سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران به کار خود پایان داد/ وزیر فرهنگ: سینمای انیمیشن را فعالتر میکنیم
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حامد علامتی مدیرعامل کانون، محمدرضا کریمیصارمی دبیرجشنواره به همراه داوران داخلی و خارجی، نامزدهای بخشهای مختلف، فیلمسازان، مسئولان و دستاندرکاران غرفههای بازار پویانمایی، علاقهمندان به هنر انیمیشن، اهالی فرهنگ و رسانه و نمایندههای سفارتخانههای روسیه، چین و شیلی، امیررضا مافی معاون پویانمایی سازمان سینمایی سوره نیز از حاضران در مراسم بودند.
این مراسم با سرود ملی و قرائت قرآن آغاز شد. پخش تیزری درباره غزه و فلسطین دیگر بخش مراسم بود. سپس نماهنگی برای احترام به تمام کودکانی که در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیدهاند و کودکانی که آواره شده و خانوادههای خود را از دست دادهاند، پخش شد.
الهام دارابی که اجرای این مراسم را به عهده داشت، روی صحنه حاضر شد و با خیرمقدم به تمام حاضران در سالن شهید بهنام محمدی، آنها را به تماشای تیزری از فعالیتهای سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران دعوت کرد. دارابی در ادامه عنوان کرد که امروز شاهد موفقیتهای بزرگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم و سینمای انیمیشن ایران حالش با اکرانهای موفق فیلمهایی، چون «لوپتو»، «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی»، «فیلشاه» و... بسیار خوب است، همچنین روز پویانمایی در تعداد زیادی از مراکز کانون برگزار شد و بچهها به تماشای آثار جشنواره نشستند. سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران با جمع بزرگی از نوجوانان برگزار شد و این نکته مشوقی برای ما در این دوره از جشنواره بود.
حمایت کانون از ساخت فیلم انیمیشن با موضوع فلسطین
سپس حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی سخنانی گفت: جشنواره بینالمللی پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهمترین رویداد جامعه فرهیخته انیمیشن ایران است. اهتمام دولت جمهوری اسلامی به ویژه دولت آقای رئیسی توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان است و این موضوع در قالب جشنواره بینالمللی انیمیشن ظهور و بروز دارد.
علامتی ادامه داد: در حالی سیزدهمین جشنواره بینالمللی انیمیشن را برگزار میکنیم که جمهوری اسلامی ایران سالها با تحریم و محدودیتهای مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم میکند، اما پیشرفت ایران در حوزه انیمیشن نمونهای از هزاران پیشرفت ایران در حوزههای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری است که با توجه به همه محدودیتها و تحریمها از سوی جوانان این مرز و بوم رقم خورده است که جلوههایی از آن را در جشنواره پویانمایی میبینیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری بیان کرد: انیمیشن قالب قدرتمندی در انتقال پیام است. هنرمند تلاش میکند تا محتوا را به پیام تبدیل کند و وقتی با قدرت تصویر انیمیشن در هم میآمیزد ضریب نفوذ و ماندگاری آن چندین برابر میشود. تصویرسازی بصری قدرتی چند برابری در برابر تصویرسازی کلامی دارد. قصه یک نوع ارائه هنرمندانه است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این بخش هم از سابقه و کارنامه درخشانی بهرهمند است، اما وقتی قصه با تصویر تبدیل به انیمیشن میشود، دیگر میزان تأثیرگذاری آن قابل مقایسه با تصویرسازی کلامی نیست.
وی تاکید کرد: قالب انیمیشن بستر بسیار خوب و مناسبی برای چرخش و بازیگری خیال در یک نظم هنری است. وقتی ما بتوانیم خیال را با انیمیشن در هم بیامیزیم. در واقع عنصر خیال در یک نظم هنری پدیدههای دور از هم را گردهم میآورد و وقتی به قالب انیمیشن دربیاید تأثیرگذارتر و مانا میشود. تخیل ایجاد حسی برای برانگیختن احساس مخاطب است. اینها وقتی بر بستر انیمیشن مینشیند به صورت تصاعدی پیام را موثرتر و ماناتر میکند.
این مدیر فرهنگی بیان کرد: آنچه در جشنواره میبینیم این است که ما در تکنیک و هنر به کارگیری از قالب انیمیشن در کشورمان به یک بلوغ خوبی رسیدهایم. این که هنرمند ما از همه ظرفیتهای فنی، تکنیکی، با کاربست تخیل و ریتم اثرش را جذابتر و پرکاربردتر میکند، اما یک عنصر جدی در این میان خلا و کمبودش احساس میشود، اما در هنر تصویر تلاش میکنیم تا یک محتوایی را به پیام تبدیل کنیم. در این مسیر از ظرفیت انیمیشن استفاده میکنیم برای این که در جذابترین شکل بتوانیم پیام را به مخاطب منتقل کنیم. مسأله اساسی این است که ما برای پیام چه فکر و اندیشهای داریم؟ تمرکزی که در جشنواره انیمیشن دیده میشود رشد جدی توانمندیهای تکنیکی تولیدکنندگان است، اما ما در عرصه پیام چه کردهایم؟
وی تصریح کرد: ارزیابی بنده این است که ما در عرصه پیام و آنچه میخواهیم با قالب انیمیشن بگوییم بسیار خلا داریم و ضعف آن به خوبی دیده میشود. برخی از پویانماییها فاقد سناریوی منسجم است. وقتی فقر سناریو داریم تکنیک هم هدر میرود. ما از تکنیک به عنوان یک ارزش افزوده بهرهگیری میکنیم برای این که بتوانیم محتوا و پیامی را منتقل کنیم. حال در تکنیک پیش افتادهایم و در محتوا جاماندگی جدیای دیده میشود.
علامتی گفت: این که انیمیشنها در حوزههای مختلف مانند دینی و یا ارزشهای انقلاب اسلامی یا بخشهای دیگر که نتوانستهاند پر رنگ حضور داشته باشند، یعنی ما در این بخش سرمایهگذاری نکردهایم. جشنواره انیمیشن کانون نباید تکنیکزده شود بلکه باید تعادل بین محتوا و تکنیک را رعایت کند. این تعادل است که اهداف ما را محقق میکند. نویسندگان و طراحان سناریو در این بخش باید به کمک انیمیشنسازها بیایند. این خلا مشهود است و قابل چشمپوشی نیست.
وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای این جهشها و این ترمیمهاست. جشنواره با فراهمسازی بستری شایسته برای تبادل اندیشهها و آموختهها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار و کشف توانمندیها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی، همچنین گسترش تواناییها با طرح تکنیکها و نگرشهای تازه برای دستیابی به کیفیتی افزونتر به دنبال شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی ایران به جهانیان است و در بالندگی و جایگاه کنونی این هنر صنعت تأثیر بسزایی داشته و دارد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران شاهد حضور آثار زیادی از کشورهای جهان بودیم. آثار ثبت شده در دبیرخانه جشنواره در بخش ایران ۵۲۴ اثر، در بخش بینالملل ۱۰۳۴ اثر و در بخشهای نمایش ویژه و چشمانداز ۱۱۲ اثر بود. در مجموع بیش از ۴ هزار دقیقه اثر در سالنهای نمایش تهران و اصفهان، طی روزهای جشنواره به نمایش درآمد. همچنین در «روز پویانمایی»، بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار شهری و سیار روستایی برای دومین سال پیاپی به تماشای فیلمهای منتخب پویانمایی ۱۳ دوره جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران نشستند. در این دوره ۵۳ پایاننامه نظری به بخش علمی دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. از دیگر ثمرات سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران تولید محتوای علمی و رونمایی از پنج کتاب تخصصی در حوزه پویانمایی بر آمده از دل پایاننامههای برتر است.
وی عنوان کرد: همچنین در هشتمین بازار ملی پویانمایی تهران ۲۸ استودیو و دانشگاه هنری حضور داشتند. تولید روزافزون انیمیشنهای بلند سینمایی و نقش آن در رونق سالنهای سینما در چند سال اخیر و حضور پررنگ انیمیشن ایران در خارج از مرزها، پویانمایی ایران را تبدیل به پدیدهای غرورآمیز کرده و امروز در آیین پایانی سیزدهمین دوره از جشنواره، میتوان با افتخار اعلام کرد که کشورمان در این عرصه به خودکفایی رسیده است.
علامتی گام بعدی در این مسیر را همراه شدن با فناوری روز دانسته و تاکید کرد: توجه به زیباییشناسی بصری و مهمتر از همه بهرهبرداری از فرهنگ و متون کهن و غنی ایرانی و اسلامی است تا انیمیشن ایران را به مقولهای جریانساز در عرصه جهان تبدیل کند و ارزشهای والای ایرانی اسلامی را به جهانیان بنمایاند. انیمیشن ایران، چشم به افق آینده دارد.
این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهایش به موضوع جنایات اسرائیل در غزه اشاره کرده و گفت: امسال ما غم جنایات غزه بر سینهمان سنگینی میکرد. در تلاش بودیم که بخشی از جشنواره به صورت فعال نه منفعل به این موضوع حساس بپردازد. در نشستی که با فیلمسازان و همینطور مسئولان فرهنگی داشتیم درباره غزه و نقش سینماگران و فیلمسازان در حوزه غزه گفتگو کردیم و مقرر شد در سال آینده با حمایتهای مختلف فیلمهایی با موضوع غزه و فلسطین ساخته بشود و سندی بشود برای ثبت در تاریخ که هم جنایات رژیم اشغالگر قدس را حکایت کند هم مظلومیت مردم غزه را که سختترین روزهای خود را میگذرانند. این بخش بسیار ویژه بود و امیدواریم دیگر فعالان عرصه فیلم و سینما و پویانمایی به این جریان بپیوندند.
علامتی همچنین به حضور پرتعداد کشورها و آثار انیمیشن خارجی در این دوره جشنواره اشاره و بیان کرد: ما مفتخریم که امروز یک سوم کشورهای جهان به این جشنواره باشکوه و ارزشمند توجه ویژه دارند؛ پرچمهایی که روی سن میبینید مربوط به کشورهایی است که در این دوره حضور داشتند و نشان از اهمیت جشنواره پویانمایی تهران در جهان دارد. به امید روزی که ایران اسلامی به زودی در قله پویانمایی جهان بایستد.
وی در بخش پایانی سخنانش درباره افق پیش روی جشنواره پویانمایی تهران بیان کرد: سیزدهمین دوسالانه پویانمایی تهران با همه فراز و فرودش به ایستگاه پایانی رسیده است. در اینجا لازم است از همه دستاندرکاران این جشنواره تشکر کنم، اما رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توجه ویژه به مخاطب خود یعنی کودکان و نوجوانان است. امیدوارم در سیاستگذاری جشنواره بعدی به صورت ویژه این موضوع پر رنگ شود و ما شاهد گامهای موثری در این زمینه باشیم.
سینمای انیمیشن را فعالتر میکنیم
در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور روی صحنه گفت: خوشحالم که در این ایام پربرکت و در آستانه حلول ماه رمضان در آیین پایانی جشنواره حاضر شدم، خدای متعال را سپاسگزارم که فرهنگ و هنر در بهترین دوره تاریخی خودش قرار دارد و رونق در بالاترین حد خودش قرار دارد و ما در تمامی حوزهها با حضور پررنگ هنرمندان و مخاطبان فعالیم. این نشان میدهد که جامعه ما یک جامعه چند هزار ساله فرهنگی است که در هر گوشه و کنار یک سرزمین کهن، استعدادهای پرفروغی وجود داد.
وی در این آیین که شامگاه روز ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: شعار دولت عدالت فرهنگی است و این بدان معناست که در تمام کشور امکان رشد و نمو برای جوانان وجود داشته باشد. دولت سعی دارد فعالیتهای فرهنگی هنری و آموزشی را برای تمام دانشآموزان رقم بزند.
اسماعیلی کانون را یک سازمان هنر پایه دانست و گفت: کانون به خوبی بهوظیفه خود عمل میکند و در طول سال جشنوارههای متنوعی مانند پویانمایی، نمایش عروسکی، قصهگویی و... را برگزار میکند. ما در وزارت ارشاد بنا داریم که سینمای انیمیشن را فعالتر کنیم. خوشحالیم که این جشنواره با تصویب بنیاد پویانمایی همزمان شد و ما شاهد فصل نویی در حوزه پویانمایی در ایران خواهیم بود که در حوزههای آموزشی و هنری از آن استفاده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: درخشش در حوزه سینمای انیمیشن روزافزون است، نمونه آن هم انیمیشن «بچه زرنگ» است که توانست بالغ بر ۲ میلیون مخاطب و نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد. این نکته که میگویند گیشه صرفا برای سینمای کمدی است، با فروشهای این انیمیشن نقض شد. از کانون ممنونیم که چرخه صنعتی «بچه زرنگ» را فعال کرده است، باید بتوانیم که شخصیتهای متنوعی برای کودکان مانند «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» بیافرینیم که این مساله دور از دسترس نیست و کانون توانایی این مهم را در سالها فعالیت خود نشان داده است.
وزیر فرهنگ در پایان سخنانش گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت هنرمندان سینمای انیمیشن و به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر خواستار فعال شدن یک جریان پویا و جوان در حوزه سینمای انیمیشن هستیم.
بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی:
در ادامه بیانیه هیات داوران بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی قرائت شد.
هیأت داوران بخش دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی مجید اسماعیلی، فرهاد فلاح، حامد کاتبی» سپس جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
برای اهدای تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش دینی، داوران هیچ اثری را شایسته دریافت تندیس طلایی ندانستند.
- تندیس طلایی به بهترین کارگردان در بخش دینی/ برزخ/ محمدجواد جعفری/ به دلیل کارگردانی درخشان، تکنیک اجرایی قوی و محتوای عمیق و تاثیرگذار، استفاده از تکنیکهای کارگردانی خلاقانه، به جذابیت و پویایی انیمیشن افزوده است ریتم و تمپوی انیمیشن به گونهای تنظیم شده است که مخاطب را تا انتها با خود همراه میکند
- تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی/ بیپلاک/ اسماعیل یوسفی/ برای به تصویر کشیدن روایتی ساده و تاثیرگذار از حماسه دفاع مقدس
- دیپلم افتخار/ داود و جالوت/ سعید سروش مهر/ برای به تصویر کشیدن روایتی ساده و کودکانه، با استفاده از شخصیتهای دوستداشتنی و لحنی طنز، داستانی حماسی و اموزنده
- دیپلم افتخار/ پیش از بهشت/ احمد حیدریان/ برای روایتی شاعرانه و هنرمندانه در مورد بی خانمان کردن کودکان و نوجوانان فلسطین
همچنین هیات داوران در بخش دینی فیلم «داود و جالوت» و در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی فیلم «پیش از بهشت» را شایسته دریافت دیپلم افتخار دانستند.
در ادامه پس از اهدای جوایز بخش دینی و ارزشهای انقلابی، ویدئویی به پاسداشت فعالیتهای مهدی امامی، از مستندسازان جشنواره پویانمایی تهران که به تازگی در یک صانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت، پخش شد.
بخش دانشجویی:
در ادامه بیانیه هیأت داوران بخش دانشجویی سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران قرائت شد. در متن این بیانیه آمده است: پویانمایی یکی از عرصههای تبلور خلاقیت است. خلاقیتی که توامان از واقعیت نشات گرفته و خیال را بارور میسازد. تخیل جوان بستری است تا این همنشینی بروز و تجلی دوچندان داشته باشد. ذهن جوان که با جستن دانش نیز همراه میشود، بالندگی این عرصه را سرعت بخشیده و رنگی به دور از روزمرگی به آن میبخشد.
هیأت داوران بخش دانشجویی سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران بهرام عظیمی، امینرضا لطفعلیزاده، رامتین شهبازی» حمیدرضا حافظی و سمیه سادات اسماعیلی برای اهدای جوایز روی سن حاضر شدند.
سپس جوایز بخش دانشجویی به شرح زیر اهدا شد.
- تندیس طلایی به بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی/ خرمگس/ سید علیرضا وزیری/ به خاطر کارگردانی بدون نقص و خلاقانه با یک دکوپاژ عالی
- تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی/ ارائه/ فریبا عبدالخانی/ به خاطر ایدهای خاص با فیلمنامهای جذاب و تاثیرگذار
- تندیس طلایی به بهترین انیماتور در بخش دانشجویی/ پایان تابستان/ تارا عطارزاده/ به خاطر جانبخشی حرفهای و باورپذیر با زمانبندی دقیق
- دیپلم افتخار/ دخترای ننه دریا/ سحر غفوریان/ به خاطر قصهای زیبا با کاراکترهای بانمک در انیمیشنی خلاقانه
- دیپلم افتخار/ تنها آرزو/ سید علی موسوی، شیرین انجیدنی/ به خاطر موضوعی تاثیرگذار در انیمیشنی با رعایت اصول حرفهای یک انیمیشن کوتاه
بخش پایاننامههای برتر:
در ادامه این مراسم فرخ یکدانه به نمایندگی از اعضا بیانیه هیات داوران بخش پایاننامه را قرائت کرد. هیأت داوران پایاننامههای برتر؛
محمدرضا حسنایی، فرخ یکدانه، مهدی کشاورز افشار» سپس جوایز بخش پایاننامههای برتر به شرح زیر اهدا شد:
- تندیس طلایی بهترین پایاننامه نظری و هزینههای چاپ و انتشار پایاننامه به صورت کتاب/ منصوره مولوی/ دانشگاه تربیت مدرس/ موضوع: سهمیابی از تجارت فیلم برونمرزی با تمرکز بر تولید مجموعهسازی انیمیشن
- دیپلم افتخار/ فروغ السادات شفیعی/ دانشگاه تربیت مدرس/ موضوع: راهبردهای کلیدی اصول متحرکسازی محدود در تولید انیمیشن تلویزیونی با رویکرد جذب و تداوم ارتباط بیننده نوجوان بر اساس نظریه مخاطبشناسی
- دیپلم افتخار/ ریحانه اقبالی/ دانشگاه هنر ایران/ موضوع: مطالعه قابلیت افسانههای عامیانه پهلوانی ایرانی به منظور اقتباس در انیمیشن با تاکید بر طراحی شخصیت قهرمان
بخش مسابقه ایران:
در ابتدای این بخش بیانیه هیأت داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران توسط اسماعیل شرعی قرائت شد. هیأت داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران؛ هدی اثنیعشری، سیدعارف علوی، شهرام خوارزمی، اسماعیل شرعی، امید خوشنظر»
در ادامه جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
- تندیس طلایی به فیلم اول/ در سایه سرو/ حسین ملایمی و شیرین سوهانی/ فیلم کوتاه/ برای روایتی تاثیرگذار و قدرتمند از اسیبهای پس از جنگ
- تندیس نقرهای به فیلم دوم/ پر/ صادق جوادی/ فیلم کوتاه/ برای چیرهدستی در به کارگیری امکانات روایی سینمای انیمیشن
- تندیس برنزی به فیلم سوم/ آسمان دوستداشتنی/ امیر مهران/ فیلم کوتاه/ برای فضاسازی منحصر به فرد احساسات انسانی
- تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان / آوازهای جنگل (روز برفی) / امیر سحرخیز/ کودک و نوجوان/ برای بازآفرینی اثری نوستالژیک متناسب با ویژگیهای مخاطب امروز
- تندیس طلایی به بهترین اثر سریالی/ با بابام (جدول ستاره) / زینب بدری/ سریالی/ برای توجه به ویژگیهای روانی مخاطب خردسال در تولید اثری مناسب این گروه سنی
- تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ نوروز ۱۴۰۰ و مجموعه آثار عقیل حسینیان/ عقیل حسینیان نسب/ تبلیغاتی/ برای جستوجوی مداوم در پیوند زدن قابلیتهای استاپموشن و تبلیغات
- تندیس نقرهای به بهترین فیلم تجربی/ بُنکو/ شهزاد مشایخی/ فیلم تجربی/ به دلیل توجه به عناصر بصری بومی و ملی
- تندیس نقرهای به بهترین دست اورد فنی و هنری/ سمپاش/ فرنوش عابدی/ فیلم کوتاه/ برای استفاده از زیباییشناسی استاپموشن در جهت غنیتر شدن تکنیک سهبعدی
- تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه/ دشت گلهای زرد/ حسین آقامحمدی/ فیلم کوتاه/ برای توجه به خانواده با رویکردی شاعرانه و لطیف به تروما
- تندیس طلایی به بهترین پویانما (انیماتور) / در سایه سرو/ آزاد معروفی، حسام جواهری، حسین ملایمی، ریحانه میرهاشمی، سپهر مؤمنی، مهدی ترابی / فیلم کوتاه/ برای جانبخشی استادانه در راستای ایجاد حس همذاتپنداری
- تندیس طلایی به بهترین فضاسازی/ ده سالگی/ حمیدرضا برخورداری/ فیلم کوتاه/ برای خلق فضایی نو در تکنیک استاپموشن ایران
- تندیس طلایی به بهترین موسیقی/ آسمان دوستداشتنی/ پژمان خلیلی/ فیلم کوتاه/ برای شناخت هوشمندانه تصویر و ارکستراسیون، جهت ایجاد موسیقی شکوهمند
- تندیس طلایی به بهترین صداگذاری/ کلنل/ زهره علیاکبری/ فیلم کوتاه/ برای تبحر در به کارگیری امکانات صداسازی برای خلق فضای صوتی ذهنی
- تندیس نقرهای بهترین طراحی کاراکتر/ در سایه سرو/ حسین ملایمی و شیرین سوهانی/ فیلم کوتاه/ برای خلق شخصیتهای ایرانی بدیع با رویکردی به اقوام
- تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ بچه زرنگ/ حامد جعفری/ فیلم بلند/ برای ایرانیسازی تکنولوژی سه بعدی کامپیوتری و موفقیت چشمگیر در جلب توجه مخاطب
- جایزه ویژه هیات داوران/ زمین بازی/ سمانه اسدی/ فیلم کوتاه/ برای پرداخت هنرمندانه و لطیف به موضوع اهدای عضو
- جایزه ویژه رئیس جشنواره/ پیش از بهشت/ احمد حیدریان/ دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی/ برای روایتی شاعرانه و احساسی در مورد بیخانمان کردن کودکان و نوجوانان فلسطین
- جایزه ویژه دبیر جشنواره/ دکتر محمدصادق باطنی/ برای حمایت صادقانه از اکران فیلمهای سینمای پویانمایی ایران، پسر دلفینی، لوپتو، بچه زرنگ و مسافری از گانورما
- دیپلم افتخار برای فیلمنامه/ داستانی برای محسن/ حسین زنگنه/ فیلم کوتاه/ برای نگاه شاعرانه و شخصی به موضوع جنگ
- دیپلم افتخار به عنوان دستاورد فنی و هنری/ موسی کو تقی/ عقیل حسینیان نسب/ فیلم کوتاه/ برای تلفیق چیرهدستانه فضای لایو اکشن و انیمیشن
- دیپلم افتخار در بخش کودک و نوجوان/ لالایی/ بابک نکویی/ کودک و نوجوان/ برای اهتمام در ایرانیسازی فضای انیمیشن کلاسیک
- دیپلم افتخار در بخش تبلیغاتی/ تیزر بیمه زنان خانهدار/ علیرضا پورشکوری/ تبلیغاتی/ برای رویکردی ظریف در پرداخت زنانه موضوع بیمه زنان خانهدار
نیاز به سند ملی پویانمایی داریم
در ادامه این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با حضور روی صحنه عنوان کرد: خیلی خشنود و خوشبختم که در جمع هنرمندان حاضر شدم، بهتر از من میدانید که بخش قابل توجهی از زمان کودکان و نوجوانان به مشاهده انیمیشن میگذرد و در حقیقت انیمیشن بخشی از سبک زیستی آنهاست. بخش بزرگی از قدرت تخیل آنها از طریق انیمیشن شکل میگیرد و انیمیشن در پروراندن استعدادها و هویتیابی آنها نقش بهسزایی دارد. بسیاری از آنها شخصیتهای انیمیشن را الگوی زندگی خود میکنند و در این قالب تهاجمهایی هم صورت میگیرد.
وی ادامه داد: اگر چه در سالیان پس از انقلاب، آثار فاخر انیمیشن تولید شده است، اما باید پذیرفت که به یک مکتب انیمیشن با توجه به فضای فرهنگی ایران دست نیافتهایم و سالهاست که شاهد آثار وارداتی هستیم. این مساله نیاز به این مکتب را بیشتر از قبل میکند و در همین جهت بنیاد ملی پویانمایی ایران یک اتفاق فرخنده در این حوزه خواهد بود.
صحرایی اظهار کرد: معتقدم اکنون که بنیاد ملی پویانمایی شکل گرفته نیاز به سند ملی پویانمایی داریم که نیاز است به سند ملی آموزش پرورش توجه شود. در سند ملی تحول آموزش و پرورش شش ساحت مورد توجه قرار گرفته است که دانشآموزان را خلاق، ایراندوست و باسواد بار خواهد آورد.
وی ادامه داد: شاهد آن هستیم که آموزههای اصیل ایرانی در دیگر انیمیشنها وجود دارد و باید در شکل گیری و تولید آثار انیمیشن از آنها استفاده کنیم.
این وزیر دولت سیزدهم تاکید کرد: سیاست ما تقویت هنرستانها به ویژه در حوزه انیمیشن است. در حال حاضر هزار دانشآموز در هر استان در مکتب انیمیشن فعالیت میکنند که معمار سینمای انیمیشن آینده ایران هستند.
وی در ادامه گفت: در همین راستا به بهانه آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بینالمللی تهران پیشنهاد میکنم که بیش از هر چیزی به سناریو و توجه به محتوا، فارغ از توجه به تکنیک و فرم توجه شود. نکته دوم توجه به قهرمانان ملی است، نکته دیگر آن که همانند جشنواره قصهگویی، توصیه میکنم که استودیوهای پویانمایی از تمرکز در تهران به سطح تمام کشور گسترش یابد.
بخش سیفژ:
سپس جایزه ویژه سیفژ به فیلم «جایگزین» ساخته عبدالله علیمراد از ایران اهدا شد.
بخش بینالملل:
در ادامه بیانیه هیات داوران بخش بینالملل توسط پدرو سرازینا قرائت شد.
تندیس نقرهای به فیلم دوم/ بستیا/ هوگو کواروبیاس/ شیلی/ برای استفاده از مواد عجیب، شخصیتهای غنی در بازنمایی قویترین بیانات احساسی، طراحی صدای خوب، شخصیت اصلی که با ما و ترسهایمان مواجه میشود و داستانی که از محدودیتهای انسانیت عبور میکند
تندیس برنزی به فیلم سوم/ آپارتمان سگ/ پریت تندر/ استونی/ برای اشتیاق به زندگی و توانایی لذت بردن در شرایط ناامیدکننده
تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ شلغم/ پیره سیگوس، سیلیا سارپو/ استونی/ تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان تعلق میگیرد به فیلم شلغم برای بازآفرینی خلاقانه داستانی قدیمی با تکنیک و زیباییشناسی غیرمنتظره، استفاده از مواد پارچهای که بر خاص بودن ان تاکید میکند و شخصیتهای خارقالعاده
تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی/ نام من ادگار است/ فیلیپ دیویاک/ چکواسلواکی/ برای داستان و طنز فیلم، صداگذاری ساده و تاثیرگذار و زمانبندی حرکات با امضای منحصر به فرد کارگردان
تندیس طلایی به بهترین اثر سریالی/ افسانه موشهای قطبی/ سدریک لاشنو/ فرانسه/ برای ایدههای بسیار، استفاده خلاقانه از فیلم در فیلم، قسمتی بسیار زیرکانه و طنازانه که به خوبی و با ریتمی مناسب ساخته شده است
تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ بیمه زنان خانهدار/ علیرضا پورشکوری/ ایران/ برای کیفیت انیمیشن و تلفیق عکاسی با انیمیشن طراحی شده
تندیس نقرهای به بهترین اثر تجربی/ ووک ژورموویک/ کرواسی، آلمان/ برای نمایش علاقه به حرکت در ورزش، افشای ریتم توقف ناپذیر زندگی مدرن و سبک بیانگر و هیجانانگیز انیمیشن
تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ تونی، شلی و چراغ جادو/ فیلیپ پوشیواج/ جمهوری چک، اسلوواکی، مجارستان/ برای شخصیتهایی که به خوبی پرداخته شدهاند و نمایش زیبایی و صمیمیت در قلب انسانها و اعتماد به یکدیگر
تندیس نقرهای به بهترین دستاورد فنی و هنری/ در پرواز/ اندری جوبچیک/ لهستان
جایزه ویژه هیات داوران/ وقتی که غمگینم/ لیلت التونیان/ ارمنستان – فرانسه
دیپلم افتخار/ اشکهای رود سن/ فرانسه/ یانیس بِـله، الیوت برنار، نیکولاس مایور، اتیِن مولَن، هادرین پینو، لیزا ویسنته، فیلیپین سینگر، الیس لتَیور/ برای فیلمی با لایهبندی عالی و شیوه آزموده آن برای تلفیق رویکردهای مختلف از مستند تا موزیکال و صحنه استعاری پایانی که قدرت پذیرش و تحمل ما در برابر وحشت را نشان میدهد
دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ هاروی/ ژانیس نادو/ کانادا، فرانسه/ برای ارائه برشی از زندگی یک کودک، طراحی عالی، نمایش احساسات قوی در سادهترین لحظات و تاثیر بر مخاطب با استفاده از خردورزی در برخورد با از دست دادن
دیپلم افتخار/ در سایه سرو/ حسین ملایمی، شیرین سوهانی/ ایران/ برای طراحی خارقالعاده و حرکات نرم و کنترل شده انیمیشن و پیام ایثار برای هدفی والاتر
بخش آسیفا:
آخرین جوایز مربوط به بخش انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) بود که بیاینه آن توسط مهدی خرمیان قرائت شد.
تندیس آسیفا به محمدرحیم بختیاری برای یک عمر تلاش در زمینه فیلمبرداری و ساخت آرماتور و عروسک استاپموشن اهدا شد.
جایزه ویژه دبیر جشنواره: جایزه ویژه دبیر جشنواره به الکسی دمین (داور بخش بینالملل) از روسیه و همچنین محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید و پویا برای حمایت صادقانه از اکران فیلمهای سینمای پویانمایی ایران، پسر دلفینی، لوپتو، بچه زرنگ و مسافری از گانورما اهدا شد.در پایان این مراسم با یادی از زندهیاد وجیهالله فردمقدم، تیزری با نگاهی به آینده جشنواره پخش شد.
انتهای پیام/