صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ناسا اعلام کرد؛

برخورد طوفان خورشیدی با فضاپیماهای حاضر در مدار

ناسا با انتشار گزارشی اعلام کرده، طوفان گسترده خورشیدی به فضاپیما‌های نزدیک به خورشید، زمین و حتی مریخ برخورد کرده است.
کد خبر : 901086

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، براساس گزارشی که سازمان هوانوردی و ایالات متحده آمریکا، ناسا منتشر کرده، یک طوفان گسترده خورشیدی به فضاپیماهای  نزدیک به خورشید، زمین و حتی مریخ برخورد کرده است. 

طوفان‌های خورشیدی ممکن است بر روی ارتباطات ماهواره‌ای و سیستم‌های فضایی تأثیر منفی بگذارند و باعث تغییرات فشار اتمسفر، تولید پرتوها و افزایش دما شوند. این  موارد نیز منجر به اختلالات در ارتباطات ماهواره‌ای، تحلیل دقیق داده‌ها و حتی خطرات برای فضانوردان و سیستم‌های فضایی می‌شوند.

از آنجا که تاثیرات طوفان خورشیدی بر ماهواره‌ها و سیستم‌های فضایی می‌تواند بسیار جدی باشد، باید به به‌روزرسانی‌ها و هشدارهای لازم دقت و تدابیر احتیاطی لازم را اتخاذ کرد. برنامه‌های فضایی باید بررسی شوند تا برای مقابله با اینگونه حوادث آماده باشند و ابزار و تجهیزات مناسب مقابله با آنها فراهم و از خسارات ناشی از آنها جلوگیری شود.

 یک طوفان خورشیدی توسط چندین فضاپیمای مختلف در سال ۲۰۲۱ به ثبت رسید و امکان تحلیل تبعات ناشی از آن را ممکن کرد.
دانشمندان تاکید می‌کنند، طوفان‌های خورشیدی مستقیم روی زمین تأثیر می‌گذارند و مثال بارز آنها پیدایش شفق‌های شمالی است. این طوفان‌ها حتی می‌توانند منجر به اختلالات موقت در سیستم‌های ارتباطی و شبکه برق شوند. 

گزارش جدید ناسا که برخورد طوفان خورشیدی با فضاپیماها را شامل می‌شود، تاکید می‌کند همانطور که آژانس‌های فضایی مشغول برنامه‌ریزی ارسال فضانوردان به مدار هستند و برنامه‌ریزی‌هایی برای سفرهایی حتی فراتر از آن دارند، راه‌های نظارت بر طوفان‌های خورشیدی و تأثیرات آنها بسیار حیاتی است. این طوفان‌ها پتانسیل آسیب رساندن به انسان‌ها، ماهواره‌ها و فضاپیماها را دارند.

کالین ویلسون، دانشمند پروژه کشف مریخ آژانس فضایی اروپا نوشته است، تشعشعات فضایی می‌تواند خطری واقعی برای اکتشاف ما در سراسر منظومه شمسی ایجاد و ماموریت‌ها را مختل کند.

مأموریت‌های هلیوفیزیک ناسا از فضاپیماهای مختلف و متعددی استفاده می‌کنند تا درک عمیق‌تری از پدیده‌های فضایی به دست آورند و قادر به تحلیل رویدادهای خورشیدی و تبعات ناشی از آن با رها شدن ذرات در فضا باشند

مقاله اخیر ناسا نمونه کاملی از تلاش‌های انجام شده برای مطالعه تاثیرات طوفان‌های خورشیدی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر