استفاده از فضای منفی در عکسها
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانش عکاسی مهم است؛ زیرا ما را قادر میسازد لحظات را در زمان ثبت و حفظ کنیم. در عین حال در عصر حاضر عکاسی را میتوان یک مهارت در زندگی قلمداد کرد چرا که به لطف تلفنهای هوشمند هر کسی به طور بالقوه یک عکاس است. درک جنبههای فنی عکاسی، خلاقیت را در میان عکاسان بالا میبرد و به عکاسان اجازه میدهد تا تکنیکها و سبکهای مختلف عکاسی را آزمایش کنند. عکاسان با دانستن نحوه تنظیم دوربین، نحوه کادربندی، شناخت نور و... میتوانند تصاویری منحصر به فرد با تاثیر بصری متفاوت را ثبت کنند. با داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، میتوانیم به زیباییهای بیپایان دنیا دست یابیم و لحظات شگفتانگیز را به یادگار ثبت کنیم. در این سلسله مقالات فهم اصول و مبانی عکاسی به منظور ارتقای خلاقیت، انتقال تجربه و آشنا کردن علاقهمندان با سبکهای جدید دنبال میشود.
***
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیشتر بخوانید{$sepehr_key_117}ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در این مقاله به این مسئله خواهیم پرداخت که گاهی اوقات، خالی نگهداشتن قسمتی از کادر، عکس شما را زیباتر میکند.
فضای منفی (فضایی خالی از هرگونه عنصر یا نشانهی قوی یا قابل توجه) اگر بهدرستی استفاده شود، میتواند عکس شما را جالبتر و تمرکز روی آنرا آسانتر کند، تا اینکه تلاش کنید هر قسمت از کادرتان را با اشتیاق، پُر کنید. فضای منفی میتواند چندین نقش مهم را بهصورت همزمان در عکستان ایفا کند که در اینجا به بررسی تعدادی از آنها میپردازیم:
1- آنچه مهم هست را بیشتر نمایان کنید
نقش آشکار فضای منفی در این است که به بیننده نشان دهد چه چیزی در عکس، مهمتر و دارای اولویت بیشتر است و چه چیزی دارای اهمیت کمتر. اگر در عکستان عنصر قوی دیگری برای جلب توجه نباشد، چشمان مخاطب میتواند بدون جستجو و تقلا، ابتدا سوژه اصلی که مد نظر شماست را ببیند.
2- در عکستان تعادل ایجاد کنید
فضای منفی میتواند یک عکس را متعادلتر نشان دهد. طبق یک قاعدهی کلی، شما برای ایجاد تعادل بصری در کادر، به فضای منفیای دو برابر فضای اشغالشده توسط سوژهی اصلی نیاز دارید. بهعنوان مثال اگر یک عکس پرتره گرفتهاید و سوژهی شما یکسوم سمت راست کادر را پُر کرده، بایستی دو سوم سمت چپ آن فضای منفی داشته باشید.
3- به عکستان خوراک محتوایی لازم را بدهید
موقعیتهایی وجود دارد که در عکاسی میخواهید از سایر ظرفیتهای مکانی که در آن عکس میگیرید نیز حداکثر استفاده را ببرید. بهعنوان مثال در پرترههای محیطی، غالباً آنچه در اطراف سوژهی شماست نیز حائز اهمیت بوده و به قوت محتوای عکس کمک میکند. بنابراین پُر کردن تمام کادر با سوژهی اصلی میتواند به قیمت از بین رفتن زمینهای که قرار است نقش مکمل برای موضوع اصلی ایفا کند بشود.
4- به سوژهتان فضا بدهید
اگر سوژهی خود را در یک سمت کادر قرار دادهاید، مطمئن شوید بهسمت فضای منفی نگاه میکند. همین امر در مورد عکسهای اکشن نیز صدق میکند. بهطور کلی، عکس شما زمانی از نظر ترکیببندی منسجمتر خواهد بود که فضایی مناسب برای حرکت چشم داشته باشد.
5- فضای منفی نباید "خالی" باشد
استفاده از یک رنگ مناسب در پسزمینه یا خارج کردن پسزمینه از دامنهی فوکوس (با استفاده از تکنیک عمق میدان کم) باعث معطوفشدن تمام توجه بیننده به سوژهی اصلی میشود. بهعنوان مثال اگر در حال عکاسی پرتره هستید و پشت سوژهتان یک منظرهی زیبای کوهستانی است، عکاسی با دیافراگم باز، مقدار فضای منفی اطراف پرتره را اغراقآمیز کرده و به عکس، معنا و تأثیر مضاعفی میبخشد.
6- در نمایش فضای منفی، اغراق کنید
ایده را یک قدم جلوتر ببرید و تمام رنگ را از عکس خود حذف کنید و فقط اشکال و فضای اطراف آنرا برای گفتن داستان خود باقی بگذارید. همچنین میتوانید تمام بافتها را با عکاسی از سیلوئتها حذف کنید.
منبع: نشریهePHOTOzine
ترجمه و عکسها: هادی دهقانپور
انتهای پیام/