، اظهار کرد: خواب برای همه گروه‌های سنی اهمیت بسیاری دارد و به عنوان یکی از شاخص‌های سلامتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه خواب به صورت ویژه در افراد سالمند اهمیت دارد، ادامه داد: خواب با خلق‌وخوی سالمندان، توانایی فیزیکی، حوزه شناختی و حافظه آنها ارتباط مستقیم دارد. با افزایش سن، همه افراد به خواب کمتری نیاز دارند؛ بنابراین به همه افراد سالمند توصیه می‌کنیم که به خواب شبانه توجه ویژه‌ای داشته و حتما حداقل ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشند. پیشنهاد به افراد سالمندان این است که تا حد امکان از خواب نیم‌روزی خودداری کرده و در صورت عادت به خواب نیم‌روزی توصیه می‌شود حداکثر زمان آن ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشد.

سالمندان تا حد امکان از خواب نیم‌روزی خودداری کنند

باید کدام یک از مشکلات خواب را پیگیری کرد؟

این متخصص اعصاب و روان افزود: سالمندانی که در شروع خواب خود با مشکلاتی روبه‌روهستند به طوری که بیشتر از نیم ساعت طول می‌کشد تا به خواب بروند، حتما لازم است به یک پزشک متخصص خواب مراجعه کنند.

آریا مطرح کرد: اگر سالمندان به هردلیلی مانند درد بدن، گزگز پا، شلوغی فکر، اضطراب و دلشوره، دیر به خواب می‌روند مراجعه به یک متخصص خواب لازم و ضروری است تا با بررسی علت این مشکل پیدا و رفع شود.

 

 

 

وی گفت: بیدارشدن حداکثر ۲ یا ۳ بار سالمندان برای رفتن به سرویس بهداشتی اغلب امری طبیعی است، اما اگر این افراد به طور مرتب در طول شب از خواب بیدار می‌شوند و مجدد به سختی و با کلنجار فراوان به خواب می‌روند، باید مورد بررسی یک پزشک متخصص خواب قرار گیرند، زیرا همین اتفاق موجب خستگی و خواب‌آلودگی صبح‌گاهی می‌شود.

خروپف نشانه وجود یک بیماری

معمولا بیماران قلبی و عروقی، بیماران فشارخون و دیابتی در خواب خروپف می‌کنند که همین نشانه می‌تواند با افت اکسیژن، خطر سکته قلبی را افزایش دهد

رئیس دپارتمان بخش خواب بیمارستان سینا گفت: یکی از نکات مهم در خواب سالمندان توجه به خروپف آنها است. همه سالمندان به خصوص افرادی که دیابت، فشارخون و وزن بالایی دارند، اگر در خواب خروپف می‌کنند حتما لازم است به پزشک متخصص خواب مراجعه کنند؛ زیرا این خروپف قطعاً با درجاتی از افت اکسیژن همراه است که موجب نوسان در فشار خون می‌شود. در این افراد خطر سکته قلبی، مغزی، اختلال شناختی ( اختلال حافظه نزدیک) وجود دارد و ریسک سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد. افرادی که در خواب خروپف دارند لازم است از آنها تست خواب گرفته و درصد افت اکسیژن مشخص شود. در نهایت با اطلاعات به دست آمده درمان مناسب آغاز شود.

آریا با تاکید بر این که افراد دارای اختلالات خواب حتماً به متخصصان خواب مراجعه کنند، گفت: بی‌خوابی، کم خوابی، خواب منقطع، زود بیدار شدن هنگام صبح و اختلال در ریتم خواب را می‌توان با بررسی تا بیش از ۸۰ درصد درمان کرد. تست خواب و تجویز برخی دارو‌ها به درمان این مشکل کمک می‌کند. برای درمان ممکن است چیدمان دارو‌های سالمند که به طور روزانه مصرف می‌کند، تغییر کند. به عنوان مثال دارو‌های چربی خون، موجب پرش عضلانی در خواب می‌شود. از سوی دیگر اگر سالمندان پا درد، کمر درد و ... دارند می‌توان برایشان از داروی ضد دردی استفاده کرد که به خواب شبانه را بهبود و به کیفیت خواب آنها کمک کند.

 

 

خروپف خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد

وی بیان کرد: خروپف می‌تواند خطر سکته قلبی را افزایش دهد. معمولا بیماران قلبی و عروقی، بیماران فشارخون و دیابتی در خواب خروپف می‌کنند که همین نشانه می‌تواند با افت اکسیژن، خطر سکته را در افزایش دهد؛ بنابراین لازم است بیمارانی که دچار خستگی صبح‌گاهی و خواب‌آلودگی روزانه هستند در کنار مشکلات قلبی سریعاً به پزشک متخصص خواب مراجعه کنند.

این فوق تخصص اختلالات خواب با بیان این که خروپف طبیعی نیست گفت: یک خواب باکیفیت خوابی است که در آن خروپف نباشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر