صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابلاغ آزمایشی «الگوی مدرسه در تراز سند تحول» به مدارس از اول دی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، از ابلاغ آزمایشی «الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» و «الگوی ارزیابی مدارس در تراز سند تحول بنیادین» به مدارس از اول دی‌ماه خبر داد.
کد خبر : 884366

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی محبی با حضور در مراسم نکوداشت هفته پژوهش و تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر برتر اظهار کرد: الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و الگوی ارزیابی مدارس در تراز سند تحول بنیادین را به سرانجام رسانده و نهایی کردیم و از اول دی‌ماه به‌صورت آزمایشی و داوطلبانه برای مدارس ابلاغ می‌شود.

وی درعین‌حال تأکید کرد: جامعه هدف ما برای الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تمام مدارس کشور هستند و ما قائل به مدرسه انتخابی نیستیم چراکه تمام مدارس کشور، جامعه هدف سند تحول بنیادین هستند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، بابیان اینکه مسیر اجرا و تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، بیانیه گام دوم و سند تحول دولت انقلابی آموزش‌وپرورش است، توضیح داد: مسیر اجرای این سه سند در آموزش‌وپرورش نیز مدرسه است و در مدرسه باید تحول همه جانبه رخ دهد.

محبی با یادآوری اینکه الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پنج بعد، این ابعاد را دارد عنوان کرد: نخستین بعد آن‌که مهم‌ترین بعد است، به مدیریت و رهبری بازمی‌گردد. مدیریت و رهبری در مدرسه باید متحول شود و باید اختیار تأمین منابع و انتخاب عناصر را به مدرسه دهیم. بعد دوم، کنشگران اساسی نظام تعلیم و تربیت یعنی معلمان، همیاران، والدین، دانش آموزان و جامعه محلی است که باید به همه این موارد فکر کنیم.

وی افزود: بعد سوم به محیط تربیت اعم از محیط فرهنگی و محیط فیزیکی بازمی‌گردد. نمی‌شود در آپارتمانی که شبیه به مدرسه نیست و یا درجایی که فضا و فرهنگ آن تناسبی با تعلیم و تربیت ندارد کار تحولی انجام داد. بعد چهارم مربوط به برنامه درسی و تربیتی است. وزارتخانه آموزش‌وپرورش باید میدان را در بخش زیادی از برنامه درسی به مدرسه بسپارد، استاندارد‌ها را تعیین کند و اختیار را به مدرسه و معلم دهد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش پنجمین عامل مؤثر در الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را پاسخگو کردن مدرسه عنوان کرد و ادامه داد: پاسخگو کردن مدرسه از طریق ترسیم استاندارد‌ها در حوزه دانش آموزان نیز دیگر عامل است؛ به این معنا که ما چه دانش‌آموزی لازم داریم؟، همکاران ما در مدرسه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند تا مدرسه را با آن استاندارد‌ها بسنجیم و اینکه همکاران چه میزان تعلق به مدرسه دارند نیز مهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر