بازیسازان شهرستانی برای ورود به بازار با چالشهای زیادی مواجه هستند
رضا سلاجقه، مدیرعامل یک شرکت فناور در کرمان در گفتوگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، درباره کسب و کار خود گفت: شرکت ما سال ۹۶ با تمرکز بر طراحی بازیهای فکری و موبایلی افتتاح شد. با دانشجویانی که در دانشگاه فعال و خلاق هستند، آغاز به همکاری کردیم. ۱۵ نفر از آنها را در شرکت جمع کردیم و اولین نرم افزار فروشگاهساز اندروید، IOS، web و ویندوز را طراحی کردیم. روی این پروژه هم دانش بنیان شدیم. پس از یک سال حوزه کاری خود را تغییر داده و وارد حوزه بازیهای فکری و موبایلی شدیم.
وی در ادامه افزود: توانستیم چند بازی موبایلی طراحی کنیم اما نتوانستیم محصولات خود را به بازار وارد کنیم و دیده نشدند. با این وجود، بیشتر تمرکز خود را معطوف به ساخت و طراحی بازیهای فکری کردیم. در حال حاضر هم در این حوزه کار میکنیم و توانستیم چند بازی فکری دیگر را هم به بازار وارد کنیم. یک بازی هم در حال طراحی داریم.
**عدم تبلیغات باعث ضعف در فروش شد
سلاجقه در پاسخ به این پرسش که چرا نتوانستند در حوزه بازیهای موبایلی وارد بازار شوند، اظهار کرد: ضعف در فروش. آن زمان به تبلیغات تمرکز نکردیم و بیشتر روی تولید و طراحی توان خود را گذاشتیم و در بحث فروش ضعیف ماندیم. نتوانستیم آن طور که باید در حوزه تبلیغات هزینه کنیم، در نتیجه وارد بازار نشویم. وارد کردن بازی به بازار فروش برای همکارانی که در پایتخت مشغول هستند، بسیار راحتتر است. در واقع میتوان گفت بازی سازان شهرستانی برای ورود به بازار چالشهای بیشتری دارند. در زمینه بازی فکری راحتتر به فعالیت پرداختیم و در فروش خیلی بهتر پیش رفتیم چرا که حوزه جدیدی است و برای پخش آن نیاز به تبلیغات و هزینه اضافی نبود.
بیشتر بخوانید:
سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه عامل خلق ارزش در اکوسیستم استارتآپی
مظلومیت صنعت بازیسازی در جذب سرمایهگذار/ باید نسل جوان را با بازیهای معمایی به چالش کشید
وی در پاسخ به این پرسش که برای بخش آرندی (تحقیق و توسعه) چقدر سرمایه گذاری میکنند، اظهار کرد: در حال حاضر در بحث بازیهای فکری یک مجموعهای را راهاندازی کردیم. این مجموعه ۲ هزار متر مربع وسعت دارد. ما در این مجموعه بازیهایی که طراحی میکنیم تا وارد بازی شود، برای تست به مردم ارائه میدهیم. هزینه بسیاری برای آن کردیم ولی نتیجه خوب آن را هم دیدیم. وقتی طراحی انجام میشود، قبل ارائه به بازار بازخورد مردم را میبینیم و بررسی میکنیم. در بخش آرندی مشکلی نداریم چون اگر بازی بازخورد خوبی داشته باشد ما روی آن کار میکنیم، در غیر این صورت اتفاقی برای آن طراحی نمیافتد. سرمایه گذاری خوبی برای بخش آرندی خود کردهایم.
این مدیر شرکت فناور درباره اینکه تا چه میزان پژوهشهایی که انجام میدهند، نتیجه آن را در دستاوردهای خود مشاهده میکنند، عنوان کرد: خوب بوده و توانستیم وارد بازار بشویم و در آمد خوبی کسب کنیم. این نتیجه را مدیون فعالیت خود در حوزه خلاقیت میدانیم. فقط پروژه محور نبودیم و با پروژه صرفا کار نکردیم تا پول در بیاوریم. بر اساس خلاقیت همکاران روی ایدهها کار شده و حالا خودشان تولید کننده شدهاند.
**موفقیت در فروش با بازار پسند شدن
سلاجقه در پاسخ به این پرسش که از سمت نهادهای حاکمیتی تا چه میزان امکانات، تجهیزات و یا حمایت برای بخش تحقیق و توسعه دریافت کردهاند، خاطرنشان کرد: تاکنون کمکی کسب نکردهایم. مدتی با پارک علم و فناوری همکاری داشتیم اما حمایت خاصی از ما نشد. با این وجود، بیشتر سعی کردیم روی پای خودمان بایستیم و پیش برویم.
وی درباره چالشها و مشکلاتی که بر سر راه توسعه کسب و کار خود قرار دارند، اظهار کرد: ورود به بازار در گذشته چالش اصلی ما بود که توانستیم آن را رفع کنیم. در حال حاضر دغدغه ما این است که بازار پسند باشیم تا در بحث فروش موفق شویم. به خاطر همین مجموعهای راه انداختیم تا محصول قبل ارائه به بازار تست شود و بازخورد مردمی بگیریم. اگر بازار پسند باشد آن ایده را تولید و روانه بازار میکنیم. در حوزه ورود به بازار دیگر مشکلی نداریم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/