صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۱۳ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد؛

تدوین برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از تدوین برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید شاهد ارزیابی مدارس سراسر کشور بر اساس اهداف پنج‌گانه خواهیم بود.
کد خبر : 863737

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اصغر باقرزاده، در سی و هفتمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش افزود: برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدرسه بر اساس پنج هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شده است.

وی ضمن تشریح محور‌های برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه، از ارزیابی مدارس بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده در سی و هفتمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدارس کشور به دنبال بررسی اشکالات برنامه‌های پرورشی سراسر کشور در سال جاری، مهمترین مشکل در این حوزه، حجم بالای برنامه‌ها و نبود انسجام و هماهنگی بین بخش‌های مختلف ارزیابی شد.

باقرزاده اظهار کرد: بر همین اساس نیز برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدرسه بر اساس پنج هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شد که ذیل هر یک از اهداف نیز محور‌ها و برنامه‌های مختلفی تعریف و برای انسجام بیشتر و تسهیل کار‌های پرورشی متناسب با امکانات مدارس مد نظر قرار گرفته است.

وی، مهم‌ترین برنامه محوری در ذیل هدف پایه‌ای ایمان را «اقامه نماز در مدارس» ذکر کرد و افزود: مدیران مدارس موظف هستند پیرامون این موضوع، رویکرد‌ها و راهکار‌های اجرایی را در مدرسه خود عملیاتی کنند.

باقرزاده با بیان اینکه در حوزه امید نیز محوریت با برگزاری اردو‌های دانش‌آموزی منظور شده است، اعلام کرد: امسال هر مدرسه باید دانش‌آموزان خود را به مدت دو روز در قالب اردو‌های تربیتی مشارکت دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: به منظور تحقق هدف پایه‌ای هویت، جنبه هویت اجتماعی با نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در تشکل‌های مدرسه مورد توجه است که بر همین اساس نیز مدیر مدرسه باید تلاش کند تا هر دانش‌آموز در یکی از تشکل‌های مدرسه نقش‌آفرینی کند.

وی، برگزاری برنامه‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی را رویکرد مورد نظر در جهت تحقق هدف پایه‌ای نشاط ذکر کرد و افزود: در هدف پایه‌ای خردورزی نیز جمع‌آوری سوالات و شبهات دانش‌آموزان و ایجاد فرصتی برای پرسش و پاسخ در مورد آن‌ها تعریف شده است.

باقرزاده با بیان اینکه شاخص ارزیابی مدارس بر اساس همین ۵ محور خواهد بود، تأکید کرد: در سال تحصیلی جدید بر اساس همین محورها، شاهد ارزیابی مدارس در سراسر کشور خواهیم بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: امسال مجوز اولیه جهت به‌کارگیری ۱۱ هزار مربی پرورشی جدید در مدارس اخذ شده است.

باقرزاده در مورد وضعیت مشاوران مدارس گفت: بر اساس مصوبه دولت باید به ازای هر دانش‌آموز، یک ساعت در هفته مشاوره وجود داشته باشد که لازمه این امر وجود ۴۰ هزار مشاور در مدارس کشور است، ولی در حال حاضر ۱۳ هزار مشاور داریم که این کمبود به مرور زمان شکل گرفته و به این میزان افزایش یافته است.

وی در آخر افزود: موضوع بسیار مهم در بخش مقابله با آسیب اجتماعی مدارس، احیا برنامه نماد است که شامل شناسایی از طریق غربالگری، تحلیل داده‌ها و اطلاعات از طریق برش‌های استانی و منطقه‌ای، تشکیل ائتلاف از طریق سایر ارگان‌های کشور و رسانه، آموزش سواد رسانه‌ای و پیوست فرهنگی و رسانه‌ای از طریق بسته محتوایی و خط ۱۵۷۰ مشاوره تحصیلی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر