افزایش رضایت شغلی معلمان پس از دانشآموختگی در دوره تحصیلات تکمیلی
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بنا به تعبیری عمومی، تربیت معلم فرآیندی برای بهبود شیوههای تدریس است و از معلمان مشتاقی که خواهان ادامه تحصیل هستند، در طول تحصیلات تکمیلی آنها، دعوت میشود تا عملکرد تدریس و شرایط کاری خود را بهبود ببخشند؛ بنابراین، انتظار آنان از دوره تحصیلات تکمیلی خود این است که پس از دانشآموختگی بتوانند میزان رضایت شغلی خود را نیز افزایش دهند.
«پِرِز فوئنتس» (Pérez Fuentes)، کارلوس آلفردو (Carlos Alfredo) و همکارانشان در مقالهای پژوهشی کوشیدهاند با رویکردی کمی و با طرح پژوهشی غیرتجربی، مقطعی و مبتنی بر سنجش همبستگی به این پرسش پاسخ دهند که آیا سطح رضایت شغلی معلمان شاغل پس از دانشآموختگی از مقطع کارشناسی ارشد در رشتهٔ تعلیم و تربیت افزایش مییابد؟ آنها سپس میخواهند بررسی کنند که آیا متغیرهای جمعیتشناختی با سطح رضایت شغلی همبستگی دارد یا نه.
پژوهشگران برای گردآوری داده از مقیاس رضایت شغلی معلمان (Job Satisfaction Scale for Teachers - ESLA) استفاده کردند که پایایی درونی آن برابر با ۸۸/۰ در آلفای کرونباخ است. نتایج پژوهش نشان میدهد که معلمان پس از دانشآموختگی در مقطع کارشناسی ارشد در علوم تعلیم و تربیت، سطوح بسیار بالاتری از رضایت شغلی را به دست میآورند و میزان رضایتمندی آنان از شغلشان بین بالا و متوسط متغیر است. این امر تأیید میکند که کسب مهارت و صلاحیت بیشتر و بالا رفتن توانایی معلم، همچون سایر مشاغل، منجر به بالا رفتن میزان رضایت شغلی میشود.
شکل – سطح رضایت شغلی. اطلاعات مربوط به رضایت شغلی معلمان ارائه شده است. ۰درصد رضایت شغلی کم؛ ۴۷ درصد رضایت شغلی متوسط؛ ۵۳ درصد رضایت شغلی بالا.
آزمون فرضیههای آماری با روش آمار استنباطی تأیید میکند که معلمان شاغل پس از دانشآموختگی در دوره تحصیلات تکمیلی خود، سوای از جنسیت، شکل استخدامی، مدرک دکتری، نوع قرارداد نوع کار یا موسسهٔ آموزشی که در آن کار میکنند، از رضایت شغلی متوسط و بالایی برخوردار خواهند بود.
انتهای پیام/