صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۱۸ تير ۱۴۰۳
تقویم علم:

۱۸ تیر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 921109

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱۸ تیر برابر ۸ جولای را ورق می‌زنیم.

***

کنت فردیناند فون زپلین

۸ جولای ۱۸۳۸ میلادی برابر با ۱۸ تیر ۱۲۱۷ خورشیدی، فردیناند آدولف آگوست هاینریش کنت فون زپلین مخترع، مهندس و سازنده آلمانی و پیشگام هوانوردی به‌دنیا آمد. زپلین اولین کشتی‌های هوایی صُلب با نام زپلین را ساخت. او در سال ۱۸۹۰ پس از بازنشستگی از حرفه نظامی ۱۰ سال از زندگی‌اش را صرف طراحی و ساخت اولین کشتی موفق سبکتر از هوا با نام LZ-1 کرد. او ایده‌اش را در ۳۱ آگوست ۱۸۹۵ ثبت اختراع کرد و در سال ۱۸۹۸ شرکتی را برای ساخت کشتی‌های هوایی تأسیس کرد. اولین کشتی هوایی او در ۲ جولای ۱۹۰۰بر فراز دریاچه کنستانس به پرواز درآمد. موفقیت آن باعث افزایش بودجه از سوی جامعه شد. درنهایت، او بیش از ۱۰۰ زپلین را برای مصارف نظامی در جنگ جهانی اول تولید کرد. طی جنگ، زپلین‌ها برای بمباران بریتانیا از ۱۹ ژانویه ۱۹۱۵ با حمله به گریت یارموث و کینگز لین استفاده شد. پس از جنگ، او به بهبود طراحی ادامه داد و ناوگانی از کشتی‌های هوایی را برای خدمات مسافربری تجاری ساخت که شامل پروازهای فرا اقیانوس اطلس می‌شد. استفاده از زپلین پس از فاجعه آتش سوزی ۶ می ۱۹۳۷هیندنبورگ در لیکهورست، نیوجرسی، ایالات متحده پایان یافت.

کریستیان هویگنس

۸ جولای ۱۶۹۵ میلادی برابر با ۱۸ تیر ۱۰۷۴ خورشیدی، کریستیان هویگنس، فیزیکدان و اخترشناس هلندی درگذشت. هویگنس نظریه موج نور را پایه‌گذاری کرد، شکل واقعی حلقه‌های زحل را کشف کرد و به علمدینامیک یا مطالعه عملکرد نیروها روی اجسام کمک کرد. در ۲۵ مارس ۱۶۵۵ با استفاده از عدسی که خودش ساخته بود اولین قمر زحل را کشف کرد که بعداً تیتان (تایتان) نام گرفت. سال ۱۶۵۶، او اولین ساعت آونگی را به ثبت رساند که برای اندازه‌گیری دقیق زمان هنگام رصد آسمان ساخته بود. هویگنز در سال ۱۶۷۳ رابطه طول آونگ را با دوره نوسان آن مطالعه کرد و نظریه‌هایی را در مورد نیروی گریز از مرکز در حرکت دایره‌ای بیان کرد که بر اسحاق نیوتن در تدوین قانون گرانش تأثیر گذاشت. هویگنس همچنین اولین نقشه‌های مریخ را مطالعه و ترسیم کرد. ۱۴ ژانویه ۲۰۰۵، کاوشگر فضایی ناسا، به نام هویگنس که با کاوشگر کاسینی سوی زحل رفته بود روی تیتان فرود آمد.

شین‌ایچیرو توموناگا

۸ جولای ۱۹۷۹ میلادی برابر ۱۸ تیر ۱۳۵۸ خورشیدی، شین‌ایچیرو تومونوجا، فیزیکدان ژاپنی درگذشت. توموناگا جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۶۵ به‌طور مشترک با ریچارد پی. فاینمن و جولیان اس. شوینگر از ایالات متحده، به‌دلیل توسعه مستقل اصول اولیه الکترودینامیک کوانتومی برنده شد. او یکی از اولین کسانی بود که نظریه کوانتومی را برای ذرات زیراتمی با انرژی بسیار بالا به‌کار برد. توموناگا با تجزیه و تحلیل جفت میانی شروع کرد که ایده‌ای بود که بیان می‌کرد کنش و واکنش میان دو ذره ازطریق مبادله ذره سوم (ذره مجازی) انجام می‌شود، مثل اینکه یک کشتی با شلیک گلوله توپ روی کشتی دیگر تأثیر می‌گذارد. او از این مفهوم برای توسعه نظریه میدان کوانتومی استفاده کرد که با نظریه نسبیت خاص سازگار بود. جنگ جهانی دوم اعلام خبر کار او را به تاخیر انداخت درحالی‌که فاینمن و شوینگر راه‌حل‌های مستقل و مشابه خودشان را منتشر کردند.

پیتر کنراد

۸ جولای ۱۹۹۹ میلادی برابر با ۱۸ تیر ۱۳۷۸ خورشیدی، چارلز پیتر کنراد جونیور، فضانورد آمریکایی درگذشت. کنراد سومین انسانی بود که طی مأموریت آپولو ۱۲ روی ماه قدم گذاشت. او تجربیات دیگری در فضا با فضاپیمای جمینای ۵ و ثبت رکورد جدید استقامت فضایی ۸ روزه، در جمینای ۱۱ و اولین قرار ملاقات مداری و لنگر انداختن، و ماموریت ایستگاه فضایی اسکای‌لب ۲ داشت. کنراد پس از خدمت به‌عنوان خلبان آزمایشی نیروی دریایی ایالات متحده، در ۱۹۶۲ برای پیوستن به گروه دوم فضانوردان ناسا انتخاب شد. در ۱۴ فوریه ۱۹۹۶، کنراد یکی از خدمه پرواز برای رکوردشکنی در سراسر جهان با یک جت لیر بود. او در سن ۶۹ سالگی بر اثر تصادف با موتورسیکلتش بر اثر جراحات داخلی جان باخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر