صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناسا با فناوری چاپ سه‌بعدی نازل موشک می‌سازد

ناسا برای مأموریت‌های فضایی عمیق به ساخت نازل‌های موشک با پرینت سه‌بعدی روی می‌آورد.
کد خبر : 875820

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا در حال بررسی استفاده از نازل‌های موشک با پرینت سه بعدی برای ماموریت‌های فضایی عمیق است.

این نوع نازل‌ها کارکرد دقیق و بسیار مهمی برای سفر‌های فضایی عمیق دارند. چاپ سه بعدی مایع سری بخش تزریق موشکی، باعث کاهش وزن، گرما و میزان سرب می‌شود.

نازل‌ها وظیفه تنظیم جریان گاز‌های مشتعل در دستگاه‌های احتراق را برعهده دارند و از این جهت نقش حیاتی در عملکرد موشک‌ها دارند، اما چاپ این نوع نازل‌های راکت با استفاده از فناوری سه بعدی، امکانات و مزای بسیاری دارد. این روش چاپ نیازمند مواد خاصی است که بتوانند در خلأ آب‌بندی شود و هم‌چنین فشار و دما‌های بسیار بالا را تحمل کند. با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، نازل‌ها می‌توانند به طور دقیق طراحی و ساخته شوند و این روش قابلیت تغییر شکل و هندسه نازل‌ها را بهینه می‌کند.

ناسا با این روش قادر است میزان دما و فشار گاز را تنظیم کند و تخمین بزند به چه نحوی مناسب‌ترین جریان گاز را برای دستیابی به کارایی بیشتر و دریافت هدف موردنظر تولید کند.

همچنین استفاده از نازل‌های چاپ سه بعدی، امکان بهینه سازی وسایل سازمان دهنده سفر‌های فضایی را فراهم می‌کند و به احتمال زیاد هزینه‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

این تحقیق‌ها و آزمایشات نشان می‌دهد که استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در ساخت نازل‌های راکت، قدمی بزرگی در جهت بهبود عملکرد موشک‌ها و سفر‌های فضایی عمیق به فضا است که بهترین راه برای مطابقت با اهداف جدید ناسا برای اکتشاف فضا و ماموریت‌های عمیق در آینده خواهد بود.

جرم در فضاپیما‌ها موضوع کلیدی و مهم است و آلومینیوم تقریباً یک ماده ایده آل برای انتخاب ساخت ابزار فضایی است؛ چگالی کمتری دارد و می‌توان از آن برای قطعات با استحکام بالا و سبک وزن استفاده کرد. با این حال، این فلز در برابر گرما عالی نیست و در حین جوشکاری ترک می‌خورد. علاوه بر این، یک نازل موشک معمولی ممکن است به هزار یا بیشتر قطعه جوش داده شده نیاز داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر