صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۲ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲

پیشنهاد وزیر آموزش‌وپرورش برای برگزاری امتحانات همه دروس به‌صورت نهایی

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اگر بخواهیم امتحانات برخی دروس را نهایی و برخی را غیرنهایی برگزار کنیم، ارزش برخی از دروس را از بین می‌بریم؛ لذا پیشنهاد می‌شود امتحان همه دروس به‌صورت نهایی برگزار شود.
کد خبر : 866850

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هزار و سی و یکمین (۱۰۳۱) جلسه شورای عالی آموزش‌وپرورش با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهاد‌های خود را درباره مسائل مختلف آموزش‌وپرورش ازجمله تهیه گزارش از وضع دروس عمومی در مدارس کشور و توجه جدی به کیفیت و اثربخشی آن‌ها و... بیان کردند.

پیشنهاد برگزاری امتحانات همه دروس به‌صورت نهایی

در این جلسه رضامراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش با ارائه گزارشی از فعالیت‌های آموزش‌وپرورش با طرح چند سؤال اظهار کرد: دیپلم آموزش عمومی به‌مثابه چیست؟ آیا تصدیقی برای ورود به دانشگاه و یا گواهی داشتن چند مهارت برای زندگی؟ اگر بخواهیم ۶ ساحتی عمل کنیم آیا برنامه‌های آموزشی ما برای ۶ ساحت آماده شده است؟
وی با اشاره به دستور کار شورا عالی اضافه کرد: اگر بخواهیم امتحانات برخی از دروس را نهایی و برخی را غیر نهایی برگزار کنیم با این کار ارزش برخی از دروس را از بین می‌بریم؛ لذا پیشنهاد می‌شود امتحان همه دروس به‌صورت نهایی برگزار شود.

آزمون را نباید برای دانش‌آموزان سخت کرد

صحرایی ادامه داد: آیا می‌توان فرآیند سنجش را از آموزش جدا کرد؟ سنجش جزئی از آموزش است و هر جا سنجش استاندارد باشد آموزش را متحول می‌کند. باید از طریق سنجش از آموزشی که در مدارس ارائه می‌شود بازخورد گرفته شود.

وی با طرح این پرسش که «آیا تاکنون از آزمون‌هایی که برگزار شده برای ارتقای آموزش‌وپرورش بازخوردگیری شده است؟»، تصریح کرد: تأثیر سنجش بر ارتقای کیفیت، جهت‌دهی، کمیت آموزش و خیلی از مسائل دیگر آموزشی را می‌توان مشخص کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به توجه جدی به افزایش کیفیت آموزش‌وپرورش در مدارس دولتی گفت: ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و آزمون جز لاینفک آموزش است و نباید آن را برای دانش‌آموزان سخت کرد.

دوره دبیرستان باید به دوره کاملی تبدیل شود

صحرایی با اشاره به اینکه برنامه درسی ملی تعدادی هدف دارد که آموزش‌وپرورش باید بر اساس آن‌ها عمل کند، اظهار کرد: آیا می‌خواهیم با اولیا و دانش‌آموز هماهنگ باشیم یا اولیا با ما؟ آیا می‌خواهیم با برنامه درسی هماهنگ باشیم یا برنامه درسی با ما؟ این بحث‌ها برای این است که همه ما باید خود را با برنامه درسی ملی هماهنگ کنیم.

وی، معلم، مدرسه و کتاب را مرجع نظام آموزشی عنوان کرد که بدون توجه به آن‌ها روند انتقال معلومات به دانش‌آموزان انجام نمی‌شود و افزود: در برنامه درسی ملی شایستگی‌هایی وجود دارد که دانش‌آموز در هر درس باید به آن شایستگی‌ها برسد و اینجاست که نقش امتحان و سنجش برجسته می‌شود.

چرا بعضی دروس در مدرسه تأثیر کمتری دارد

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: دوره دبیرستان باید به دوره کاملی که مرجعیت با برنامه درسی ملی، معلم، کتاب و مدرسه است، تبدیل شود.
وی با اشاره به لزوم توجه جدی به دروس مهارتی گفت: حتماً دروس مهارتی خوشه‌ای در امتحانات آورده شود. چرا بعضی از دروس مانند تفکر و سواد رسانه‌ای در مدرسه تأثیر کمتری دارد، چون آموزش‌وپرورش آن را جدی نگرفته است.

 لزوم توجه جدی به دروس مهارتی

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به لزوم تعامل و ارتباط مؤثر بین وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: توجه جدی به دروس مهارتی و فرآیند‌های سنجش آن‌ها از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید موردتوجه همکاران قرار گیرد.

وی تأکید کرد: وظیفه همه ما در آموزش‌وپرورش تلاش برای بهبود روند آموزش‌وپرورش و افزایش کیفیت و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت است.
صحرایی اظهار کرد: باید چگونه زندگی کردن را به دانش‌آموزان یاد بدهیم تا بتوانند در برخورد با مسائل اجتماعی مسئولانه رفتار کنند.

باید چگونه فکر کردن را به دانش‌آموزان یاد دهیم

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: نوشتن یک مهارت خلاقانه است و لازمه نوشتن هم‌فکر کردن است ما باید چگونه فکر کردن را به دانش آموزان یاد بدهیم تا بتوانند هم خوب تجزیه‌وتحلیل و هم خوب بنویسند.
وی بیان داشت: ارتقای علمی و آموزشی همکاران یکی از برنامه‌هایی است که با جدیت تمام پیگیر آن هستیم البته دانشگاه فرهنگیان این کار را شروع کرده است.

زنجیره پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش باید در آموزش‌وپرورش شکل بگیرد

صحرایی تأکید کرد: زنجیره پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش باید در آموزش‌وپرورش شکل بگیرد تا کار‌ها و برنامه‌ها بر اساس یافته‌های علمی و پژوهشی انجام شود. باید فرهنگ کار کردن با یکدیگر را یاد بگیریم، چون کار‌های ما در آموزش‌وپرورش مانند زنجیر به یکدیگر وابسته‌اند.

وی با اشاره به لزوم جهت‌دهی شورای عالی به آموزش‌وپرورش اضافه کرد: مسائل و موضوعات مختلف آموزش‌وپرورش باید در این شورا به بحث و بررسی گذاشته و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

ملاک عمل مدیران مدارس آیین‌نامه اجرایی است

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه معیار و ملاک عمل مدیران در مدرسه، آیین‌نامه اجرایی مدارس است، گفت: باید از دخالت‌های برخی از دوایر ادارات مناطق در امور مدارس جلوگیری شود.

وی افزود: رؤسای ادارات و معاونان آن‌ها بر اساس ضوابط و مقررات، علی‌الخصوص آیین‌نامه اجرایی مدارس می‌توانند برای مدرسه تعیین تکلیف کنند و دوایر دیگر حق دخالت در امور مدرسه را ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر